چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: چینی‌ها که همیشه به آرامش مشهور بوده‌اند کم‌کم از اوضاع امنیتی کشورشان نگران می‌شوند.

چین

پس از آنکه هفته گذشته یک خودرو در میدان تیان‌آن‌من پکن به میان جمعیت رفت و آتش گرفت، حالا انفجار هماهنگ چندین بمب در مقابل دفتر حزب کمونیست این کشور در شهر تائی‌یوان در استان شانشی باعث دلهره مردم این کشور شده است و چینی‌ها به همدیگر توصیه می‌کنند فعلاً اطراف ساختمان‌های دولت آفتابی نشوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد روز گذشته چند بمب کوچک در مقابل دفتر حزب کمونیست در این شهر شمالی چین منفجر شده و کشته‌شدن حداقل یک نفر و زخمی‌شدن ۸ نفر دیگر را به‌دنبال داشته است. خبرگزاری شینهوا اعلام کرده که بمب‌‌ها دست‌ساز بوده‌اند و در آنها از ساچمه‌های بلبرینگ استفاده شده است.

استفاده از ساچمه‌های فلزی نشان می‌دهد که عاملان این انفجارهای هماهنگ به‌دنبال تلفات بیشتر بوده‌اند. برخی شاهدان عینی از شنیدن صدای ۷ انفجار در ساعات شلوغ اول صبح خبر داده‌اند. انفجارها ساعت 7:40 صبح به وقت محلی رخ داد و نیروهای پلیس خیلی سریع خیابان‌های اطراف محل حادثه را بستند تا تحقیقات در این رابطه را شروع کنند. سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی چین به‌دنبال این انفجارها خیلی سریع از اخبار آن پر شد.

هر چند رسانه‌های دولتی چین تلاش کردند که در این رابطه خبرهای بسیار محتاطانه را گزارش کنند اما در شبکه‌های اجتماعی این کشور ازجمله Sina Weibo (جایگزین توئیتر با ۳۰۰ میلیون کاربر فعال) خیلی سریع خبرها و عکس‌های ماجرا منتشر شد. براساس گزارش افراد حاضر در محل، انفجارها خیلی قوی نبوده‌اند اما باعث وحشت گسترده شده و حداقل 2 خودرو به‌شدت آسیب دیدند. شبکه CCTV گزارش داده که بمب‌ها در باغچه مقابل ساختمان کار گذاشته شده بودند و شیشه‌های حداقل ۲۰ خودرو بر اثر این انفجار خرد شدند. شینهوا به نقل از 2نفر از عابران گزارش داده که پس از شنیده شدن صدای انفجارها منفجرشدن یک مینی‌ون را دیده‌اند.

شهر تائی‌یوان مرکز استان شانشی محل زندگی بیشتر از ۴میلیون نفر است که بیشتر آنها را کارگران معدن تشکیل می‌دهند. برخی در چین این حملات را با تنش‌های فزاینده اجتماعی و اقتصادی در کشور مرتبط می‌دانند. در گذشته هم در چند مورد مشابه، شهروندان ناراضی چینی، ساختمان‌ها و نهادهای دولتی را هدف قرار داده‌‌اند.

انفجارهای روز گذشته در حالی رخ داد که مقام‌های دولت و مردم چین هنوز در شوک حادثه هفته گذشته در پایتخت به‌سرمی‌برند. دوشنبه هفته گذشته خودرویی در میدان تیان‌آن‌من به میان جمعیت رانده شد و آتش گرفت؛ اقدامی که دولت چین آن را یک «حمله تروریستی» خواند.

این حادثه مرگ هر سه سرنشین اتومبیل و 2رهگذر را به‌دنبال داشت و حداقل ۳۸نفر هم زخمی شدند. به‌دنبال این مسئله، اقدامات امنیتی در استان مسلمان‌نشین سین‌کیانگ، در غرب چین، تشدید شد و مقام‌های امنیتی از دستگیری ۵ نفر به ظن دست داشتن در این حمله خبر دادند. مقام‌های امنیتی چین مدت کوتاهی بعد از این حادثه انگشت‌اتهام را به سوی گروه موسوم به «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» گرفتند. ۵ مظنون بازداشت شده در رابطه با این حادثه همگی از منطقه سین‌کیانگ و از اقلیت مسلمان اویغور ساکن این منطقه هستند. این گروه پیش از این هم از سوی دولت چین مورد اتهام‌های مشابه قرار گرفته است اما به گفته کارشناسان اعضای آن توانایی لازم برای انجام چنین حملاتی را ندارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال انفجارهای روز گذشته نیروهای امنیتی چین تدابیر جدی‌تری را برای حفاظت از ساختمان‌های دولتی درنظر گرفته‌اند.

انفجار در آستانه اجلاس حساس

انفجارهای روز گذشته در حالی در مقابل مقر حزب حاکم صورت گرفت که قرار است در پایان این هفته اجلاس 4روزه رهبران حزب کمونیست در پکن برگزار شود. در این اجلاس حساس و مهم، رهبران حزب درباره طرح اقتصادی کشور برای دهه آینده تصمیم‌گیری می‌کنند و برنامه اصلاحات اقتصادی از محورهای اصلی این نشست به‌حساب می‌آید. هر چند با حمله به میدان تیان‌آن‌من، انفجارهای روز گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اما نارضایتی در چین و حمله در این کشور بی‌سابقه نیست.

اوایل سال‌جاری میلادی رسانه‌های چین از انفجار یک بمب در مقابل خانه یک مقام محلی در بخش دیگری از استان شانشی خبر دادند که کشته شدن دختر این عضو حزب کمونیست را به‌دنبال داشت. سال گذشته هم یک فرد معلول در شاندونگ دست به انفجار انتحاری زد. تقریباً هر چند وقت یک‌بار حمله و انفجاری در گوشه و کنار این کشور پرجمعیت دیده می‌شود؛ مسائلی که برخی آن را نشانه نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی به‌حساب می‌آورند.

مقام‌های چین در خیلی موارد عامل حملات مشابه را جدایی‌طلبان مسلمان معرفی می‌کنند. در حادثه هفته گذشته هم اقلیت مسلمان اویغور که اکثر آنها در سین‌کیانگ ساکن هستند متهم شدند. بسیاری ازاویغورها از آنچه آنها قوانین سرکوب‌کننده دولت می‌نامند، ناخشنود و از مهاجرت گروه قومی «هان» به استان سین‌کیانگ که در غرب چین واقع شده خشمگین هستند. در سال۲۰۰۹ به‌دنبال افزایش تنش‌ها بین 2گروه اویغور و هان در استان سین‌کیانگ نزدیک به ۲۰۰نفر کشته شدند. مسلمانان ساکن استان سین کیانگ دولت چین را به تلاش برای نابودی خصوصیات فرهنگی خود متهم می‌کنند.

نیاز چین به اصلاحات سیاسی و اقتصادی

مقام‌های چین در ماه‌های گذشته با افزایش نارضایتی‌ها بارها از نیاز به اصلاحات گسترده سیاسی و اقتصادی در این کشور حرف زده‌اند. با اینکه چین سال‌های موفقی را به‌ویژه در زمینه اقتصادی پشت سر گذاشته اما اکنون مقام‌های این کشور به خوبی نیاز به تغییرات به‌ویژه مبارزه با فساد دولتی مقام‌های ارشد حزب کمونیست را فهمیده‌اند. با وجود اینکه چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید اما این کشور هم‌، اکنون با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. آمارها در سال۲۰۱۲ نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در مقایسه با یک سال قبل ضعیف‌تر شده است. مقام‌های ارشد چین به صراحت اعلام کرده‌اند که اقتصاد این کشور تحت فشار قرار دارد و مشکلات چین ممکن است برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند.

کد خبر 237929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز