چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرهنگ فارسی به انگلیسی کیمیا که به اعتقاد اهل فن کامل ترین و تخصصی ترین فرهنگ فارسی به انگلیسی موجود است ، یک سال پس از درگذشت مولفش (زنده یاد کریم امامی) از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به بازار کتاب عرضه شد .

به گزارش همشهری آنلاین در این فرهنگ که به گفته گلی امامی (همسر مرحوم امامی) ده سال آخر عمر ایشان را گرفت و هفت سال آخر آن نیز تماما در پشت کامپیوتر صرف تکمیل این فرهنگ شد، بیش از 25 هزار مدخل _ سر واژه _ و 12 هزار زیر مدخل و مثال فارسی بامعادل های انگلیسی آن آمده است .

به گفته خانم امامی اگر چه مرحوم امامی بر این فرهنگ مقدمه ای ننگاشتند ، اما کارآن را تکمیل کرده و به صورت کامل به آقای موسایی (مدیر انتشارات فرهنگ معاصر) تحویل داده بودندو بخش هایی از امور فنی کتاب هم به پیش رفت که آقای امامی درگذشتند.

مرحوم کریم امامی در گفت و گویی که سالها قبل در نشریه مترجم منتشر شده بود گفت که ابتدا قرار بود سه فرهنگ کوچک ، متوسط و بزرگ برای فرهنگ معاصر تدوین کند که به دلایلی از این کار منصرف شده و به سراغ یک فرهنگ متوسط رفت.

وی گفته بود پس از انقلاب اگرچه در زمینه فرهنگ های انگلیسی به فارسی تلاش های مثبتی صورت گرفته و چند فرهنگ خوب به بازار آمده است ، اما در زمینه فرهنگ فارسی به انگلیسی کار جدی صورت نگرفت، در حالی که لغات نو پدید فارسی فراوانی ساخته شد که هنوز معادل انگلیسی آن  معرفی نشده است.

کد خبر 2377

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز