چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ادامه انتقادهای‌ بین‌المللی از برنامه گسترده جاسوسی آمریکا باعث شد تا ۲مقام‌ ارشد اطلاعاتی آمریکا به کنگره فراخوانده شوند و برای دفاع از خود، جاسوسی را «جاده‌ای دوطرفه» و مسئله‌ای عادی در جهان توصیف کنند.

جیمز کپلر

جیمز کلپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا که هدایت ۱۶ سازمان تجسسی و اطلاعاتی این کشور را برعهده دارد، در نشست با اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان با دفاع از فعالیت‌های جاسوسی آمریکا، شنود و زیرنظر داشتن مکالمات رهبران کشورهای دیگر را یک «مسیر دوطرفه» خواند و اعلام کرد که این مسئله سابقه‌ای طولانی در میان سازمان‌های اطلاعاتی جهان دارد.

وی با اشاره به این مسئله تأکید کرد که متحدان خارجی آمریکا هم از مقام‌های این کشور و سازمان‌های اطلاعاتی جاسوسی می‌کنند و این اقدام‌ها را یک روال عادی توصیف کرد. درحالی‌که طی روزهای گذشته افشای شنود مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جنجالی‌شده، کلپر تأکید کرده که تلاش برای اطلاع از نیات و اهداف رهبران کشورهای دیگر، سرلوحه سیاست اطلاعاتی آمریکاست. این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در این نشست همچنین اعلام کرد که طی سابقه ۵۰ سال فعالیت او، همیشه جمع‌آوری اطلاعات از رهبران کشورهای دیگر به وسیله جاسوسی، شنود یا منابع دیگر مسئله‌ای پایه و ابتدایی بوده است.

او در پاسخ به سؤال یکی از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان درباره اینکه آیا کشورهای دیگر هم جاسوسی‌های مشابهی از آمریکا دارند، گفت: قطعاً همینطور است. ژنرال کیت الکساندر، مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) هم که در این نشست حضور داشت در توضیحات خود اعلام کرد که گزارش رسانه‌های اروپایی درباره اینکه ان‌اس‌ای اطلاعات میلیون‌ها تماس تلفنی را در این قاره جمع کرده، کاملا اشتباه هستند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته اسناد و گزارش‌های متعددی درباره جاسوسی گسترده آمریکا از شهروندان کشورهای مختلف و رهبران حداقل ۳۵ کشور جهان منتشر شده است.

ژنرال الکساندر اعلام کرده که اطلاعات مورد اشاره رسانه‌ها در واقع توسط سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی جمع‌آوری شده و بعد در اختیار ان‌اس‌ای قرار گرفته‌اند. احضار این دو مقام ارشد اطلاعاتی به کنگره آمریکا پس از انتشار گزارش‌ها در رسانه‌های مختلف درباره جاسوسی گسترده ان‌اس‌ای صورت گرفت. براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا و ان‌اس‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار داده، سازمان امنیت ملی آمریکا از رهبران، دیپلمات‌ها و شهروندان کشورهای متحد آمریکا ازجمله برزیل، فرانسه، آلمان، مکزیک و اسپانیا جاسوسی می‌کرده است.

جنجال‌ها در رابطه با جاسوسی گسترده آمریکا پس از آن بیشتر شد که گزارش‌ها درباره شنود مکالمات تلفن همراه صدراعظم آلمان از سال۲۰۰۲ منتشر شد. این مسئله باعث خشم آنگلا مرکل شد و انتقاد از آمریکا را به محور اخیر نشست سران اروپا در بروکسل تبدیل کرد. رسانه‌ها همچنین گزارش داده‌اند که اوباما شخصاً از سال۲۰۱۰ در جریان جاسوسی از مرکل قرار گرفته و دستور ادامه آن را داده است.

او در آخرین واکنش خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی اعلام کرد که عملیات امنیت ملی آمریکا در دست ارزیابی مجدد است تا چارچوبی برای جمع‌آوری اطلاعات درنظر گرفته شود. در کنگره هم اعتراض‌ها به این مسئله به‌خاطر لطمه‌زدن به روابط آمریکا شدت گرفته است. دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا خواستار پایان شنود رهبران کشورهای متحد آمریکا شده و مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم گفته که عملیات تجسسی خارجی آمریکا نیازمند اصلاحات است.

کد خبر 237031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز