دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن، کارمند فراری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پس از اینکه تقاضای بخشش او از جانب دولت این کشور پذیرفته نشد، بیانیه‌ای را در یکی از روزنامه‌های آلمانی منتشر کرد.

براساس گزارش NBC، در این بیانیه با عنوان بیانیه‌ای برای حقیقت که در روزنامه اشپیگل آلمان منتشر شد، اسنودن اعلام کرد مناقشات کنونی درباره جاسوسی گسترده در کشورهای سرتاسر جهان نمایانگر این موضوع هستند که افشاگری‌های او به ایجاد تغییر کمک کرده‌اند.

وی در این بیانیه گفته که افشاگری‌هایش به جای آسیب زدن منجر به آگاهی عمومی برای جوامع شده و کاربرد این آگاهی عمومی به دلیل ایجاد تحولات سیاسی و اعمال سیاست‌ها و بازبینی‌های جدید به خوبی آشکار شده‌است.

اسنودن که به تازگی توانسته از روسیه پناهندگی سیاسی دریافت کند در این بیانیه گفته است که بازگو کردن حقایق نباید یک جرم کیفری محسوب کرد.

به گفته وی شهروندان باید علیه پنهان‌کردن اطلاعات درباره اموری که برای جوامع از اهمیت اساسی برخوردارند مبارزه کنند، آنها که حقیقت را می‌گویند مرتکب جنایت نشده‌اند.

اسنودن همچنین در این بیانیه‌ به این نکته اشاره کرده که برنامه جاسوسی عمومی یک مشکل جهانی است که باید برای آن راه‌حلی جهانی یافت. به گفته وی قوانین و ارزشها باید برنامه‌های جاسوسی را محدود کرده و از حقوق بشر محافظت کند، و این وظیفه اخلاقی به عهده ما است.

از سویی دیگر مقامات کاخ سفید روز گذشته درخواست بخشش اسنودن را به تمسخر گرفتند. درخواست بخشش رسمی او روز جمعه منتشر شد. دن فایفر مشاور کاخ سفید در این رابطه گفت اسنودن از قوانین ایالات متحده سرپیچی کرده‌است و باید به آمریکا بازگردانده شده و محاکمه شود. همچنین دیان فاینستین سناتور آمریکایی نیز با اشاره ویژه‌ای به انتشار اسناد شنود مکالمات تلفنی رهبران جهان، اسنودن را به صدمه زدن به آمریکا متهم کرده‌ و اعلام کرد بخشش برای اسنودن بدترین راه‌حل ممکن است و هیچ بخششی برای او در کار نیست.

کد خبر 237564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز