دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماریانو راخوی در پی انتشار گزارشی مبنی بر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان اسپانیایی، سفیر آمریکا در این کشور را فراخوانده است.

ماریانو راخوی

فارس به نقل از گاردین نوشت: «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا امروز سفیر آمریکا را فراخوانده است. اسنادی که اخیرا «ادوارد اسنودن» منتشر کرده نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا ماهانه بیش از 60 مکالمه تلفنی اسپانیایی‌ها را شنود کرده است.

اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکاست که از چند ماه قبل بسیاری از فعالیت‌های جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را افشا کرده است. وی پس از افشای این اسناد از سوی مقامات آمریکایی تحت تعقیب قرار گرفت. وی نهایتا از روسیه پناهندگی سیاسی دریافت کرد و اکنون نیز در این کشور به سر می‌برد.

راخوی قرار است امروز با «جیمز کاستاس» سفیر آمریکا دیدار داشته باشد. افشای جاسوسی آمریکا از سران کشورها از جمله متحدانی چون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، کاخ سفید را با بحران دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای روبرو کرده است.

عصبانیت سران کشورهای دنیا از اقدامات جاسوسی آمریکا به حدی است که گفته می‌شود 21 کشور در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که قرار است در محکومیت اقدامات آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به شورای امنیت ارائه شود.

کد خبر 236711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز