سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: آموزش و پرورش با احداث مدارس جدید و نوسازی مدارس و کلاس‌ها تدارک وسیعی برای برخورداری 500 هزار دانش‌آموز از فضاهای آموزشی استاندارد در سال تحصیلی پیش رو دیده است.

در همین زمینه معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش از احداث و نوسازی 4509 مدرسه جدید با 30 هزار کلاس درس در سال جاری خبر داد و گفت: حدود نیم میلیون دانش‌آموز از فضاهای جدید آموزشی در سال تحصیلی 86 استفاده خواهند کرد.

حبیب‌الله بوربور در گفت و گو با ایسنا با اعلام خبر فوق، در خصوص ویژگی فضاهای آموزشی جدید گفت: بیش از 60 درصد از 4509 مدرسه جدید از مدارس تخریبی بوده‌اند که امسال نوسازی می‌شوند و بنابراین حدود 40 درصد از فضاهای آموزشی مذکور تازه احداث شده هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین با اعلام این که 2109 مدرسه تخریبی تا اول مهر ماه به طور کامل نوسازی و برای تحصیل دانش‌آموزان آماده می‌شوند، افزود: اعتبار احداث 2400 مدرسه از فضاهای آموزشی جدید، از اعتبار عمرانی استانی و کمک 320 میلیارد تومانی خیرین تأمین شده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه به اهمیت توجه به وظیفه کنونی آموزش و پرورش با حذف کنکور در خصوص تامین فضای آموزشی لازم برای رعایت عدالت آموزشی در همه نقاط کشور اشاره کرد و با بیان این که یک‌نوبته شدن همه مدارس از ملزومات تأمین عدالت آموزشی است، گفت: هنوز فضای آموزشی لازم با توزیع عادلانه در کشور برای یک‌نوبته شدن مدارس وجود ندارد.

وی در پاسخ به این که «آیا فضای آموزشی لازم برای رعایت عدالت آموزشی به ویژه در مقطع متوسطه با توجه به وظیفه کنونی آموزش‌وپرورش در قبال حذف کنکور وجود دارد؟» اظهار کرد: هم اکنون یعنی حتی پیش از سال 1390 (زمان تعیین شده برای حذف کنکور) هم، بخش اعظم کنکور در فضاهای آموزش‌وپرورش انجام می‌شود و در این راستا برگزاری خود آزمون کنکور چندان مهم نیست؛ بلکه مهم این است که با رعایت عدالت در فضاهایی که برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود، همه دانش‌آموزان کشور به طور یکسان از وقت لازم برای آموزش برخوردار باشند.

بوربور همچنین با اشاره به این که هم اکنون این میزان فضای آموزشی برای رعایت عدالت آموزشی در همه نقاط کشور وجود ندارد و در گذشته نیز وجود نداشته است، نسبت به ایجاد این میزان فضا با افزایش بیش از سه برابری اعتبار عمرانی آموزش‌و پرورش در سال جاری اظهار امیدواری و بیان کرد: اعتبار عمرانی آموزش و پرورش از حدود480 میلیارد تومان در سال 84 به حدود یکهزار و 400 میلیارد تومان در سال جاری رسیده که اختصاص این میزان اعتبار از سوی دولت نویدبخش تامین فضاهای آموزشی لازم در کشور است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین از افزایش کمک عمرانی خیرین به آموزش و پرورش به بیش از 320 میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و با اعلام این که این امر شرایط لازم برای تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز را بیش از پیش فراهم می‌کند، به ایسنا گفت: یک نوبته شدن همه مدارس از ملزومات تامین عدالت آموزشی است، اگر چه زمان تحقق آن هنوز قابل پیش‌بینی نیست.

وی این پرسش که «آیا تا سال 1390 یک نوبته شدن همه مدارس کشور برای رعایت عدالت آموزشی محقق می‌شود؟ » را این گونه پاسخ داد: تصور نمی‌کنم همه مدارس کشور تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه (زمان حذف کنکور) یک نوبته شوند اما در هر صورت امیدواریم این امر در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

18 هزار کلاس تخریبی روستایی نوسازی شد‌

از سوی دیگر رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: طی توافق جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، تاکنون 18 هزار کلاس تخریبی روستایی نوسازی شد.

محمدرضا حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: طی توافقی میان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور مقرر شد که 50 هزار کلاس تخریبی روستایی، نوسازی شود.

وی اضافه کرد: در این توافق‌نامه مقرر شده است که اعتبار نوسازی این کلاس‌ها به این‌گونه باشد که 50 درصد کلاس‌های احداثی توسط خیرین مدرسه‌ساز و 50 درصد نیز توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأمین شود.

حافظی با بیان این‌که تاکنون 18 هزار کلاس درس تخریبی روستایی نوسازی شده است، اظهار داشت: در صورتی که دولت سهم خود را بپردازد، خیرین نیز به تعهد خود عمل می‌کنند و مابقی کلاس‌ها به زودی احداث می‌شود.

کد خبر 23650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز