شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: Siri اپلیکیشن دستور صوتی گوشی‌های آی فون دو سال است که به عنوان ابزاری کاربردی در جیب میلیون‌ها نفر از کاربران آی‌فون قرار داشته،‌ هوا را پیش‌بینی کرده، رستوران‌های خوب را پیشنهاد داده و به سوالات عجیب و غریب درباره لباسی که به تن دارد پاسخ داده‌است.

Siri

براساس گزارش CNN، دستیار مجازی صوتی که از 4 اکتبر سال 2011 در گوشی‌های آی‌فون 4s معرفی شد،‌فناوری پیشرفته‌ای بود که واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را در پی داشت، اما نباید فراموش کرد که در پس این فناوری، انسانی حقیقی قرار گرفته‌است.

این زن صداپیشه هشت سال پیش صدای برنامه Siri را ضبط کرد و هرگز تصورش را نمی‌کرد که روزی از صدایش برای برقراری ارتباط با 100 میلیون انسان در سرتاسر جهان استفاده شود.

سوزان بنت،‌ساکن آتلانتای آمریکا زنی است که می‌گوید از صدای او برای ضبط صدای Siri در آمریکا استفاده شده‌است،‌البته شرکت اپل هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده‌است، اما متخصصان صداشناسی 100 درصد اطمینان دارند که صدای بنت همان صدایی است که با نام Siri با میلیون‌ها کاربر آی‌فون ارتباط برقرار می‌کند.

بنت از دهه 1970 وارد کار ضبط صدا شده‌است و امروزه صدای او را می‌توان در سرتاسر جهان شنید، صدای او در تبلیغات تجاری مختلف، سیستم‌های تلفن گویا، دستگاه‌های GPS و سالن‌های فرودگاه‌ها در ترمینال‌های خطوط هوایی دلتا شنیده می‌شود.

وی تاکنون هویت خود را پنهان نگه داشته بود اما اکنون با ارائه سیستم عامل جدید اپل و استفاده از صداهای جدید در برنامه Siri، دوران بنت رو به پایان گذاشته‌است. همچنین انتشار ویدیویی در وب‌سایت The Verge باعث شد شخصی دیگر به اشتباه عنوان صاحب صدای Siri معرفی شد و همین موضوع باعث شد بنت هویت اصلی خود را افشا کند.

Siri

بنت می‌گوید در سال 2005 متوجه شد که شرکتی نرم‌افزاری به دنبال فردی برای ضبط صدا برای برنامه‌ای جدید است و وی در ماه ژوئن همان سال قراردادی را برای ضبط صدایش برای استفاده در مرکزداده‌هایی برای ایجاد مکالمه به امضا رساند.

وی از ماه جولای روزانه چهار ساعت جملاتی که به نظرش بی معنی می‌آمدند را ضبط می‌کرد، و به این شکل تمامی جزئیات صدا و نحوه بیان و اجزای واژگان از قبیل حروف صدادار و بی‌صدا، بخش‌های واژه و ترکیب‌ها از میان این جملات و عبارت‌ها استخراج می‌شدند تا با ترکیب دوباره آنها واژه‌ها، جمله‌ها و پاراگراف‌های جدیدی ساخته شوند.

بنت می‌گوید خواندن جمله‌ها و واژه‌ها برای چهار ساعت بسیار خسته‌کننده است و به همین دلیل است که گاه صدای سیری حالتی خاص به خود می‌گیرد،‌شاید آن صدا در 15 دقیقه آخر چهار ساعت ضبط شده‌باشند.

با این همه بنت نمی‌دانست که قرار است دقیقا چه استفاده‌ای از صدای او شود. احتمال می‌داد که شاید از صداش برای سیستم تلفن گویای شرکتی استفاده خواهد شد. وی تا سال 2011 متوجه نشدن که صدایش چه کاربردی خواهد داشت،‌تا اینکه در نهایت پس از عرضه آی‌فون 4S افرادی که صدای او را می شناختند متوجه موضوع شدند.

بنت می‌گوید یکی از همکارانش پس از خرید این گوشی به او ایمیل زده که ما درحال بررسی کردن آی فون جدید هستیم، این تو نیستی؟ بنت پس از خواندن ایمیل به وب‌سایت اپل رفت و ویدیویی که Siri  را معرفی می‌کرد را تماشا کرده و صدای خود را شناخت.

شرکت اپل و شرکتی به نام Nuance که در تولید Siri با اپل همکاری کرده درباره تایید هویت بنت به عنوان صداپیشه Siri اظهار نظری نکرده‌اند اما متخصصان تشخیص صدا با تحلیل و مقایسه صدای بنت و Siri 100 درصد اطمینان دارند که صدای این زن صدایی است که کاربران از میان آی‌فون‌های خود می‌شوند.

بنت می‌گوید زمانی که برای اولین بار وی گوشی‌آی‌فون را در دست گرفت و با خود صحبت کرد، حس عجیبی داشته و کمی ترسید. بنت می‌گوید اینکه صدای خودش برروی این تکنولوژی قرار گرفته،‌ دلیل بر این نیست که هرگز از ضعف‌های Siri دچار خستگی و عصبانیت نشود. وی می‌گوید همیشه نگران این هستم که روزی چند نفر برسر من فریاد می‌کشند و یا من را لعنت می‌کنند.

کد خبر 233745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز