دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه اقتصادی-رضا کربلایی: تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از جزئیات روند میانگین سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در مردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد که تورم رسمی در سبد کالایی مصرفی به بالای ۵۴درصد رسیده اما روند تورم نقطه به نقطه اندکی نسبت به ماه‌های قبل کاهنده شده است.

شاخص قیمت تورم نقطه به نقطه از فروردین تا مرداد ماه امسال به ترتیب 42.1، 41.7، 45.1، 44 و 43.1 درصد بوده است که نشان‌دهنده سیر نزولی تورم نقطه به نقطه در 2ماه اخیر است.براساس اعلام گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت کالاهای مصرفی در مناطق شهری ایران در 12‌ماه منتهی به مردادماه امسال در مقایسه با ‌مدت مشابه سال گذشته رشدی 54.8درصدی را تجربه کرده است. این میزان رشد طی 17سال گذشته بی‌سابقه است و دولت یازدهم برای خروج اقتصاد ایران از شرایط به گفته حسن روحانی «رکود تورمی» با سختی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش همشهری، رسیدن نرخ رشد اقتصادی ایران به منفی 5.4درصد در سال گذشته به روایت مرکز آمار ایران و نرخ رسمی تورم 39درصدی در پایان مردادماه به روایت بانک مرکزی، تصمیم‌گیری درباره نحوه مهار تورم و البته خارج کردن اقتصاد از رکود را دشوار کرده است. بانک مرکزی می‌گوید:

طی 5‌ماه اول سال‌جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل 43.2درصد افزایش داشته است و شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مرداد‌ماه 1392پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به‌ماه قبل 1.6درصد افزایش یافت. همچنین شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه 1392در تمامی استان‌های کشور با افزایش همراه بوده که بیشترین میزان افزایش متعلق به استان سمنان معادل 3درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی معادل0.4درصد بوده و نرخ تورم در پایتخت در این مدت 1.2درصد برآورد شده است.

کد خبر 232232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز