همشهری آنلاین: معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی هوایی ارتش با تامین حفاظت هوایی پالایشگاه ها و اسکورت کشتی های نفتکش ایرانی نقش اساسی و موثری را در باز نگه داشتن شریان حیاتی اقتصادی کشور ایفا می کرد.

نصیرزاده

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده روز شنبه در مراسم صبحگاه یگان‌های نمونه نیروی هوایی ارتش که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد در جمع فرماندهان و مسئولان ارشد این نیرو، افزود: جنگ تحمیلی در واقع پیش از ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹آغاز شد و نیروی هوایی نقش مهمی را در آن دوران داشت.

نصیرزاده با اشاره به تجاوز عراق به حریم هوایی کشورمان در آبان ماه سال ۵۸ گفت: به دلیل این هجوم سطح آمادگی و هشدار در پایگاه های تبریز، همدان، دزفول و بوشهر افزایش یافت.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش یادآور شد: در همین دوران بود که نیروی هوایی دو خلبان خود را از دست داد که یکی از آنها به فیض شهادت رسید و خلبان دیگر هم به اسارت درآمد.

نصیرزاده ادامه داد: نیروی هوایی عراق در روزهای آغازین جنگ به هواپیماهای غیرنظامی و شناورهای ایرانی از جمله نفت کش ها در خلیج فارس حمله می کرد تا نیروی هوایی ما را خسته کند.

نصیرزاده افزود: به دلیل این که این حملات با هواپیما صورت می گرفت، بنابر این تنها راه پاسخ به آنها نیز پرواز جنگنده ها بود.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش به نقش نیروی هوایی در جلوگیری از پبشروی نظامیان عراقی به خادک مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تنها در ۶ ماه آغاز جنگ تحمیلی نیروی هوایی ارتش با اصابت قرار دادن بیشتر پالایشگاه های نفتی عراق باعث شد تا تولید روزانه نفت خام این کشور از چهار میلیون بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه کاهش یابد.

نصیرزاده همچنین با یادآوری حملات نیروی هوایی ارتش به پایگاه های شرق عراق در آغاز دفاع مقدس اظهارداشت: در آن ایام عراق دیگر احساس امنیت نمی کرد و هواپیماهای خود را به دورترین نقطه (در نزدیکی مرز اردن) انتقال داد تا از گزند حملات پرنده های شکاری ایرانی در امان باشد.

وی افزود: اما این اقدامات نیز نیروی هوایی عراق را مصون نگه نداشت، زیرا در عملیات بسیار حساس حمله به پایگاه های الولید معروف به اچ ۳ عراق بیش از ۶۰ فروند هواپیمای این کشور منهدم شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: جنگنده های نیروی هوایی ارتش در طول دفاع مقدس ۱۳ میلیون تن بمب بر سر دشمن بعثی ریخت که این میزان بیانگر تعداد و شدت حملات نیروی هوایی ارتش در این دوران است.

نصیرزاده نقش نیروی هوایی در عملیات های بیت المقدس و مروارید را مهم دانست و گفت: با رشادت های خلبانانی همچون سرلشکر عباس دوران و شهید خلعتبری در این عملیات ها ۷ فروند شناور و ۵ فروند هواپیمای جنگی عراق نابود شدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی نیروی هوایی ارتش، معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش، گفت: نیروی هوایی ارتش محور اصلی تمام عملیات های هشت سال جنگ تحمیلی بود.

کد خبر 231883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز