جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

پدر و مادر بسیاری از نوابغ جهان برای پرسشگری‌های کودک خود ارزش زیادی قائل بودند.

کنبد لران

آنها تا جایی که امکان داشت فرزند خود را با پدیده مورد پرسش او از نزدیک آشنا می‌کردند. برای نمونه در مورد چگونگی تبدیل شدن یک کرم به پروانه‌ پیله‌ای را به خانه می‌آوردند تا او از نزدیک با این شگفتی آشنا شود(برخلاف این‌روز‌ها که والدین بسته‌های از پیش آماده‌ای را تهیه می‌کنند که داخل آن کرم‌ها پس از تنیدن پیله کشته می‌شوند تا به جای پروانه، کودک با چگونگی گرفتن نخ ابریشم آشنا شود).

به هر حال اگر کودکی در مورد واژه ژئوتوریسم پرسشی داشت می‌توان سفری به گنبد‌لران کرد. به این ترتیب هم کودک با این پدیده آشنا می‌شود و هم سفری به جاذبه‌های گردشگری لرستان کرده‌اید زیرا خروج گاز از لابه‌لای شکاف‌های ساختار سطحی میدان نفتی ماماتین در جوار روستای گنبد لران شهرستان رامهرمز یک اثر ژئوتوریسمی دیدنی به شمار می‌آید.

در این محل، گازهای هیدروکربوری از پیچ وخم لایه‌های چین خورده زمین گذر می‌کنند و خود را به سطح زمین می‌رسانند، شعله ور می‌شوند، به هر سویی زبانه می‌کشند و خرمنی از شعله‌های رنگین آتش داغ را به نمایش می‌گذارند. به گفته کارشناس‌ها، میدان نفتی ماماتین نخستین منطقه خوزستان است که با وجود تراوش‌های سطحی مورد توجه کاوشگران قدیمی نفت بوده است.

این میدان در ۱۰کیلومتری شمال خاوری شهرستان رامهرمز و ۱۰۰کیلومتری شمال خاوری اهواز در بین و در امتداد محوری میدان‌های نفتی هفتکل و پارسی قرار دارد. در این محل شعله‌های رنگین آتش سوزان و فروزان همچون سیلی خروشان از دامنه‌های تپه‌های مارنی بیرون می‌زند. چندین تپه که در آغوش هم خفته‌اند در آتشی سرخ و سوزان می‌سوزند.

رنگ ویژه تپه‌ها، آنها را از مناظر اطراف مجزا کرده، اطراف هاله آتش، سوخته و دودزده است. سازندهای تشکیل‌دهنده تپه‌ها (سازند تبخیری گچساران و سازند مارنی میشان) در اطراف هاله سوخته و پخته شده‌اند به‌طوری که پای فرد به راحتی در آن فرو می‌رود. از کمرکش تپه‌ها تا اوج آنها زمین گرم و داغ بوده و در بخش‌های خاموش شده (گچ ترش غیرفعال) آثار و شواهد بلورهای گوگرد به چشم می‌خورد. تغییر و تبدیل تدریجی فرایند گچ ترش فعال به گچ ترش غیرفعال به‌طور کامل مشخص است.

کد خبر 229993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز