سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

تالاب‌ها را می‌توان کلکسیونی از تنوع‌ پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری دانست.

تالاب

در آنجا پرنده، آبزی و انواع گیاهان را می‌توان یکجا مشاهده کرد. در این میان تالاب چغاخور که در شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است ویژگی‌های دیگری نیز دارد. برای نمونه هر سال از اردیبهشت تا مهر که سطح آب تالاب پایین می‌رود گردشگر‌ها مناطق گسترده‌تری از تالاب و جلوه‌های بهتری برای عکاسی را می‌توانند ببینند. اگر تا مهرماه فرصت سفر ندارید نباید افسوس بخورید، زیرا به‌نظر می‌رسد تالاب یاد‌شده برای گردشگر‌های هر فصل جلوه‌ای از خود را به نمایش می‌گذارد تا از تنهایی در بیاید. برای نمونه درست از ابتدای پاییز تا بهار پرنده‌های بومی و مهاجر راهی تالاب می‌شوند تا تخم‌گذاری کنند. از پرندگان بومی یا مهاجری که در تالاب چغاخور شناسایی شده‌اند می‌توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره کرد.

در تالاب چغاخور غیراز پرندگان یادشده انواعی از آبزیان نیز زندگی می‌کنند که ماهی کپور و کولی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شوند. تالاب چغاخور با مساحتی حدود 2300هکتار یکی از زیبا‌ترین و بزرگ‌ترین تالاب‌های استان چهار‌محال‌وبختیاری است.
از سوی دیگر رشته‌کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب‌غربی مشرف به تالاب است که قله آن 3830متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
اگر می‌خواهید پیش از رفتن شمایی کلی از منطقه را در ذهن تجسم کنید بهتر است بدانید تالاب را مرغزاری وسیع در برگرفته که مساحت آن حدود 700هکتار برآورد شده است.

این ناحیه، آب‌و‌هوایی مرطوب با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. از سوی دیگر همه ساله هزاران نفر از داخل و خارج منطقه برای سیاحت و اقامت‌های کوتاه‌مدت به این ناحیه و مرکز سیاحتی _ زیارتی امامزاده حمزه علی(ع) سفر می‌کنند و از امکانات طبیعی آن برخوردار می‌شوند.اگر هنگام سفر به نسبت عکس‌هایی که در اینترنت از این تالاب زیبا منتشر شده با تالاب خشک‌تری روبه‌رو شدید برای آگاهی‌تان باید گفت در سال‌های اخیر کار‌های نسنجیده‌ای در حق تالاب چغاخور انجام شده است.

کد خبر 228858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز