سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته یکی از مقامات امنیتی اردن، غرب و سران عربی برای مداخله نظامی در سوریه به اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت این کشور به «توافق» رسیده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، یکی از مقامات امنیتی اردن که خواست نامش فاش نشود، روز سه‌شنبه (۵ شهریور) در پی جلسه‌ای که در امان برگزار شد، گفت: «تصمیم گرفته شد که جامعه بین‌المللی باید برای مداخله در سوریه تحت فشار گذاشته شود و موثرترین راه برای این کار نیز حملات موشکی محدود خواهد بود.»

وی همچنین افزود که سران نظامی به رهبری ژنرال دمسی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا بر سر آمادگی برای آغاز هرچه سریع‌تر این حملات در هفته جاری توافق کردند.

این در حالی است که سخنگوی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفت که نیروهای مسلح این کشور به سبب اتهامات مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه در حال بررسی طرح‌های احتمالی برای اقدام نظامی بر ضد این کشور عربی هستند.

گفته می‌شود انگلیس هواپیماهای جنگی و ناقل‌های نظامی خود را به پایگاه هوایی‌اش در قبرس، در نزدیکی سوریه اعزام کرده است.

مقامات دفاعی امریکا نیز گفته‌اند شماری از ناوشکن‌های نیروی دریایی این کشور در مدیترانه شرقی مستقر شده‌ است تا در صورت دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا بر ضد سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مقامات ارتش امریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «(ناوشکن‌ها) برای مواقع ضروری در حالت آماده‌باش قرار دارند، اما تا آنجا که اطلاع دارم تا کنون دستوری دریافت نکرده‌اند و ناگفته پیداست که چنین دستوری از سوی کاخ سفید اعلام می‌شود.»

جورج صبره، رئیس گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه در تاریخ ۲۱ اوت ادعا کرد که در پی حمله شیمیایی نیروهای دولتی به پایگاه‌های شبه نظامیان در مناطق عین ترما، زملکا و جوبر حدود ۱۳۰۰ تن جان باختند.

با وجود این، دولت سوریه این ادعا را بی‌اساس خواند و گفت، اتهام‌های جدید با هدف ایجاد اختلال در کار هیات کارشناسان سازمان ملل و پنهان کردن ناکامی‌های شبه‌نظامیان مطرح شده است.

سوریه پس از آن به بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل اجازه داد که روز دوشنبه محل انجام حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق را بررسی کنند، جایی که آنان از قربانیان این حادثه نمونه‌گیری کردند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۳ مرداد (۲۵ ژوئن) گفت بیش از ۱۰۰ هزار تن از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه کشته و هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز بی‌خانمان شده‌اند.

کد خبر 228848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز