همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس انتقاد از سن بالای کابینه معرفی شده به مجلس را بی‌انصافی دانست و گفت: در شرایط کنونی کشور آیا باید کلاس اکابر تشکیل دهیم و یا شخصیت‌های کارآزموده‌ای که توان اداره کشور را داشته باشند، مسئولیت بپذیرند؟

کاظم جلالی

تسنیم نوشت: کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس و رئیس فراکسیون رهروان ولایت در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با خط و مشی و اصول کلی برنامه‌های دولت یازدهم اظهار داشت: ما در شرایط حساسی قرار داریم و تصمیم‌گیری در این شرایط اتخاذ می‌شود.

وی افزود: باید ببینیم شرایط امروز کشور چیست؟ ما در شرایطی دولت جدید را تشکیل می‌دهیم که هم به لحاظ داخلی دارای مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی مردم هستیم و هم در سطح بین‌المللی دارای مشکلات بسیار زیادی هستیم. وضعیت اقتصادی ما اینگونه است که در سال 91 با کسری بودجه شدیدی مواجه بوده‌ایم و از 142 هزار میلیارد تومان بودجه کشور، 94.5 هزار میلیارد تومان محقق شد و در سال 92 نیز قطعا بودجه ما با بودجه‌ای که مصوب شده، محقق نخواهد شد و بدهکاری دولت بالای 200 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

نماینده شاهرود ادامه داد: میزان تورم در داخل کشور در بخش خوراکی‌ها بر اساس آمار رسمی حدود 62 درصد است و به شکل میانگین حدود 42 درصد دچار تورم هستیم و نقدینگی شدید، تعطیلی یا عدم استفاده کامل از ظرفیت واحدهای صنعتی و مشکل شدید اشتغال خصوصا بیکاری تحصیل‌کردگان در کشور وجود دارد.

جلالی افزود: در این شرایط دولت جدید کشور را تحویل می‌گیرد و طبیعی است که در این وضعیت اگر ما به جای آقای روحانی باشیم، کشور باید توسط چه مدیرانی اداره شود؟ آیا فرصت آزمون و خطا داریم و می‌توانیم کلاس اکابر تشکیل دهیم؟ آیا می‌توانیم مجددا دوران طرح کاد را تشکیل دهیم و یا باید شخصیت‌های کارآزموده‌ای که توان اداره کشور را در این شرایط سخت داشته باشند، باید مسئولیت‌ها را بپذیرند؟

وی ادامه داد: همه ما مطلع هستیم که برخی از آقایانی که در لیست وزرای پیشنهادی قرار دارند، با خود آقای رئیس جمهور صحبت کردند و اصرار داشتند که وزیر نشوند. چرا که آنها نیز درک درستی از شرایط امروز کشور دارند و می‌دانند که مسئولیت پذیرفتن در این شرایط چقدر سخت است، لذا در این وضعیت ما نباید بهانه‌هایی مانند سن را در نظر بگیریم. واقعا اگر 62 سال معدل سنی وزرا باشد، آیا این معدل سن را می‌توانیم علامت پیری تلقی کنیم؟ این به نظر من غیر منصفانه است.

نماینده شاهرود تاکید کرد: همچنین اتهامات دیگری را مانند شرکت سهامی به کابینه وارد کرده‌اند. ما فکر می‌کنیم ترکیب کابینه فارغ از برخی نقدها که می‌تواند به برخی عناصر کابینه وارد باشد و برخی از نقاط ضعف می‌تواند وجود داشته باشد، اما ترکیب کلی کابینه از مجربین و متخصصین است و وضعیت فعلی کشور نیز اقتضای همین را می‌کرد که مجربین و متخصصین کار را به دست بگیرند.

جلالی تاکید کرد: بخشی از شرایط برای وزرا، شرایط لازم و ضروری است و واجب است آنها این شرایط را داشته باشند. در 28 مولفه‌ای که آقای روحانی اشاره کرد، بنده دیدم که مولفه‌هایی مانند اسلام‌مداری، دین‌مداری، تدین، صیانت از ارزش‌های دینی و دوری جستن از افراطی‌گری و ... بود و حتی اگر برخی این معیارها را نداشتند آنها را حذف می‌کردند. البته بخش دیگری از شرایط به پاکدستی و سلامت افراد بر می‌گردد و بخشی دیگر نیز به صلاحیت‌های حرفه‌ای باز می‌گردد. ما امروز باید درباره صلاحیت های حرفه‌ای صحبت کنیم.

وی ادامه داد: برخی در داخل مجلس فضاسازی‌های غیرحرفه‌ای انجام دادند و این فضاسازی‌ها به نفع کشور نیست، من در اینجا صریحا به دوستان عرض می‌کنم و آن بحث موضوع فتنه است. بی تردید ملاک و معیار ما بیانات مقام معظم رهبری است و هر کسی که می‌خواهد در جریان فتنه باشد حتما نباید عضو کابینه باشد، اما باید به مر فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم و به درک واحدی از مسئله فتنه بپردازیم.

نماینده شاهرود تاکید کرد: آیا اگر کسانی در ستاد افرادی کار می‌کردند که از ناحیه شورای نگهبان تایید شده بودند را می‌توان فتنه‌گر حساب کرد؟ آیا افرادی که به کاندیداهای دیگر رای دادند فتنه‌گر حساب می‌شوند؟ بالاخره 14 یا 15 میلیون نفر به گرایش دیگری رای دادند، آیا اگر کسانی اعتراض قانونی به انتخابات داشتند و در چارچوب قانون عمل کردند، می‌توان آنها را فتنه‌گر نامید؟ قاعدتا آنها فتنه‌گر نیستند.

جلالی افزود: فتنه‌گر کسانی هستند که بعد از 29 خرداد که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه بیانات صریحی فرمودند، خلاف آن عمل کردند و یا افرادی‌که بعد از تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان نقض قانون کردند و نتیجه انتخابات را زیر سوال بردند و یا مردم را به تظاهرات خیابانی دعوت کردند. اینها می‌توانند جزو فتنه‌گران باشند و لذا طبیعی است که باید با وضعیت اینگونه نگاه کنیم.

وی ادامه داد: بعضی نگرش‌ها در داخل مجلس وجود دارد که 95 درصد ملت ایران را فتنه‌گر می‌دانند و ما روی هر کسی دست می‌گذاریم، می‌گویند آنها فتنه‌گر هستند. حتی زمانی که در ابتدای همین دوره می‌خواستیم بخش‌های زیادی از نمایندگان را در هیئت رئیسه انتخابات مشترک انجام دهیم، بعضی دوستان می‌گفتند که در داخل مجلس 40، 50 تن فتنه‌گر وجود دارند و ما نمی‌خواهیم آنها در مجلس باشند و به دیگر دوستان می‌گفتند که شما ساکت فتنه هستید. لذا برخی سوار بر موج فتنه شدند و با فتنه کاسبی و تجارت کردند و بیشتر به فتنه پرداختند. این افراد باید سهم خود را بدانند و طبعا محکوم هستند.

نماینده شاهرود افزود: دفاع ما از کابینه مشروط است و ما این دفاع را مشروط به دفاع کابینه از خط امام، اطاعت، پیروی و دلبستگی تام به مقام معظم رهبری، ادامه دهندگی راه شهدا است چرا که صندلی‌های سبز ما از خون سرخ شهدا است لذا رای و حمایت ما از کابینه مشروط به اجرای این موارد است.

کد خبر 226689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز