دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه سیاسی: 4 خرداد مهلت 60 روزه قطعنامه 1747 شورای امنیت به ایران که به عنوان دومین قطعنامه تحریم این شورا بر ضد برنامه هسته‌ای ایران صادر شد، پایان می‌یابد

و قرار است محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همانند گزارش پیشین خود که در پایان مهلت 60 روزه قطعنامه 1737 آنرا منتشر نمود، فردا (دوم خرداد) گزارش دیگری را درباره فعالیتهای هسته‌ای ایران و میزان تمکین آن در مقابل قطعنامه 1747 منتشر کند.

یک دیپلمات غربی در وین به ایرنا گفت: انتظار می‌رود که این گزارش چهارشنبه(دوم خرداد) به‌طور همزمان در اختیار اعضای شورای حکام و نیز شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد.

این گزارش پیش از نشست فصلی شورای حکام در اختیار اعضای این شورا قرار می‌گیرد. 

نشست عادی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از21 خرداد ماه در وین آغاز می‌شود و یکی از موارد دستور کار این نشست بررسی گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران خواهد بود.

ابهام در زمان نشست

اما در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز دهم خرداد با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پرونده هسته‌ای ایران دیدار خواهد کرد، خاویر سولانا با ابراز امیدواری در مورد ازسرگیری مذاکراتش با علی لاریجانی تا پایان ماه جاری میلادی، خاطرنشان کرد، مکان و زمان دقیق نشست طرفین هنوز مشخص نشده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: هرچند به طور قطع تاریخی را مشخص نکرده‌ایم اما زمان انجام مذاکرات در پایان ماه جاری میلادی خواهد بود.

مقامات اتحادیه اروپا از تاریخ‌های 30 یا 31 ماه مه ( 9 یا 10 خرداد) به عنوان زمان و از مادرید به عنوان مکان احتمالی برگزاری مذاکرات لاریجانی و سولانا نام بردند.

تأکید دوباره بر مذاکره

از سوی دیگر سرگئی‌ لاوروف،‌ وزیر خارجه‌ روسیه‌ بار دیگر تأکید کرد: بن‌بست‌ برنامه‌ هسته‌ ای‌ ایران‌ باید ازطریق‌ گفتگو حل‌ و فصل‌ شود و تلاش‌ های‌ بین‌ المللی‌ باید تنها بر مانع شدن ‌از گسترش‌ سلاح‌ های‌ هسته‌ای‌ متمرکز شود.

کد خبر 22612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز