سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی‌و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در نشست مقدماتی بازنگری در ان‌پی‌تی که پیش از این با عبارت «پایبندی کامل به معاهده ان‌پی‌تی» در دستور کار این نشست به علت تبعیض‌آمیز بودن آن مخالفت کرده بود، درجلسه این نشست موافقت ایران با طرح آفریقای جنوبی مبنی بر گنجاندن عبارت «پایبندی به تمام مفاد ان‌پی‌تی» در دستور کار کنفرانس مذکور را اعلام کرد.

علی اصغر سلطانیه در سخنانی که ایرنا آنرا منتشر کرد، گفت: دولت ایران می‌تواند طرح ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی درباره دستور کار نشست را قبول کند.

سلطانیه ابراز امیدواری کرد که این انعطاف با رفتاری متقابل از سوی سایر هیئت‌ها مواجه شود به نحوی که امکان پرداختن به دستور جلسه این نشست را فراهم کند.

پس از اعلام موافقت ایران با طرح آفریقای جنوبی، این طرح با اجماع تمامی‌کشورهای شرکت کننده در اجلاس به تصویب رسید.

اعتراض ایران که متوجه عبارت «لزوم تبعیت کامل کشورهای امضاکننده» در قطعنامه پیشنهادی برای بررسی در اجلاس اصلی سال  ۲۰۱۰ بود به این علت مطرح شد که نمایندگان ایران بر این باور بودند این عبارت می‌تواند در اجلاس اصلی، ایران را هدف انتقاد قرار دهد.

موفقیتی بزرگ برای ایران

علی اصغر سلطانیه درحاشیه اجلاس مقدماتی ان.پی.تی در وین گفت: تصمیم این نشست درباره دستور کار جلسه، موفقیتی بزرگ برای ایران است.

سلطانیه تصریح کرد: هرچند طی روزهای گذشته به دلیل مخالفت ایران و عدم حصول اجماع و معلق ماندن جلسات فشار زیادی بر ایران تحمیل شد، اما برخلاف تبلیغاتی که می‌شد متوجه شدند که این موضع، اصولی بوده است و کل نشست در نهایت از این موضع حمایت کرد و این یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی‌ایران است.

وی گفت: از ابتدای نشست تأکید کردیم که اجازه نمی‌دهیم اجرای معاهده تبعیض‌آمیز باشد و تمام مفاد آن باید اجرا شود، زیرا کشورهایی چون آمریکا تلاش دارند به ماده 6 این پیمان  درباره خلع سلاح هسته‌ای بی‌توجهی شود، در حالی که تعهدات خود را در این زمینه انجام نداده‌اند.

نماینده ایران در آژانس تاکید کرد: ما نمی‌توانیم این بی‌توجهی‌ها به مفاد پیمان را نادیده بگیریم و بر اصلاح دستور کار اصرار داشتیم که تمام مواد این پیمان باید مطرح و مورد ارزیابی قرار گیرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت: از ابتدا تنها ایران مخالف دستور کار پیشنهادی بود، اما پس از رایزنی‌های بسیار، رئیس اجلاس مجبور شد اعتراف کند که نقصانی در پیشنهاد وی وجود دارد، ولی برخی کشورها مانند اعضای اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا مخالف اصلاح آن بودند.

سلطانیه افزود: پس از فشارهای زیاد سیاسی که با هدف منزوی کردن ایران در این نشست انجام شد، خوشبختانه تصویری روشن برای مسؤولین تهیه شد تا بتوانند تصمیم نهایی را در این مقطع حساس اتخاذ کنند.

وی با اشاره به رایزنی با هیاتهای مختلف در این نشست گفت: آفریقای جنوبی روز جمعه پیشنهاد کرد که عبارت مربوط به «تمامی‌مفاد» در دستور کار درج شود که ما آن را کافی نمی‌دانستیم و بالاخره امروز اعلام کردیم که این موضع را در صورتی قبول می‌کنیم که یک پانویس در همان متن دستور کار منعکس شود و جزء لاینفک آن باشد.

سلطانیه با اشاره به اعلام علنی این موضع و حمایت کوبا، آفریقای جنوبی، مالزی، اندونزی، الجزایر، ونزوئلا و سوریه از آن به دلیل مبتنی بودن بر استدلال و منطق گفت: این جریان نشان داد که پافشاری بر مواضع اصولی نتیجه می‌دهد و ما پس از تصویب این دستور کار، شاهد تبریک هیات‌های مختلف، کشورهای عدم تعهد و حتی کشورهای اروپایی بودیم.

سلطانیه افزود: این موضع به حق ما در سند کنفرانس منعکس شد و نشست‌های آینده در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز باید مطابق با این رویه جلو برود.

به گزارش مهر، پیش  از این و در پی بن‌بست به وجود آمده توسط کشورهای غربی برای اجماع بر سر دستورکار نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای و لاینحل باقی ماندن موضوع تا هفته دوم نشست، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس، طی بیانیه ای ضمن تشریح وضعیت بوجود آمده به دلیل سوء مدیریت رئیس نشست، عدم مشورت با کشورهای صاحب نظر و استفاده ابزاری آمریکا از وی در جهت منافع خود، به ارائه آخرین راهکار باقی مانده جهت خروج از بن بست بوجود آمده پرداخته بود.

کد خبر 21531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز