چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آنکارا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

مذاکراتی که در هتل سوئیس و پشت درهای بسته برگزار شد و تنها برای لحظاتی فیلمبرداران و عکاسان در نشست حاضر شده و به تهیه عکس و فیلم پرداختند. رسانه‌های خبری جهان در گزارش‌های متعددی پیش از آغاز آن، دیدار آنکارا را مذاکرات کلیدی نامیدند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس پیش از آغاز مذاکرات علی لاریجانی و خاویر سولانا، به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد: این مذاکرات بسیار مهم است؛ زیرا برای اولین بار می‌توانند برای کنار زدن بن‌بست بر سر غنی‌سازی اورانیوم با تلاش برای توافق بر سر روشی جدید برای تعریف غنی‌سازی اقدام کنند.
یکی از دیپلمات‌های یاد شده گفت که آمریکا و متحدینش با دانستن اینکه ایران هرگز درخواست پیشین آنها مبنی بر تعلیق کامل را نخواهد پذیرفت بررسی تعریفی جدید از غنی سازی را به آنها دیکته کرده است که به تهران اجازه می‌دهد بخشی از برنامه‌اش را دست نخورده و بدون اینکه واقعا مواد غنی شده را بیرون بریزد ،ادامه دهد. خبرگزاری فرانسه هم از آنکارا گزارش داد: آمریکا، اروپا، روسیه و چین در ژستی آشتی‌جویانه برای آغاز مذاکرات هسته‌ای، آماده‌اند به یک مصالحه‌ هسته‌ای با ایران، دست یابند.
مذاکرات ترکیه، نخستین مذاکرات مستقیم و رو درروی لاریجانی و سولانا پس از تصویب قطعنامه دوم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است.
آخرین دور مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در پاییز سال گذشته برگزار شد و به نتیجه‌ای نرسید و پس از آن نیز تنها تماس خاویر سولانا و لاریجانی در ماه فوریه (بهمن) و در حاشیه اجلاس امنیتی در آلمان صورت گرفت.
مذاکرات دقیق
علی لاریجانی که ظهر روز گذشته در راس هیاتی وارد آنکارا شد، تاکید کرد: ایران از مذاکرات دقیق و درست برای حل مسئله هسته‌ای استقبال می‌کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران گفت: آقای سولانا در تماس تلفنی با من در تهران، خواست که مذاکرات را ادامه دهیم و مقرر شد که در آنکارا با هم دیداری داشته باشیم. وی افزود: مواضع ما همواره این بوده و از مذاکرات دقیق و درست برای حل مسئله استقبال می‌کردیم، ولی طرف مقابل شرط‌هایی گذاشته بود که این شرط‌ها، عملا باعث شده بود که مذاکرات صورت نگیرد.
لاریجانی از ابراز نظر در مورد پیشنهادات احتمالی طرف اروپایی خودداری کرد و گفت: نمی‌دانم چه پیشنهاداتی دارند و نمی‌خواهم از حالا قضاوتی در مورد نتایج مذاکرات داشته باشم.
وی در ادامه سخنانش گفت: مسئله هسته‌ای ایران، بهانه‌ای سیاسی است که البته این بهانه‌گیریها به نفع آن‌ها نیست و مشکلات را بیشتر می‌کند. در این سفر عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه،جواد وعیدی معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی‌لاریجانی را همراهی می‌کنند.
موضع سازنده‌
مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بعد از ظهر دیروز گفت: ما با یک موضع سازنده‌ای به آنکارا آمده‌ایم و همیشه میز مذاکره را ترجیح می‌دهیم.
خاویر سولانا این مطلب را هنگام ورود به هتل سوئیس در آنکارا محل دیدار و مذاکرات با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان کرد.
سولانا در سخنان کوتاهش ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای با ایران دست یابیم. مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به نحوی باید راه مذاکرات را هموار سازیم.
تعریف غنی‌سازی
روزنامه یواس‌ای تودی هم روز چهارشنبه نوشت که که این گفت وگوها ممکن است برای اولین بار باتلاش برای توافق بر سر راه جدیدی در تعریف غنی‌سازی، بن‌بست موجود را مرتفع کند.
روزنامه لوفیگارو فرانسه نیز نوشت که این مذاکرات که برای مدت دو روز پیش بینی شده و برای اولین بار با حمایت ترک‌ها صورت می‌گیرد، بسیار مهم ارزیابی شده است.
خبرگزاری مهر هم گزارش داد که مقام‌های‌ غربی‌ تصمیم‌ دارند تا حدودی با بخشی ازغنی سازی در ایران موافقت کنند تا مذاکرات‌ لاریجانی‌ و سولانا را از بن‌ بست‌ حاضر خارج‌ کنند.
گرچه آمریکا این موضوع را امروز رد کرد، اما آگاهان بر این نکته تاکید دارند که واشنگتن درصدد است از این موضوع به عنوان مقدمه ای برای موفقیت نشست همسایگان عراق در شرم‌الشیخ بهره ببرد.
کد خبر 20513

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز