همشهری آنلاین: دبیر شورای امنیت ملی با بیان اینکه درشرایط فعلی امکان مذاکره برای رسیدن به تفاهم وجود دارد، گفت: در مذاکرات آتی هیچگونه پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، پس از دیدار با وزیر امور خارجه افغانستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا وارد شدن ایران در مسیر تولید صنعتی سوخت هسته‌ای واقعیتی جدید در مذاکرات با غربی‌هاست؟ گفت: مذاکرات سازنده باید از مبانی درست و ادبیات خاص برخوردار باشد؛ تعیین پیش شرط یعنی اینکه آنها می‌خواهند نتیجه مذاکره را از قبل بدانند. اما ما معتقدیم هر پیشنهادی یک دوره حیات دارد و مساله پیش شرط دیگر نباید مد نظر قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در چند روز اخیر رسانه‌های خارجی موفقیت ایران را اغراق آمیز دانستند اظهار اگر تردید دارند که ما به چنین مرحله ای رسیده‌ایم چرا به ما فشار می‌آورند و مانع کارمان می‌شوند؟ اجازه دهند ما روندی را که در آن قرار داریم دنبال کنیم.

لاریجانی در خصوص مذاکراتش با خاویار سولانا نیز گفت: با سولانا دو بار مذاکره تلفنی داشته‌ام؛ او درخواست داشت تا مذاکراتی میان ما در بین روزهای 10 تا 13 ( 21 تا 24 فروردین) آوریل صورت گیرد، اما این زمان برای من به دلیل مشغله کاری مقدور نبود و قرار است پس از سفری که ایشان در پیش دارد وقتی را برای انجام مذاکرات با توافق طرفین تعیین کنیم.

وی در خصوص مذاکرات با سولانا تاکید کرد: آقای سولانا علاقه‌مند بودند که مذاکراتی دقیق و با اسلوب صورت گیرد که بتواند ما را به یک نتایجی برساند؛ ایشان گفتند که برای این مساله ایده‌هایی دارند و از یک پشتوانه‌هایی برخوردارند و بنده هم به ایشان اعلام کردم که با بحث‌ها و شرایط قبلی مذاکره نمی‌تواند موفق باشد؛ بنابراین باید با رویکرد دقیق‌تری به موضوع نگاه شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره رفتار روسیه در ماه اخیر گفت: برخی قضاوتها درباره روسیه دقیق نیست، ما با روسیه منافع مشترکی داریم و مقاماتمان گفتگوها و رفت وآمدهایی را با هم دارند.

وی در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر نیز اظهار داشت: مقامات روسی اعلام کردند که نیروگاه بوشهر به یک سری کارشناس‌های فنی و اقتصادی نیاز دارد.

وی در خصوص اعلام مواضع انگلیس و آمریکا در خصوص تولید صنعتی سوخت هسته ای ایران نیز گفت: آنها اعلام کردند که بعد از مهلت 60 روزه قطعنامه 1747 درباره ایران تصمیم می‌گیریم و هیچ اقدامی را خارج از آن انجام نمی‌دهند.

دبیر شورای امنیت ملی در خصوص موضع گیری‌های کشورهای مختلف درباره تولید سوخت هسته ای گفت: مجموعه این اظهارنظرها در این باره متفاوت بوده است، اما مهم این است که به واقعیت‌ها و متن رویدادی که اتفاق افتاده است توجه شود. من فکر می‌کنم الان برای آنها مشخص شده باشد که سوخت هسته‌‌ای در دنیا یک کالای استراتژیک است و هیچ تضمینی برای تهیه آن نیست و از کالاهایی هم نیست که بتوان با چشم بندی آن را به دست آورد؛ احتیاج به زمان و کار تکنیکی قوی دارد و کشوری که می‌خواهد مستقل باشد باید دنبال سوخت باشد.

کد خبر 19357

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز