همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی ضمن «کلیدی» خواندن نقش ایران در مساله عراق، از تهران خواست تا در بحث هسته ای خود به گفت وگو با گروه 1+5 و نیز اتحادیه اروپا وارد شود.

بان کی مون در گفت وگو با روزنامه «زود وست پرسه» از ایران خواست هر چه سریع تر به گفت وگو درباره برنامه هسته ای اش وارد شود. او در همین حال از کشورهای عضو سازمان ملل خواست به تحریم ها علیه ایران پایبند باشند.
بان در پاسخ به سوالی در این باره که پیشرفت های هسته ای ایران با وجود تحریم های وضع شده همچنان ادامه دارد، گفت: همه کشورهای عضو باید برای موثر واقع شدن تحریم ها همکاری کنند. این وظیفه بنیادین آنهاست.
وی افزود: با این حال پیش از هر چیز ایران باید به طور کامل از قطعنامه های شورای امنیت پیروی کند. در حال حاضر از آنجا که تحریم هایی وضع شده است، من از دولت ایران می خواهم تا به گفت وگو با پنج عضو دایم شورای امنیت و کشورهای دخیل در این مساله که عضو اتحادیه اروپا هستند، وارد شود؛ به ویژه کشورهایی که نقش رهبری را در اتحادیه اروپا دارند.
دبیرکل سازمان ملل در این باره که در جایگاه شخصیت حقوقی اش می تواند چه کاری را برای تنش زدایی در بحران هسته ای ایران ایفا کند، گفت: از اول ژانویه که سمت جدیدم را تحویل گرفتم و نیز پیش از آن، بارها با مقامات ایرانی دیدار کردم. من به آنها مشاوره داده و از آنها خواستم تا از قطعنامه های شورای امنیت پیروی کنند. در حال حاضر شورای امنیت به بحث درباره پرونده ایران مشغول است و من می توانم بار این مذاکرات را سبک کنم.
بان افزود: می توان گفت من زمانی که ایرانی ها 15 نظامی انگلیسی را دستگیر کرده بودند، مداخله فعالی در این رابطه داشتم. من با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران درباره موضوع صحبت کرده و از ایرانی ها خواستم اوضاع پیش آمده را به گونه ای مسالمت آمیز حل و ملوانان را بدون قید و شرط آزاد کنند.
دبیرکل سازمان ملل درباره نقش ایران در ایجاد آرامش در عراق نیز گفت: ایران به عنوان قدرتی منطقه ای، موقعیت کلیدی در مساله عراق دارد. من امید بسیار قوی دارم که ایرانی ها با هیاتی عالیرتبه در شرم الشیخ حضور یابند. ایرانی ها در ماه مارس نیز در اجلاس بغداد که درباره عراق برگزار شد، شرکت کردند. این آغازی خوب برای ایرانی ها بود.
کد خبر 21066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز