شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام دردهای محمود استادمحمد پایان یافت.

محمود استادمحمد

 خالق نمایشنامه‌های «آسید کاظم»، «تهرن»، «آخرین بازی»، «عکس خانوادگی» «شب بیست‌ویکم» و «خونیان و خوزیان» صبح پنجشنبه 3مردادماه بعد از 2سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در بیمارستان جم چشم از جهان فروبست و دیگر خانواده این نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر نگران تهیه داروهای این هنرمند نیستند. داروهایی که برخلاف نظر پزشک معالج با وقفه‌ای یک‌ماهه به‌دست این کارگردان تئاتر رسید.

به همین دلیل است که محمد یعقوبی این اتفاق را متأثر از بی‌توجهی مسئولان به مسائل درمانی هنرمندان خواند. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر به ایسنا گفت: در خبرها آمده که محمود استادمحمد به‌خاطر عارضه سرطان درگذشته و گویی این یک اتفاق طبیعی است، درحالی‌که درگذشت او به مرگ طبیعی نبود، بلکه این اتفاق به‌دلیل بی‌توجهی به درمان هنرمندان و دیر رسیدن دارو رخ داد.او با اظهار تأسف از درگذشت تعداد زیادی از هنرمندان، افزود: متأسفانه رسیدگی به وضعیت دارو و درمان هنرمندان، شرایط نامناسبی دارد و در سال‌های گذشته بارها شاهد بیماری و درگذشت هنرمندان بوده‌ایم.

محمود استاد محمد یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان عرصه تئاتر بود که طی 2 سال گذشته به‌دلیل بیماری نتوانست در عرصه تئاتر حاضر شود، شدت بیماری باعث شد که او نتواند در مراسم تقدیر خود در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور یابد. اما آخرین حضور او در تئاترشهر نه برای اجرا بلکه برای دیدار با محل کارش به عصر 20تیرماه برمی‌گردد. او به همراه دخترش به تئاترشهر آمد و با هنرمندانی که در تئاترشهر اجرا داشتند دیدار کرد. حضور او در تئاتر شهر نشان از مبارزه او با بیماری‌اش داشت. گرچه او دیگر در تئاترشهر حضور نخواهد داشت اما در پی درگذشت زنده‌یاد محمود استاد محمد نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران گروه‌های اجرایی نمایش‌های «پسران آفتاب» به کارگردانی سیامک صفری در تالار اصلی، «مثل آب برای شکلات» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی در تالار چهارسو، «رابینسون کروزوئه» به کارگردانی میلاد نیک‌آبادی در تالار قشقایی، «تو هرگز نخواهی گشت» به کارگردانی سامان خلیلیان در تالار سایه و «ترنج» به کارگردانی تینو صالحی در کارگاه نمایش اجرای خود را به این نمایشنامه‌نویس و کارگردان فقید تئاتر ایران تقدیم کردند.

روحیه استاد محمد در روند بیماری چنان قوی بود که پس از پایان دوره شیمی‌درمانی در 5خردادماه سال1391 به جمع دوستدارانش آمد تا نمایشنامه « سپنج شکنج و رنج»، از مجموعه نمایشنامه‌های خودش را بخواند. این نمایشنامه‌خوانی از جدیدترین نوشته‌های محمود استاد محمد بود که در مجموعه آثار او با نام «ای کاش که جای آرمیدن بودی» منتشر شده است. به‌گفته خود استاد محمد، حضور در این جمع تئاتری باعث شد حالش بهتر شود. او در پایان سال1391 با مهر از کارهای درحال نگارش‌اش صحبت کرد و اعلام کرد در سال92 نمایشنامه‌ای را برگرفته از خاطرات زندان‌هایی که دیگر وجود ندارند به صحنه خواهد برد. امری که به‌دلیل بیماری او هرگز عملی نشد.

این هنرمند در سال۱۳۲۹ در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد. وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و با بازی در نمایش‌های بیژن مفید آغاز کرد و در سال۱۳۴۷ با بازی در نمایش «شهر قصه» به شهرت رسید. او در سال۱۳۵۰ به بندرعباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی پتوروک را تشکیل داد و در سال۱۳۵۱ دوباره به تهران برگشت.

محمود استادمحمد پس از نوشتن نمایشنامه‌های متعدد، در سال۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال۱۳۷۷ دوباره به ایران بازگشت و فعالیت هنری خود را ازسر گرفت. تولید و اجرای نمایش‌های بنگاه تئاترال، تهرن و کافه مک ادم ازجمله فعالیت‌های این هنرمند در سال‌های اخیر است.

نمایشنامه آسید کاظم یکی از مشهورترین آثار این هنرمند است که محمدعلی سپانلو در مورد اجرای این نمایشنامه توسط این کارگردان فقید به ایسنا گفت: آسید کاظم به کارگردانی استادمحمد در اتاق کوچکی به نام خانه نمایش در نزدیکی میدان فردوسی، روی صحنه رفت. نمایشی که کارگردانی آن را استادمحمد برعهده داشت، شگفت‌انگیز، سرشار از استعداد در بازی و حرکت بود.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند باسابقه تئاتر ایران امروز (شنبه 5مرداد‌ماه) رأس ساعت 10صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود و پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.

کد خبر 224712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز