همشهری آنلاین: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان این‌که «کل موقوفات این استان 15 هزار و 230 موقوفه است» گفت: در مجموع 5 هزار و 203 بقعه، مسجد و موقوفه در استان تهران فاقد سند هستند.

مسجد

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده در همایش هماهنگی اداری ثبتی - اوقافی در آستان امامزاده صالح(ع) خاطرنشان کرد: در کل موقوفات موجود در استان تهران نزدیک به 10 هزار موقوفه سند مالکیت دارند و به طور مجزا 3 هزار و 42 موقوفه، 2 هزار و 5 بقعه متبرکه و 156 مسجد فاقد سند هستند.

وی یکی از راه‌های تحقق اهداف نیات واقفین را سنددار کردن موقوفات عنوان کرد و افزود: یکی از برکاتی که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌ها است. اگر این تعامل و هماهنگی‌ها به روز شود مشکلاتی که مردم در ادارات و نهاد‌ها دارند برطرف می‌شود و باعث خوش‌بینی آنها و امید برای ارباب رجوع خواهد شد.

محمدزاده اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در بحث موقوفات استان تهران سنددار کردن املاک وقفی است. به طوری که بیش از 15 هزار موقوفه‌ای که در استان تهران داریم نزدیک به 10 هزار دارای سند مالکیت هستند و بیش از 5 هزار مورد از آنها هنوز سند مالکلیت اخذ نکرده‌اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران عدد موقوفات فاقد سند را عدد بالایی عنوان کرد و گفت: در حوزه موقوفات در استان تهران حدود 3 هزار موقوفه سند ندارد و ما با تعامل با اداره ثبت و قوه قضاییه به دنبال سنددار کردن موقوفات هستیم.

وی در بیان آثار و برکات سنددار کردن موقوفات، تصریح کرد: این کار دست آنهایی که چشم طمع به املاک موقوفه دارند را کوتاه می‌کند و از سویی دیگر برای احیا، عمران و آبادانی املاک باید اسناد مالکیت وجود داشته باشد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: با یک تعامل با اداره ثبت اسناد و املاک در جلسه امروز تعیین تکلیف کردیم و سهیمه‌بندی شد که اداره اوقاف تا پایان سال جاری 30 درصد موقوفات فاقد سند را سنددار کند و اداره کل ثبت نیز پذیرفت که کار سنددار کردن بقاع متبرکه را انجام دهد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا، درباره برخوردهایی که با موقوفه‌خواری در استان تهران صورت گرفته است، گفت: موقوفه‌خواری تنها به این نیست که یک نفر زمینی را مورد تحریف و تجاوز قرار دهد بلکه صورت‌های مختلف دارد بنابراین اقدامات فرهنگی، قضایی و ثبتی در این باره انجام شده است.

وی تصریح کرد: امسال در پایان خرداد بیش از 80 درصد مستاجرین مراجعه کرده و حقوق موقوفات را پرداخت کرده‌اند که این یک گام در مقابله با موقوفه‌خواری محسوب می‌شود.

محمدزاده همچنین برخوردهای قضایی با موقوفه‌خواری را از جمله عوامل بازدارنده و موثر عنوان کرد و افزود: قطعا عملیات قوه قضاییه در موقوفات برای صیانت و احیای آنها بسیار تاثیرگذار است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در پایان یادآور شد: یک بخش مبارزه با موقوفه‌خواری تثبیت مالکیت موقوفات است که تا پایان امسال تلاش می‌کنیم از 3 هزار موقوفه فاقد سند نزدیک به هزار سند مالکیت اخذ شود.

کد خبر 222356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز