شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: اگر سردردهای میگرنی، شما را هم آزار می‌دهد، بهتر است بیشتر مراقب خودتان باشید.

 لازم نیست بترسید، موضوع عجیب و غریبی نیست؛ فقط باید بدانید که همراه با سردرد ممکن است چند جور بیماری دیگر هم گریبان شما را بگیرد که اگر حواستان باشد ممکن است بتوانید به‌موقع از آنها پیشگیری کنید و از عوارض آن در امان بمانید. این را تازه‌ترین تحقیقات درباره میگرن می‌گوید.

میگرن چیست؟
میگرن، سردردی است که در اثر نوعی گشادشدن ناگهانی عروق مغزی به وجود می‌آید. علت اصلی این مشکل هنوز مشخص نشده‌ است؛ تنها چیزی که می‌دانیم، این است که برخی محرک‌ها می‌تواند باعث شعله‌ور‌شدن این حمله‌ها شود؛ مثلا کم‌شدن یک نوع واسطه عصبی به نام «سروتونین»، می‌تواند این تغییرهای ناگهانی در عروق مغزی را در پی داشته باشد.

سردردها به صورت حمله‌ای ظاهر می‌شود و ممکن است قبل از آن، تجربه‌های حسی خاصی به فرد دست دهد؛ تجربه‌هایی مانند دیدن نقطه‌های نورانی یا اختلال‌هایی در دید و حتی توهم‌های خاص. درد میگرنی بیشتر موضعی است، یعنی در یک نقطه خاص سر حس می‌شود و بیشتر حالت ضربانی یا کوبشی دارد. بیمار ممکن است همراه با حمله، سردرد، تهوع و استفراغ، حساسیت به نور، احساس خستگی بیش از حد و ضعف یا احساس سرما و تعریق را هم تجربه کند.

بارداری با میگرن خطر دارد
متاسفانه میگرن به دلایل ناشناخته‌ای در خانم‌ها بیشتر شیوع دارد و با هورمون‌های زنانه بالا و پایین می‌شود. کم نیستند زنانی که هر ماه با شروع دوره عادت ماهانه‌شان، به ناچار دردهای میگرنی را نیز تحمل کنند.

 حالا این را هم بشنوید از تحقیقات اخیر پ‍ژوهشگران که می‌گویند زنانی که در دوران بارداری دچار حمله‌های میگرنی می‌شوند، بیشتر از سایر زنان هم‌سن‌و‌سالشان ممکن است به مشکلات عروقی مبتلا شوند و بنابراین در معرض ابتلا به انواع سکته‌های قلبی، مغزی و فشار خون هستند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، بررسی‌های جدید نشان می‌دهد این زنان 19برابر بیشتر از بقیه در معرض این خطرها هستند. طبق این مطالعه، خطر مسمومیت حاملگی یا «اکلامپسی» هم در زنان مبتلا به میگرن 2برابر سایر زنان است.

به گفته این محققان این احتمال در بیمارانی که «اورا» یا تجربه‌های حسی قبل از میگرن دارند، بیشتر است و این زنان موقع بارداری بیشتر باید مراقب خودشان باشند.

محققان دانشگاه دوک در دورهام کارولینای شمالی می‌‌گویند: «به همین علت این زنان باید بیشتر مراقب عوامل خطرسازی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و غیره باشند؛ مواردی که علاوه بر میگرن، می‌تواند آنها را مستعد حوادث عروقی کند.»
نتایج این بررسی در نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا که هفته پیش در بوستون برگزار شد، ارائه شده است.

نوجوانان میگرنی را هم دریابید
اگر این روزها خطر اعتیاد و قرص‌های روانگردان نوجوانان را به‌شدت تهدید می‌کند و همه نگران این‌گونه بیماری‌های رفتاری در آنها هستیم، نباید سردردهای میگرنی را هم نادیده بگیریم.

بررسی‌های محققان تایوانی نشان داده نوجوانانی که دچار سردردهای مزمن یا میگرن هستند، در معرض خطر بیماری‌های روانپزشکی گوناگون و نیز خودکشی هستند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است محققان دانشگاه «یانگ- مین» تایوان با بررسی 121 نوجوان مبتلا به میگرن متوجه شده‌اند این بچه‌ها 5/3برابر بیشتر از جمعیت عمومی نوجوانان به اختلالات روانپزشکی مثل افسردگی شدید، اختلال حمله‌ای هول یا پانیک و نیز اقدام به خودکشی مبتلا می‌شوند.

از آنجا که این اختلالات همگی به پایین‌آمدن سطح سروتونین در سیستم عصبی مربوط می‌شود، محققان هنوز توجیه مناسبی برای این مشکلات در افراد مبتلا به میگرن پیدا نکرده‌اند. آنها می‌گویند این یافته‌ها می‌تواند هشدار جدی برای والدین و نیز پزشکان باشد تا فرزند نوجوان مبتلا به میگرن را از لحاظ مسائل روانپزشکی هم ارزیابی و در صورت لزوم، به درمان او اقدام کنند. این یافته‌ها در شماره اول ماه می نشریه «نورولوژی» چاپ شده است.

داروهای ضد میگرن
از آنجا که نقش سروتونین در بروز این بیماری مشخص شده، برخی داروهای کم‌کننده بازجذب سروتونین در سیستم عصبی، می‌تواند این حمله‌ها را تا حدی کنترل کند؛ داروهایی مانند فلوکسیتین و داروهای هم‌گروه آن. مسکن‌های معمولی هم ممکن است در مراحل اولیه یا سردردهای خفیف کارگشا باشد.

 داروهای ضدافسردگی چندحلقه‌ای هم  در برخی افراد جواب می‌دهد اما نکته مهم در مورد درمان میگرن این است که برای خلاصی از این حمله‌ها به هیچ‌عنوان اقدام به خوددرمانی نکرده و حتما با پزشک‌تان در این‌باره مشورت کنید. تشخیص میگرن همیشه بعد از رد سایر علل مهم‌تر و خطرناک‌تر مانند تومورها، آنوریسم و غیره مطرح می‌شود و قبل از اینکه قطعی شود، باید حتما مطمئن باشید این بیماری‌ها وجود ندارد.

راهکارهای خانگی
راه‌هایی هم هست که با کمک گرفتن از آنها (علاوه بر داروها) می‌توانید به کم‌شدن دردها و حمله‌هایتان امیدوار باشید. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، راه‌های زیر را پیشنهاد می‌کند:

  در یک اتاق تاریک و آرام دراز بکشید و استراحت کنید.
  از کمپرس آب سرد روی سرتان و در منطقه دردناک استفاده کنید.
  انگشتان خود را در منطقه دردناک بگذارید و با فشار روی آن ماساژ دهید.
  روش‌های ریلکسیشن و نیز یوگا هم ممکن است بتواند به شما کمک کند.

محرک‌های میگرن
در افراد مختلف محرک‌های مختلفی برای میگرن وجود دارد و هر کس خودش باید ببیند که کدام محرک بیشترین تاثیر را در شروع شعله‌وری بیماری‌اش دارد؛ با این حال، تعدادی محرک شناخته‌شده هست که ممکن است شما هم بتوانید متهم ردیف اصلی میگرن‌تان را در این فهرست پیدا کنید.

1 - خواب ناکافی
2 - استرس
3 - تعطیلات و به هم‌ خوردن برنامه‌های کاری روزمره
4 - گرسنگی بیش از حد
5 - مصرف کافئین زیاد یا تحمل محرومیت از آن در افرادی که به آن وابستگی دارند
6 - مصرف برخی داروها و نیز خوراکی‌ها مثل شکلات یا پنیر

کد خبر 22223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز