چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

گروه بورس‌: در حالی که به نظر می‌رسید، سرانجام پس از دو ماه وقفه، برنامه دقیق عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس تهران اعلام شود، بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی در اعلام برنامه عرضه سهام ایرالکو دچار اختلاف نظر شدند.

از اسفند ماه به این سو اجرای برنامه خصوصی سازی شرکت‌های بزرگ عملاً متوقف شده است. در تازه‌ترین رویداد، در حالی که  مدیر بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرده، عرضه اولیه سهام شرکت آلومینیوم ایران از 12 خرداد آغاز خواهد شد، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی گفته، هنوز زمان عرضه مشخص نیست.

نظر بورس

علی صحرایی گفت :نشست هماهنگی برای عرضه سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با حضور مدیران شرکت بورس اوراق بهادار، مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، نماینده سازمان خصوصی سازی و ایمیدرو به عنوان سهامدار عمده، مدیر مالی شرکت و نماینده شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن به عنوان کارگزار عرضه کننده سهم، در ساختمان شرکت بورس اوراق بهادار تشکیل شد.

صحرایی افزود: در این نشست پس از بررسی آخرین وضعیت اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت، درباره مراحل عرضه سهام تصمیم‌گیری شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس ابتدا باید تعهدنامه شرکت مادرتخصصی در خصوص پرداخت هر گونه بدهی مالیاتی که در صورت‌های مالی برای آن ذخیره منعکس نشده تا تاریخ عرضه سهام ارائه و اطلاعات تکمیلی در خصوص پیش‌بینی سال مالی جاری بورس تحویل شود.

شرط‌ها

مدیر بازار شرکت بورس خاطرنشان کرد: افشای مناسب در خصوص تضمین بدهی‌های شرکت آلومینیوم المهدی، ارائه افشای کافی در خصوص پرداخت بدهی‌های ایرالکو به سازمان ایمیدرو، تعیین تکلیف آنها و مشخص کردن هزینه‌های  احتمالی آن نیز از دیگر وظایف شرکت پیش از عرضه سهام است.

صحرایی با بیان این‌که برنامه بازدید نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران از شرکت ایرالکو و بازدید از نحوه فعالیت‌های این شرکت اواخر هفته آینده انجام می‌شود یادآور شد: جلسه معرفی شرکت نیز هفته نخست خرداد در تهران برگزار و سهام این شرکت از دوازدهم خرداد به بعد عرضه خواهد شد.

مدیر بازار شرکت بورس اوراق بهادار تصریح کرد: در عرضه اولیه سهام این شرکت، پنج درصد از سهام برای کشف قیمت عرضه خواهد شد و علاقه‌مندان برای اطلاع از وضعیت مالی و سودآوری شرکت می‌توانند به جزئیات صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی گذشته به سایت ایران بورس مراجعه کنند.

دیدگاه سازمان خصوصی‌سازی

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی هم گفت: در عرضه اولیه پنج درصد سهام آلومینیوم ایران (ایرالکو)، را در بورس عرضه می‌کنیم.

سیدمهدی عقدایی به نشست هماهنگی عرضه سهام ایرالکو که با حضور مدیران شرکت بورس اوراق بهادار، مدیر اداره نظارت بر ناشران بورس، نماینده سازمان خصوصی و ایمیدرو به عنوان سهامدار عمده، مدیر مالی شرکت و نماینده شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن به عنوان کارگزار عرضه کننده سهم، تشکیل شد، اشاره کرد و گفت: در این نشست پس از بررسی آخرین وضعیت اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت، درباره مراحل عرضه سهام شرکت تصمیم‌گیری شد. 

مزایده‌ها

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی هم‌چنین به انتشار آگهی 13 شرکت از روز شنبه 29 اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: شنبه آگهی 13 شرکت برای واگذاری از طریق بورس و مزایده به ارزش حدود 45 میلیارد تومان منتشر می‌شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام 3 شرکت دولتی به ارزش 6/42 میلیارد ریال در مزایده سازمان خصوصی‌سازی خبر داد.

مپنا

از طرف دیگر مدیرعامل شرکت مپنا پیش‌بینی کرد: عرضه سهام مپنا پس از تشکیل مجمع عمومی در اواخر تابستان به مقدار و میزان سال گذشته انجام شود.

موسی رفان در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: مپنا تقریباً در نیمه دوم سال 84 آماده عرضه سهام و در واقع مراحل پذیرش در بورس را دریافت کرده بود، ولی این موضوع محقق نشد و با این حال امیدوار بودیم در نیمه نخست سال گذشته انجام شود که بنا بر دلایلی به تأخیر افتاد و در نیمه دوم اسفند سال گذشته سهام مپنا در بورس عرضه شد. 

وی با اشاره به این‌که سال گذشته هیچ‌گونه معامله‌ای انجام نشد، گفت: با این وجود امسال برداشتمان این است که عرضه سهام مپنا در بورس پس از تشکیل مجمع عمومی شرکت در تابستان انجام شود که در حقیقت همانند سال گذشته و به مقدار و میزان آن است.

سه‌شنبه 15 اسفند سال گذشته 145میلیون و 200 هزار سهم معادل سه درصد سهام مپنا، برای اولین بار پس از درج و پذیرش نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تابلوی فرعی و با نماد مپنا عرضه شد.

در این عرضه محدودیت هر دستور خرید حداقل 500 هزار سهم بدون تکرار برای هر ایستگاه معاملاتی اعلام شده بود. اما در همان روز این معامله باطل اعلام شده و معامله‌ای بر روی آن انجام نشد و به جلسات معاملات دیگری موکول شد.

کد خبر 22186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز