در آستانه بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها، فعالان بازار سرمایه در انتظار ثبت رکورد‌های تازه نشسته‌اند.

در این میان پیش‌بینی می‌شود پالایشگاه بندرعباس بیشترین تأثیر را بر رکوردشکنی احتمالی بازار سهام برجای گذارد.
پالایشگاه بندرعباس در آستانه یک‌سالگی ورود به بورس قرار دارد. این پالایشگاه در یک سال گذشته فراز و فرود زیادی تجربه کرده و از اوج بی‌اعتنایی سهامداران، به پیشرو بازار سهام تبدیل شده و سپس چندین بار با توقف و بازگشایی نماد مواجه شد و حالا باردیگر با توقف نماد و خاموشی بازار مبادلات سهامش دست و پنجه نرم می‌کند. در معاملات روز چهارم تیر‌ماه پارسال 690میلیون سهم معادل 5درصد از سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس در بورس عرضه شد که در نهایت 5درصد از سهام آن به قیمت 114تومان کشف قیمت شد.

این سهام به‌دلیل زیانده بودن و رکود بورس با تقاضای چندانی مواجه نشد و سهامداران رغبت چندانی برای خرید نشان ندادند به‌طوری که نیمی از این سهم توسط سهامداران عمده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جمع‌آوری شد. چند‌ماه بعد از عرضه اولیه و در روز 29آبان‌ماه 17درصد دیگر از سهام پالایشگاه بندرعباس عرضه شد اما سازمان خصوصی‌سازی‌ در عرضه این بلوک سهام ناکام ماند.

با فروش‌نرفتن بلوک سهام، هیأت واگذاری در جلسه دوم دی‌ماه 91خود با تغییراتی شرایط عرضه دوباره این بلوک سهام را فراهم کرد و قرار شد 45درصد سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس از طریق بورس بابت رددیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود. همزمان با این مصوبه روند افزایش قیمت سهام پالایشگاه بندرعباس که حالا به سهام پیشرو بورس معروف شده، آغاز شد، تا جایی که نماد این شرکت در روز 9دی‌ماه به همراه نماد پالایشگاه تبریز و پتروشیمی کرمانشاه با قیمت 448تومان بسته شد.

دلیل اصلی توقف نماد این شرکت افزایش بیش از اندازه قیمت اعلام شد. قیمت سهام پالایشگاه بندرعباس در یک بازه 6ماهه از قیمت 114تومان به بیش از 400تومان رسیده بود درحالی‌که اطلاعات لازم را به بورس ارائه نکرده بود، بنابراین نماد آن به‌منظور بررسی وضعیت مالی با دستور سازمان بورس متوقف شد. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان نماد این شرکت بعد از ارائه نخستین پیش‌بینی سود هرسهم سال مالی 92در روز 20اسفند‌ماه 91با قیمت 559تومان باز شد؛ بازگشایی نماد موجب شد تا سهام این شرکت با تشکیل صف خرید مواجه و با رشد 22درصدی قیمت همراه شود و با بازگشت این شرکت به تالار، شاخص بورس از کانال 37هزار واحدی بازگشت.

دومین توقف بندرعباس

اما در ابتدای امسال باردیگر توقف نماد گریبان این شرکت را گرفت به‌طوری که شرکت پالایشگاه بندرعباس که قیمت سهام آن به 889تومان رسیده بود، در روز 9اردیبهشت‌ماه برای تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. اما این توقف دیری‌نپایید و یک روز بعد و در روز 10اردیبهشت‌ماه تالار شیشه‌ای شاهد بازگشت دسته جمعی نماد پالایشگاه‌ها به همراه پالایشگاه بندرعباس بود، در این میان پالایشگاه بندرعباس پیش‌بینی سود هر سهم سال 92خود را با دلار ۲۴۵۰ تومانی افزایش داد و از 48تومان به 60تومان رساند.

سومین توقف

در روز 22اردیبهشت ماه این شوک مصوبه مجلس درخصوص اختصاص 26درصد از درآمد پالایشگاه‌ها به صندوق توسعه ملی تأثیر قابل‌توجهی بر سهام پالایشگاه‌های خصوصی به‌خصوص پالایشگاه بندرعباس گذاشت و موجب شد قیمت سهام این شرکت روند نزولی را آغاز کند و با صف فروش سنگین همراه شود. به این ترتیب قیمت این سهم که تا 809تومان پیش رفته بود، روند نزولی خود را از روز 23اردیبهشت‌ماه آغاز کرد و تا قیمت 730تومان افت کرد.

هفته آینده باز می‌شود

سرانجام در اواخر هفته گذشته امیرحمزه مالمیر از مسئولان سازمان بورس، با بیان اینکه نماد 5شرکت پالایشگاهی به‌دلیل شفاف‌سازی‌ متوقف است، گفت:اخیرا درمکاتباتی با پالایشگاه بندرعباس و سایر شرکت‌های پالایشگاهی انجام گرفته مشخص شده وزارت نفت اعلام کرده؛ مصوبه اخیر دولت به‌معنای حذف یارانه نیست.

مالمیر به جلسه سازمان بورس با شرکت‌های پالایشگاهی اشاره و تأکید کرد: مسئولان پالایشگاه بندرعباس و مابقی شرکت‌های پالایشگاهی هم اعلام کرده‌اند مصوبه هیأت وزیران تأثیری بر سودآوری آنها ندارد. با توجه به این موضوع و انعکاس اطلاعات، نماد آنها از حالت توقف خارج می‌شود.

او در مورد زمان بازگشایی نماد پالایشگاه بندرعباس گفت: نماد معاملاتی شرکت‌ پالایش نفت بندرعباس درصورت ارائه اطلاعات درخواستی سازمان بورس، هفته آینده بازگشایی می‌شود. حال باید دید با بازگشت این شرکت و سایر پالایشگاه‌ها به تالار شیشه‌ای شاخص بورس چه رکورد تازه‌ای را به ثبت می‌رساند.

کد خبر 220162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز