دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان بر این باورند که کاهش قیمت دلار تأثیری بر شاخص بورس تهران ندارد چون بیشتر شرکت‌های بورس بودجه سال مالی 92را بر مبنای هر دلار 2500تومان تنظیم کرده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، از هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد مدام کاهش یافت و روز یکشنبه قیمت هر دلار آمریکا به کمتر از 2900تومان هم رسید. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد از زمان مشخص شدن نتایج یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تا روز دوشنبه قیمت دلار در حدود 700تومان کاهش یافته است، با توجه به آنکه بخش زیادی از شرکت‌های بزرگ بورس شرکت‌هایی هستند که محصولاتشان را به خارج از مرز‌ها صادر می‌کنند، برخی فعالان بازار به این باور رسیده‌اند که ممکن است کاهش قیمت دلار منجر به کاهش سود شرکت‌های صادر‌کننده شود و این موضوع شاخص بورس را هم با خود پایین بکشد.

اما کارشناسان بر این باورند که با توجه به آنکه پیش‌بینی بودجه سالانه شرکت‌های بورس بر مبنای هر دلار 2500دلار تنظیم شده است این موضوع اثری بر قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص بورس ندارد. این درحالی‌که در طول 2سا ل گذشته به‌دلیل افزایش تورم اثر‌گذاری بازار‌های مسکن، طلا، ارز و بورس بر یکدیگر بیشتر از گذشته شده و نقدینگی مدام در این بازار‌ها در جریان است.

کاهش قیمت دلار برخلاف انتظار

حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت دلار در طول 2هفته گذشته منجر به نزول شاخص بورس خواهد شد؟ گفت:کاهش قیمت دلار به لحاظ عملیاتی، اقتصادی و مالی اثری بر سود سهام شرکت‌ها نخواهد داشت چون شرکت‌های بورس بودجه سال مالی 92را با قیمت هر دلار 2500تومان محاسبه کرده‌اند اما ممکن است این موضوع منجر به کاهش انتظارات فعالان بازار سرمایه شود. او توضیح داد: برخی سهامداران انتظار نداشتند قیمت دلار تا این حد کاهش یابد بر همین اساس خریدو فروش در بازار سهام نیز با تصور دیگری نسبت به قیمت دلار انجام شده بود بنابر این ممکن است کاهش قیمت دلار اثر روانی بر بازار داشته باشد و یک نوسان مقطعی در شاخص ایجاد کند، اما به لحاظ عملیاتی به‌نظر نمی‌رسد کاهش قیمت دلار به میزانی که در 2هفته گذشته اتفاق افتاده، اثر واقعی بر سود شرکت‌های بورس داشته باشد.

شاخص 72هزار واحدی

او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ممکن است شاخص بورس تا پایان سال حتی از مرز 72هزار واحد هم عبور کند، گفت: با درنظر گرفتن میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام به‌نظر می‌رسد این انتظار دور از دسترس نباشد چرا که در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به درآمد بورس در حدود 6مرتبه است که ظرفیت‌های لازم برای افزایش این نسبت به 8یا 9مرتبه هم وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه گفت:

اگر وعده‌های دولت جدید محقق شود، همچنین از حجم تحریم‌ها کاسته شود و در عین حال نیرو‌های اقتصادی دولت نیز کارا و هماهنگ باشند می‌توان انتظار رشد بیشتر بورس را درسال‌جاری داشت. خرازی افزود: آخرین پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس بیش از 37هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب با درنظرگرفتن اعمال موفقیت‌آمیز سیاست‌های جدید، نسبت قیمت به درآمد بورس تهران می‌تواند به 8یا 9مرتبه برسد که درآن صورت شاخص بورس هم به مرز 70هزار واحد خواهد رسید. او توصیه کرد: بهتر است در شرایط کنونی برای جذب نقدینگی بیشتر به بورس عرضه‌های جدید و همچنین عرضه‌های اولیه افزایش یابد تا پول‌های جدیدی که وارد بازار سهام می‌شود را جذب خود کند.

کد خبر 220159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز