گروه سیاسی: یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با همه فراز و نشیب‌هایش، با همه بیم و امیدهایش تبدیل به دریچه امیدی برای پیشرفت و تحول در امور کشور شد.

انتخابات

این امید را مردمی به جامعه تزریق کردند که دیروز با انگیزه‌های مختلف ولی با هدف مشترک حرکت رو به جلوی کشور پای صندوق‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها آمده بودند. یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر با مشارکت اجتماعی از سلایق مختلف مردم همراه بود که برای انتخاب گزینه مطلوب خود در مساجد و مدارس محل اخذ رأی حضور پیدا کرده بودند.

چهره‌ها و گروه‌های زیادی از گرایش‌های سیاسی مختلف دیروز پای صندوق‌های رأی آمدند و حامیان خود را نیز دعوت کردند تا در انتخابات مشارکت کنند. مراجع تقلید نیز همراه با مردم در انتخابات حضور پیدا کرده و رأی خود را به صندوق انداختند.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پس از انداختن رأی خود گفت که با توجه به حضور سلیقه‌ها و کاندیداهای متفاوتی که اعلام کاندیداتوری کردند هیچ عذری برای کسی برای عدم‌شرکت در انتخابات باقی نماند. آیت‌الله نوری همدانی رأی مردم را نشان‌دهنده قدرت و عظمت ملت ایران دانست و آیت‌الله سبحانی شرکت در انتخابات را نشانه رشد فکری مردم خواند. آیت‌الله علوی‌گرگانی گفت که زبان از ستایش بصیرت و وفاداری ملت ایران عاجز است و آیت‌الله مظاهری ابراز امیدواری کرد که فرد منتخب برای ملّت و مردم عزیز مفید باشد.آیت‌الله موسوی‌اردبیلی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی حضور مردم در انتخابات را دارای ثمرات بسیار دانستند.

روز پیروزی ملت

اما 6 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خود در انتخابات شرکت کردند که 3 نفر از آنان در شهرری رأی دادند. محمدباقر قالیباف به همراه همسر و 2 دخترش ابتدا به زیارت حرم مطهر شاه‌عبدالعظیم رفت و رأی خود را آنجا به صندوق انداخت. او با بیان اینکه همه ما انتخاب مردم را بهترین انتخاب می‌دانیم ابراز امیدواری کرد: انتخابات منجر به یک تحول اساسی در مدیریت کشور شود و باعث ایجاد یک رویکرد جدید و تغییرات اساسی برای حرکت کشور به سمت پیشرفت و عدالت باشد. حسن روحانی، نامزد اصلاح‌طلبان نیز در مسجد جامع امام رضا در شهر ری پای صندوق رأی رفت. وی پس از انداختن رأی به صندوق به خبرنگاران گفت:

از بداخلاقی‌ها در زمان مبارزه انتخاباتی ناراحت نیستم؛ اگر مردم مصلحت بدانند و من انتخاب شوم می‌خواهم این بداخلاقی‌ها را از بین ببرم و از افراط‌گرایی جلوگیری کنم. او تصریح کرد: اگر مردم حماسه‌ بزرگی خلق کنند، روز 25خرداد روز پیروزی ملت ایران، نه کاندیدایی خاص، به شمار می‌آید. علی‌اکبر ولایتی پس از انداختن رأی خود به صندوق در مسجد گیاهی تجریش با تأکید بر اینکه هیچ نامه‌ای از آیت‌الله مهدوی‌کنی برای کناره‌گیری از انتخابات به دستش نرسیده بود، گفت: مهم‌ترین مسئله حضور هر چه بیشتر مردم در کنار صندوق‌های رأی و انتخاب کاندیدای اصلح است.

آخرین نامزد که بود؟

سعید جلیلی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز در حرم عبدالعظیم رأی خود را به صندوق انداخت. جلیلی تصریح کرد: هر که را مردم انتخاب کنند و نامش از صندوق‌های رأی بیرون‌ آید، باید مورد احترام همگان قرار گیرد. محسن رضایی رأی خود را در یکی از روستاهای رباط کریم به صندوق انداخت. وی گفت که درصورت پیروزی نخستین اقدام خود را حل مشکل گرانی و برداشتن معضلات اقتصادی می‌داند. محمد غرضی آخرین نامزد در میان نامزدها بود که با حضور در مسجد لرزاده رأی خود را به صندوق انداخت. او بار دیگر تأکید کرد که رقابتی با سایر نامزدها ندارد و افزود: امروز محشر انقلاب و انتخابات است و دشمن شمشیرهای خود را غلاف کرده است.

پیش‌بینی دور دوم انتخابات

علی‌اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری که برای رأی‌دادن به حسینیه ارشاد آمده بود در جمع خبرنگاران پیش‌بینی کرد که انتخابات در دور اول به نتیجه برسد. وی افزود: تمکین در برابر کار قانونی‌ای که انجام می‌شود و تمکین به تصمیماتی که براساس قانون انجام می‌گیرد، وظیفه هر کاندیداست. غلامعلی حدادعادل نیز که اوایل هفته گذشته به نفع اصولگرایان از انتخابات کنار کشیده بود در مسجد لرزاده خطاب به خبرنگاران گفت:

افتخار می‌کنم عضوی از ملت ایران هستم. فکر می‌کنم حضور باشکوه مردم پیام وحدت و اعتماد به نظام اسلامی است. حدادعادل در پاسخ به این سؤال که آیا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود، گفت: بعید نیست که به دور دوم کشیده شود. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا از طیف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به مرحله دوم راه می‌یابند گفت: احتمالا اینطور خواهد شد. سیدحسن خمینی نیز با حضور در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق انداخت و گفت: همه باید به توصیه‌های رهبری عمل کنند. او در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره صیانت از آرا گفت: رهبر معظم انقلاب بیاناتی در این‌باره داشتند که باید همگی به این بیانات توجه داشته باشیم.

رأی با بصیرت

آیت‌الله آملی لاریجانی رأی خود را در صندوق سیار مستقر در قوه قضاییه انداخت و تک‌تک آرای مردم را در به‌ثمر‌رسیدن حماسه بزرگ مؤثر دانست. رئیس قوه قضاییه شرایط کشور را خاص توصیف کرد و با بیان اینکه دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش بسیاری کردند که مردم را از حضور در انتخابات و نیز پای صندوق‌های رأی ناامید کنند، افزود: مطمئنم که بصیرت مردم آنها را پای صندوق‌های رأی خواهد آ‌ورد.

رئیس مجلس نیز پس از انداختن رأی خود به صندوق شماره ۲۴ در مسجد امام عسگری گفت: این انتخابات با انتخاب فردی اصلح باید باعث تغییرات درونی در کشور، بهبود شرایط بین‌المللی و کمک به نهضت بیداری اسلامی شود. علی لاریجانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره صیانت آرای مردم از سوی مسئولان گفت:

حراست و صیانت از آرای مردم از سوی مسئولان باید به‌طور منظم انجام شود چون مسئولان کشوری امانتدار ملت هستند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی خود را در جماران به صندوق انداخت و ابراز امیدواری کرد که نتیجه انتخابات انسجام ملی باشد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: انسجام ملی شرط همه موفقیت‌ها در برابر خطرهای داخلی و خارجی است و زمینه‌ای خواهد بود برای حل مشکلات با همراهی و همدلی مردم و پرهیز از تفرقه‌ای که برای کشور سم است.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: شما هم تلاش کنید تا به این اهداف برسید؛ چرا که هدف حماسه سیاسی نیز همین است و بدون حماسه سیاسی حماسه اقتصادی هم رخ نخواهد داد. پس از رأی‌دادن هاشمی رفسنجانی همسر وی و فاطمه هاشمی نیز رأی خود را به صندوق انداختند. سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین کشورمان نیز در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق انداخت و در سخنانی کوتاه به خبرنگار ایسنا گفت: ان‌شاءالله همه کاندیداها، چه شکست بخورند و چه پیروز شوند، در خدمت اسلام و پیشرفت کشور باشند. محمد رضا عارف هم مشارکت مردم در انتخابات را 70درصد پیش‌بینی کرد.

این کاندیدای انصرافی یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری پس از حضور در حسینیه ارشاد برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، در جمع خبرنگاران رأی خود را رأی به جمهوری اسلامی دانست و در پاسخ به پرسشی درباره اینکه کاندیداهای شکست‌ خورده و کاندیدای پیروز بعد از انتخابات باید چه اقدامی انجام دهند، گفت: همه کاندیداها به مردم تبریک بگویند. طبیعتا کاندیدای شکست‌خورده باید به کاندیدای پیروز تبریک بگوید و کاندیدای پیروز لازم است که به سمت همگرایی حرکت کند.

کد خبر 218806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز