گروه اجتماعی: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعدد دستگاه‌ها و مراکز متولی امور زنان در کشور، ایجاد یک سازمان متمرکز برای تجمیع تمامی دستگاه‌های مربوط به حوزه‌ خانواده و زنان را خواستار شد.

دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به درخواست فراکسیون زنان مجلس هفتم، ضمن بررسی عملکرد دستگاه‌های مربوط به امور زنان و خانواده تصریح کرد که به طور مسلم وجود مراکز و دستگاه‌های متعدد متولی امور زنان و خانواده نه تنها موجب برطرف شدن مشکلات موجود در این حوزه نشده‌اند بلکه در بعضی از عرصه‌ها حتی به عنوان مانعی برای رشد این آسیب‌ها نیز بوده‌اند و به همین سبب تمرکز تمامی مراکز و دستگاه‌های مربوط به حوزه خانواده و زنان در یک سازمان ضرورت دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در همین زمینه افزود: این سازمان متمرکز باید قادر به انجام سیاست‌گذاری کلان، منسجم و راهبردی در سطح کشور در حوزه زنان و خانواده بوده و واجد نظام اطلاعاتی جامع، قابل اتکا و آماده برای تصمیم‌سازی، اجرا، نظارت و ارزیابی باشد.

این سازمان همچنین باید دارای کارکردی متمرکز و فعالیتی موزون و هماهنگ در حیطه امور زنان و از جامعیت لازم برای ارائه خدمات و پرداختن به امور زنان و خانواده برخوردار باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، همچنین خواستار ارتقاء جایگاه ریاست مرکز امور زنان و خانواده از مشاورت به سطح معاونت رییس‌جمهوری شد و افزود: لازم است موارد یاد شده در قالب یک اساسنامه در شورای عالی زنان و خانواده مورد تصویب قرار گرفته و شرح وظایف جدیدی برای یکایک دفاتر تدوین شود تا اولاً نظامی هماهنگ بر همه آن‌ها حاکم و ثانیاً از تقسیم مسئولیت‌های یکسان جلوگیری شود و در همین حال برای پرهیز از موازی‌کاری بخش‌هایی که نیازمند توسعه هستند، گسترش یابند.

این گزارش چندگانگی در تشکیلات بودجه و اجرا، موازی کاری و تداخل وظایف دستگاه‌ها و تشابه موضوعات در حوزه عملکرد و شرح وظایف مشابه را از تبعات ناشی از پراکندگی دفاتر مربوط به امور زنان دانسته است.

کد خبر 21829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز