دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که در بسیاری از موارد، خود باعث ورود معتادان به دایره مجرمیت می‌شویم، اظهار کرد: معتادان به دلیل بیکاری و انگی که به همراه دارند، به مصرف مجدد روی می‌آورند و لذا رویکرد چماقی نه تنها جواب نداده، بلکه مضر نیز بوده و در این زمینه باید به اشتغالزایی توجه کرد.

دکتر احمدی‌مقدم در بیستمین همایش سراسری دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان این که باید برای معتادان اشتغالزایی کرد، گفت: در غیر این صورت تعداد جنازه‌هایی که از معتادان بر اثر تزریق در کنار خیابان جمع‌آوری می‌شود که امسال شمار آنها به 11 نفر رسید، بیشتر هم می‌شود.

به گزارش ایسنا وی کوچک کردن ساختار و تشکیلات ستاد مبارزه با مواد مخدر را علت اصلی تعیین فرماندهان نیروی انتظامی استانها به عنوان دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خواند و گفت: یکی از آفت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که برخی تصور می‌کنند اگر مراجعه جوانان به ورزشگاهها از مصرف مواد مخدر می‌کاهد، هزینه احداث این ورزشگاهها را ستاد باید پرداخت کند.

مشاور رییس‌جمهوری با متهم کردن برخی به این که هزینه ماشین و موبایل خود را از بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر تأمین می‌کردند، گفت: این ستاد دیگر بنگاه خیریه نیست و از این پس اعتبارات به اقتضای فعالیتهایی که در دست اقدام است، در اختیار دبیرخانه‌های ستاد در استانها قرار می‌گیرد و دیگر مستقیم واگذار نمی‌شود.

وی همچنین از افزایش اعتبارات بخش درمان اعتیاد از 8 میلیارد به 17 میلیارد تومان خبر داد و با اعلام این که 4 میلیارد تومان از این اعتبار توسط خود ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌شود، گفت: برخی از ما سؤال می‌کردند که چرا با انتصاب جدید به جای شروع  جمع‌آوری معتادان، از طرح امنیت اخلاقی شروع کردید، اما پاسخ این است که طرح‌های نجات یا جمع‌آوری معتادان تزریقی نیز از اول خردادماه در تهران و از اول تیرماه در استانها اجرایی می‌شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اصلاح قوانین بر اساس سیاستهای کلی نظام توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تا 10 خرداد ماه را گام بعدی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان و بیان کرد: از این پس در مبارزه با مواد مخدر توجه به ریشه‌ها و افزایش مجازات گردانندگان اساس کار خواهد بود، زیرا حقیقت این است که قوانین در مبارزه با ریشه‌های مواد مخدر ضعیف است و از این رو ابلاغ قوانین جدید تا پایان امسال صورت می‌گیرد.

احمدی‌مقدم با اشاره به بحث مصادره اموال قاچاقچیان گفت: با مصوبه جلسه اخیر ستاد با حضور رییس‌جمهوری، مقرر شد که این اموال به دستگاههای مبارزه کننده واگذار و در بخش بهزیستی و بهداشت صرف شوند، لذا با این واگذاری اختیار، دیگر خیلی از مسائل مثل نیاز به انبار برای اموال مصادره شده هم حل می‌شود.

وی با تأکید بر این که از این پس یکی از منابع مبارزه با مواد مخدر اموال مصادره شده از قاچاقچیان خواهد بود و دیگر برخی نمی‌توانند از این اموال به نفع خود استفاده کنند، نسبت به انحصارزدایی مسؤولیت بخش درمان از دولت تأکید کرد و گفت: همچنین من بعد بخش خصوصی هم در امر درمان اعتیاد وارد می‌شود و در همین زمینه جلسه‌ای روز شنبه با وزیر بهداشت در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود.

مشاور رییس‌جمهوی در ادامه با بیان  اینکه  رفع اصطکاک بین دستگاهها، کمترین هدف مورد نظر از تغییر ساختار مسؤولیتی ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: با توجه به همجواری ایران با افغانستان، موضوع مواد مخدر یک اپیدمی خطرناک است و آسیب‌پذیرترین گروهها مبتلا به خانمان سوزترین مواد مخدر یعنی هروئین هستند و به عبارتی معتادان به تریاک نیمه بالای شهر و معتادان به هروئین معمولاً نیمه پایین شهر را در بر می‌گیرند.

وی با اشاره به این که ورود آمریکا به افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور را به 5/3 برابر رسانده است، افزود: خوشبختانه تعداد معتادان در کشور علی‌رغم ازدیاد جمعیت، افزایش پیدا نکرده است، اما بسنده کردن به این امر کافی نیست زیرا هنوز یک میلیون و 200 هزار معتاد دائمی و نزدیک به 700 هزار معتاد تفننی در کشور زندگی می‌کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکرد رایج به مبارزه با مواد مخدر را مبارزه با تأمین‌ یا عرضه‌ کنندگان مواد مخدر خواند و با اعلام این که تا کنون توجه کمتری به متقاضیان مواد مخدر با هدف کاهش تقاضا از طریق کاهش بازار عرضه صورت گرفته است، بیان کرد: تا زمانی که متقاضی برای مواد مخدر وجود دارد، راه برای عرضه نیز باز است.

وی با تأکید بر این که منشا بیماریهای عفونی نظیر ایدز و هپاتیت عمدتاً مواد مخدر است،‌ افزود: رفتار مبارزه با عرضه مواد مخدر به جای این که علت‌گرا باشد، معلول‌گراست؛ این در حالیست که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، مسیر انتقال مواد مخدر به کشورهای دیگر قرار گرفته است و عده‌ای تلاش می‌کنند که این کشور همچنان مسیر انتقال این مواد باقی بماند.

احمدی‌مقدم با تأکید بر این که راه ترانزیت مواد مخدر از ایران باید قطع شود، اظهار کرد:‌ایران خود را در برابر کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی نیز، مسؤول می‌داند، اما تنها اقدام  در توان ما، بستن راههای انتقال مواد مخدر است.

وی با بیان این که در رویکرد جدید مبارزه با مواد مخدر گروه هدف مصرف‌کنندگان هستند، افزود: پیشگیری از ورود افراد جدید به سیکل بسته مواد مخدر، تلاش در جهت خروج عده‌ای از معتادان از این سیکل و کاهش آسیب‌های کسانی که در سیکل مواد مخدر باقی مانده‌اند، از رویکردهای اصلی در دوره فعالیت جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر توسعه درمانهای نگهدارنده با موادی بهداشتی مثل متادون با رویکرد کاهش آسیب و تشویق خانواده‌ها برای پرهیز از عدم حمایت معتادان و رهاسازی آنها در خیابان را از موارد مؤثر در کاهش آسیب برای کسانی که در سیکل مواد مخدر قرار دارند، برشمرد و تأکید کرد: اعتیاد شبیه ایدز و سرطان‌های بدخیم است که همه منتظر مرگ فرد مبتلا به آن هستند، اما بر خلاف بیماران مبتلا به امراض نامبرده که همچنان در حمایت خانواده قرار می‌گیرند، معتادان از حمایت خانواده‌های خود محروم می‌شوند.

وی همچنین تصریح کرد: اکثر سرقت‌ها و توزیع مواد مخدر در جامعه توسط خود معتادان انجام می‌شود؛ این در حالیست که خانواده‌ها می‌توانند با صرف هزینه ناچیز و شاید هیچ هزینه‌ای، معتادان خیابانی خود را به مراکز درمان نگهدارنده بسپارند، لذا تغییر نگاه به معتاد از مجرم به بیمار، در کاهش آسیب معتادان مؤثر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر این که معتادان با مراجعه به مراکز ترک و درمان به عنوان مجرم دستگیر نمی‌شوند، گفت: برخی می‌گویند که ماهیت مبارزه با مواد مخدر پلیسی شده است، اما ما می‌خواهیم با هدایت معتادان به سمت درمان، درمان پلیس‌مدار را رایج کنیم، چرا که حتماً باید نیرویی معتادان را وادار به ترک کند.

کد خبر 21741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز