دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی:‌ افزایش دو برابری هزینه‌های تمتع نسبت به سال 91موجب شده تا ظرفیت حدود 60هزار نفری حج تمتع امسال با وجود 2بار فراخوان، تکمیل نشود و متقاضیانی که اولویت آنها اعلام شده در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند و البته به این افزایش انتقاد دارند.

  غلامرضا رضایی، معاون سازمان حج و زیارت که حاضر نشد به پرسش‌های همشهری دراین باره پاسخ دهد، دیروز به خبرگزاری ‌فارس گفت: ۸۰ درصد ظرفیت حج تمتع سال ۹۲ تکمیل شده و اگر تا پایان هفته جاری صددرصد ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشود، برای سومین بار اولویت‌های جدیدی اعلام می‌شود.

حداقل قیمت برای اعزام به تمتع در سال 92، 9میلیون و حداکثر 12میلیون و 600هزار تومان اعلام شده است. هزینه اعزام متقاضیان به حج تمتع سال 91‌، 4میلیون و 500 هزار تومان تا 6میلیون تومان بود که امسال با توجه نوسانات قیمت ارز و گنجانده نشدن ارز حج در بودجه، قیمت تمتع در مقایسه با سال گذشته به دو برابر افزایش یافت. افزایش دو برابری هرینه‌ها موجب شده برخی از متقاضیان از استطاعت مالی خارج شوند و برخی اقدام به فروش فیش حج کنند و برخی هم همچنان چشم انتظار کاهش هزینه‌ها هستند. این عوامل دست به‌دست هم داده تا ظرفیت کاروان‌های تمتع امسال خالی بماند و فراخوان دوباره ودیعه‌گذاران هم موجب تکمیل ظرفیت تمتع امسال نشده و افزایش قیمت موجب استقبال کم دارندگان فیش‌های حج تمتع شده است.

اخیرا محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش هزینه‌های تمتع گفت: هزینه حج تمتع برای متقاضیان باید به میزان تورم سال 91 (30.5درصد) افزایش می‌یافت. ظرفیت ثبت نام حج تمتع در حالی تکمیل نشده است که ‌عملیات اعزام زائران به حج تمتع امسال 23یا 24شهریورماه آغاز می‌شود. معاون حج سازمان حج و زیارت پیش از این گفته بود درصورتی که ظرفیت اعلام شده تکمیل نشود، اولویت‌های بعدی به تناسب در هر استان‌ اعلام می‌شود تا ظرفیت‌ها تکمیل شود.

رضایی از رایزنی سازمان حج با بانک مرکزی برای استفاده از ارز مرجع خبر داد و اظهار داشت: درصورت موافقت بانک مرکزی قیمت‌های حج تمتع، همچون سال گذشته خواهد شد.وی به دلایل افزایش قیمت‌های حج تمتع اشاره کرد و افزود: سال گذشته سازمان حج برای اعزام زائران از ارز مرجع به قیمت یک هزارو 226تومان استفاده می‌کرد، اما امسال نام سازمان حج از لیست ارز مرجع حذف شد و ما هزینه‌های حج تمتع را با ارز 2 هزارو 600تومان تأمین می‌کنیم که این تغییرات، در قیمت‌های حج تمتع تأثیر داشته است.

رضایی خاطرنشان کرد: هزینه‌های اصلی سفر حج تمتع شامل مسکن، تدارکات، تغذیه، حمل و نقل درون شهری و بیرون شهری و حمل و نقل مشاعر در عربستان هرگز تغییری نکرده است. معاون حج سازمان حج و زیارت یادآور شد: سال گذشته قیمت‌های حج تمتع‌ 4 میلیون و 500هزار تومان تا 6 میلیون تومان بود که امسال به‌دلیل استفاده از ارز مبادله‌ای 2600تومانی، قیمت‌های حج تمتع 9‌ تا 12میلیون تومان اعلام شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل با دولت، نامه نگاری کردیم و دولت نیز نامه ما را به بانک مرکزی ارجاع داده است که درصورت موافقت بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز مرجع به سازمان حج، هزینه‌های حج تمتع به قیمت‌های سال گذشته باز خواهد گشت.
رضایی تأکید کرد: ‌ طبق تعهداتی که ما به طرف عربستانی داده‌ایم باید این هزینه‌ها را بپردازیم و اگر ظرفیت تکمیل نشود، ما اولویت‌های بعدی را اعلام می‌کنیم.

وی درباره تعداد حجاج ایرانی در سال‌جاری گفت: آمار حجاج ایرانی همچون سال گذشته است و هیچ تغییری نکرده است ولی با کشور عربستان نامه نگاری و رایزنی کرده‌ایم که درصورت موافقت عربستان، تعداد اعزام زائران به حج تمتع افزایش خواهد یافت.

کد خبر 214045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز