گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: خرید و فروش فیش تمتع ممنوع نیست.

حج

علت دو برابر شدن هزینه‌ تمتع بانک مرکزی است و بانک‌ها باید در پرداخت نرخ سود سپرده‌های حج تجدید نظر کنند و دولت و مجلس هم به فکر کاهش هزینه‌های حج باشند. رئیس سازمان حج و زیارت در گزارشی که دیروز در روزنامه دولت منتشر شد‌ با نادیده گرفتن اظهارات پیشین مسئولان سازمان حج، غیرقانونی بودن خرید و فروش فیش‌های حج تمتع را ناشی از ذوق‌زدگی خبرنگاران خواند و گفت:‌ سال گذشته اعلام کردیم نقل و انتقال فیش «عمره» ممنوع است اما خبرنگاری با ذوق‌زدگی و بدون درک تفاوت عمره و تمتع به میان فروشندگان فیش تمتع رفته و آن را دستمایه گزارش قرار داده است،

بدون آنکه برای مخاطب فرق عمره و تمتع را توضیح دهد و بداند که نقل و انتقال فیش تمتع از لحاظ حقوقی و قانونی ممنوع نبوده و نیست بلکه نقل و انتقال فیش عمره به جز برای منسوبین درجه یک ممنوع شده است. اینکه مسئولی خبرنگار یا خبرنگاران را مقصر جلوه دهد موضوع تازه‌ای نیست و بارها دولتمردان اشتباهات خود را اینگونه توجیه کرده‌اند، خبرنگاران حوزه حج و زیارت یقینا از مسائل حوزه کاری خود مطلع هستند و اگر اشتباهی از سوی خبرنگاری بروز کرده چرا سازمان حج و زیارت به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده و خبر را تصحیح نکرده است. البته تاکنون مسئولان سازمان حج و زیارت تأکید می‌کردند که خرید و فروش فیش‌های عمره و تمتع غیرقانونی است. برای اثبات این سخن به اظهارات پیشین مسئولان این سازمان بسنده می‌کنیم:

رئیس سازمان حج و زیارت پنجم اسفند‌ماه91 با اشاره به موضوع دلالی فیش‌های حج و عمره به فارس گفت: در طول سال در تهران ‌ دلالی دیده می‌شود بنابراین بخشنامه‌ای به کل کشور داده‌ایم که نقل و انتقال فیش ممنوع است و فقط این نقل و انتقال به نزدیکان درجه اول صورت می‌گیرد. غلامرضا رضایی، معاون سازمان حج و زیارت 18 آذر 91 به واحد مرکزی خبر گفت: خرید و فروش فیش‌های حج تمتع و عمره مفرده ممنوع است.

قصه پر غصه سود سپرده‌ها

رئیس سازمان حج و زیارت درباره میزان محاسبه سود سپرده‌ها نیز اعلام کرد: بارها اعلام شده که سپرده‌های حج تمتع و عمره در اختیار سازمان نیست و در دست بانک‌هاست، آنها نیز براساس قوانین و دستورالعمل‌های حاکم بر نظام بانکی کشور عمل می‌کنند.‌

دفاع از بانک‌ها

موسوی 25بهمن91 در گفت‌وگو با روزنامه دولت در پاسخ به این پرسش که مابه‌التفاوت هزینه‌هایی که زائران دهه‌های 60 تا 86 برای دریافت فیش‌های جدید باید پرداخت کنند چگونه محاسبه می‌شود؟ گفت: طبق قراردادی که میان زائر و بانک بسته می‌شود، آنچه زائر پرداخت می‌کند به‌صورت علی‌الحساب است‌ و براساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی میزان سود آن محاسبه و به وی پرداخت می‌شود. رئیس سازمان حج گفت:

امروزه نیز در این‌باره از برخی افراد شنیده می‌شود که بانک‌ها از سود کلان سپرده‌های زائران استفاده می‌کنند که باید بگویم اصلاً اینطور نیست. شائبه درباره نحوه محاسبه نرخ سود بانکی با توجه به شفاف نبودن سپرده مردم نزد بانک‌های عامل ادامه دارد و موضع سازمان حج دراین باره مشخص نیست، زیرا مردم به اعتبار سازمان حج در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کرده‌اند و باید مسائل زیر مشخص شود که بانک‌ها همچنان سکوت کرده‌اند.

با توجه به اینکه افرادی که سال 84 برای حج تمتع ثبت نام کرده‌اند امسال می‌خواهند اعزام شوند و هشت سال در انتظار بوده‌اند و سال 84 یک میلیون تومان واریز کرده‌اند اکنون یک میلیون تا یک میلیون و پنجاه هزار تومان به آنها سود از طرف بانک ملی تعلق می‌گیرد. ظاهرا اعلام شده است که محاسبه سود 14درصد و کوتاه‌مدت است، ‌در این صورت چند پرسش به ذهن متبادر می‌شود، چرا سود کوتاه‌مدت به این افراد تعلق می‌گیرد درحالی‌که سرمایه‌گذاری بلندمدت و هشت ساله بوده است و سود بلندمدت در سیستم بانکی 20درصد است.

حال که کوتاه‌مدت سود می‌دهند و 14درصد، چرا مثل سایر سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت سود نمی‌دهند، یعنی به تراکم سود، سود نمی‌پردازند. با محاسبه بانک برای زائران پس از هشت سال فقط یک میلیون سود محاسبه می‌شود درحالی‌که بنابر قانون بانک حتی برای سپرده کوتاه‌مدت نیز دو میلیون سود باید به این سپرده‌گذاری‌ها تعلق بگیرد. به‌نظر می‌رسد سود 20درصد که حق زائران است دقیقا سه میلیون ‌تومان می‌شود حال آنکه فقط یک میلیون سود می‌دهند. مهم‌تر از سود بانک این است که سال 84 با یک میلیون فرد می‌توانست حج برود ولی هم‌اکنون باید دست‌کم هشت تا 11میلیون تومان روی اصل سپرده و سود آن بگذارد تا بتواند حج برود. سال 84 با این سپرده زائران مشکلات دولت و بانک‌ها حل شد! و حالا که مردم با مشکلاتی دچار هستند آیا کسی به فریاد آنان می‌رسد؟

بانک مرکزی عامل گرانی حج

رئیس سازمان حج و زیارت به جزئیات دلایل افزایش قیمت حج تمتع پرداخت و علت اصلی آن را حذف سازمان حج از تخصیص ارز مرجع دانست. سید احمد موسوی، با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور عدم‌تخصیص ارز مرجع را تصویب کرده‌، افزود: قیمت ارز مبادله‌ای حدود دو هزار و 650تومان است که نسبت به ارز مرجعی که سال گذشته به موضوع حج تمتع اختصاص یافته بود، به دو برابر و نیم رسیده است، این امر به‌طور طبیعی در محاسبه نرخ حج تمتع تأثیر مستقیم داشته است.

گران‌فروشی سازمان حج

رئیس‌کل بانک مرکزی چند روز پیش از برنامه‌ریزی این بانک برای تأمین ارز زائران حج تمتع و عمره خبر داد و اظهار کرد: قیمت حج تمتع برای متقاضیان باید به میزان تورم سال گذشته 5/30درصد افزایش می‌یافت. محمود بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی همچنان قرار است به زائران خانه خدا ارز مسافری اختصاص دهد؟ به فارس گفت: به زائران حج، ارز مسافرتی با نرخ مبادلاتی می‌دهیم. از رئیس‌کل بانک مرکزی سؤال شد که آیا سازمان حج و زیارت دلایل
چند برابر شدن قیمت حج تمتع را گرانی ارز عنوان کرده است؟ که وی در پاسخ گفت: اگر قرار باشد قیمت‌های حج تغییر کند، باید براساس نرخ تورم بانک مرکزی این کار صورت گیرد.

 

کد خبر 212440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز