همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی پرونده کاندیداهای انتخابات شورای شهر به پایان رسیده و نتیجه بررسی پرونده‌ها پنج‌شنبه 19 اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.

به گزارش مهر، امیر خجسته رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید و نظارت بر روند ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور در پاسخ به اینکه تأیید صلاحیت برای انتخابات شوراها بر چه اساس است، گفت: از چهار مرجع استعلام می‌شود و نمایندگان در هر استان کسانی را که نامزد بودند و احتمال رد صلاحیت آنها باشد مورد بررسی قرار می‌دهند. بنده به نواب رئیس گفته‌ام که حساس باشند تا حق کسی در تعیین صلاحیت‌ها تضعیف نشود.

خجسته در پاسخ به سئوال دیگری درباره انتقاد برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به عدم تأیید صلاحیت‌شان، گفت: بعضی از دوستان سئوال داشتند، ما هم گفتیم نکات خود را مطرح کنند. این موضوع قابل بررسی است.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بررسی پرونده‌ها چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه تمام می‌شود و پنج‌شنبه نتایج بررسی‌ها را اعلام می‌کنیم.

خجسته افزود: مسئول اجرای انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور است و اگر اطلاعاتی درباره تخلف باشد گزارش را به شورای نگهبان می‌دهند. برخی گزارش‌های غیرمستند برای ما رسیده که در بعضی از مناطق تخلف شده و تبلیغات زودهنگام صورت گرفته که به وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی گفته‌ایم که این اخبار را مستند کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موارد فعالیت کمیسیون شوراها مربوط به اصلاح و بازنگری قانون انتخابات ریاست جمهوری بود، تصریح کرد: در ماده 35 قانون انتخابات بحث مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود که شاخص‌هایی را مشخص کردیم و اگر این اصلاح صورت گرفته بود اکنون با یکسری از موارد روبرو نمی‌شدیم.

خجسته تصریح کرد: رئیس جمهور شخص دوم مملکت است و نباید شرایط به گونه‌ای باشد که این بحث لوث شود. قطعاً بحث ماده 35 را در آینده عملی می‌کنیم البته شورای نگهبان معتقد است که رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن را خودشان تعیین می‌کنند اما ما باید در آینده این موضوع را اجرا کنیم و در مورد میزان تحصیلات و رجل سیاسی و مذهبی بودن تعریفی را که مشخص کرده‌ایم پیاده کنیم. در آینده اگر سیاست‌های کلی نظام مانند مجمع تشخیص مصلحت این قانون را تصویب کرده‌اند که اجرا می‌شود در غیر این صورت در قالب دیگری آن را عملی می‌کنیم.

کد خبر 213283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز