جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش بازار سرمایه به 280هزار میلیارد تومان و تعداد سهامداران به 6.5میلیون نفر رسیده است.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته بنگاه‌های بزرگ از طریق بودجه دولت تأمین مالی می‌کردند اما امروزه شرکت‌های بزرگی چون مس، فولاد، ذوب‌آهن، مخابرات و بسیاری دیگر در بودجه کل کشور ردیف ندارند و باید از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کنند بنابراین توجه بنگاه‌ها برای تأمین مالی به بازار سرمایه معطوف شده است.

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: با توجه به اینکه بنگاه‌های بزرگ دولتی به بخش خصوصی واگذار‌شده و تعداد سهامداران و مطالبات آنها افزایش پیدا کرده، باید ساختار حاکمیت شرکتی در آنها پیاده شود.او با اشاره به ضرورت اصلاح قانون تجارت گفت: قانون تجارت فعلی ظرفیت پایینی دارد و باید اصلاح شود، با این قانون نمی‌توان پاسخگوی پیچیدگی‌های دنیای تجارت امروز بود.
رئیس سازمان بورس رعایت اصل انصاف، امانتداری، جلوگیری از فساد، رعایت حقوق سهامداران خرد در قبال سهامدار عمده و استقرار سامانه گزارشگری مناسب را از دیگر اهداف استقرار سیستم حاکمیت شرکتی دانست. چنانچه این موارد محقق شود و تقابل اطلاعاتی مدیران و سهامداران به صفر برسد اعتماد به بازار مالی و ارزش و شفافیت بنگاه‌ها افزایش می‌یابد.

توافق چند‌جانبه برای رونق بورس انرژی

رئیس سازمان بورس همچنین از توافقی چند‌جانبه برای فعال‌شدن معاملات بورس برق خبرداد.علی صالح‌آبادی با اشاره به نوپا‌بودن بورس انرژی گفت: بورس انرژی اواخر سال گذشته آغاز به‌کار کرده و به همین دلیل معاملات زیادی در آن انجام نشده، در عین حال وزارت نیرو نیز باید منابع لازم را برای انجام معاملات تجهیز می‌کرد.

رئیس سازمان بورس افزود: در پی رایزنی بورس انرژی و وزارت نیرو قرار است خریداران خصوصی، برق را مستقیم از فروشندگان خصوصی خریداری و وجه معامله را مستقیم به نیروگاه پرداخت کنند. او با اشاره به جلسه‌ای که بین سازمان بورس، بورس انرژی، وزارت نیرو و خزانه‌داری کل کشور برگزار شده تأکید کرد: در این جلسه برای فعال‌شدن بورس برق و اختصاص منابع برای انجام معاملات روی یک رقم توافق و قرار شد که وزارت نیرو نامه مربوطه را به خزانه‌داری برای اختصاص رقم مورد نظر به معاملات برق در بورس انرژی ارائه دهد که این نامه صادر شده است.

او با اعلام اینکه معاملات برق به‌صورت پیوسته با اختصاص مبلغ مورد نظر به‌صورت ماهانه در بورس انرژی آغاز خواهد شد، اعلام کرد: این کار با هماهنگی وزارت نیرو به‌زودی اجرا خواهد شد، ضمن اینکه ظاهرا این موضوع در کمیته تنظیم مقررات وزارت نیرو هم به تصویب رسیده که درصورت اجرایی‌شدن مصوبه حجم معاملات بورس انرژی در حوزه برق بالا خواهد رفت. البته زمان اجرایی‌شدن این طرح بستگی به وزارت نیرو دارد و آنها باید موضوع را پیگیری کنند.

ورود خارجی‌ها به بورس انرژی، فعلاً ممنوع

صالح‌آبادی تأکید کرد: در حال حاضر امکان معامله در حوزه برق در بورس انرژی از خارج از کشور وجود ندارد، امادر بخش زغال‌سنگ این کار انجام می‌شود.او تعداد دفعات معاملات زغال‌سنگ و قطران در بورس انرژی را هفته‌ای یک‌بار اعلام کرد و افزود: در بورس کالا نیز چنین است اما در بورس کالا معاملات پتروشیمی، کشاورزی و سایر محصولات انجام می‌شود و معاملات به‌نحوی توزیع‌شده که روزانه معامله در بورس کالا انجام شود و هر روز معامله وجود داشته باشد اما هر یک از این معاملات در هفته یک‌بار است. رئیس سازمان بورس در مورد سرنوشت عرضه اوراق سلف نفتی گفت: معامله اوراق سلف نفتی فعلا مسکوت مانده است.

موانع عرضه صندوق‌های زمین و ساختمان

صالح آبادی درباره دلایل فعال‌نشدن صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی برای فعالیت پنج صندوق زمین و ساختمان را صادر کرده اما متقاضیان تا‌کنون پیگیری‌های لازم را پس از دریافت موافقت اصولی انجام نداده‌اند. او گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان دارای شفافیت بالایی هستند و به همین دلیل دریافت‌کنندگان برای موافقت اصولی برای ایجاد این حجم از شفافیت با مشکلاتی مواجه هستند. رئیس سازمان بورس همچنین از بررسی اوراق منفعت حج در شورای فقهی بورس خبر داد و افزود: قرار است عرضه این اوراق نیز بررسی شود؛ این موضوع هنوز در مرحله بحث فقهی است.

عامل رشد شاخص بورس

صالح‌آبادی با اشاره به رکورد‌شکنی‌های اخیر بورس گفت: یکی از دلایل رشد شاخص کل، پیش‌بینی سود و سودآوری بنگاه‌هاست؛ ضمن اینکه افزایش رشد شاخص‌ها نمایانگر سودآوری مطلوب و پیش‌بینی سود بنگاه‌هاست. این دو عامل با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند یعنی درصورتی که سودآوری بنگاه‌های اقتصادی افزایش یابد، روند صعودی شاخص‌ها هم ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس درعین حال از سرمایه‌گذاران خواست سبدی از سهام را خریداری کنند. او گفت: شاخص‌های بورس در روزهای گذشته رشد سریعی داشته‌اند، اما با وجود این، قیمت سهام شرکت‌های فعال در بورس حبابی نیست.علی صالح‌آبادی با بیان اینکه به تناسب افزایش سود بنگاه‌ها ارزش بازار سهام ارتقا یافته است، تأکید کرد: پیش‌بینی سودهایی که بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه اعلام کرده‌اند بسیار بیشتر از پارسال بوده، به‌طوری که پیش‌بینی سود شرکت‌ها امسال به 34هزار میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 212240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز