دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با انفجار مهیبی که نخست‌وزیر سوریه دیروز از آن جان سالم به در برد، فرمانده ارتش انگلیس هشدار داد که هرگونه دخالت نظامی در سوریه پیامدهایی پیش‌بینی‌نشدنی را درپی خواهد داشت.

سوریه

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، وائل الحلقی نخست‌وزیر هدف تروری نافرجام قرار گرفت اما از آن جان سالم به در برد. مقام‌های امنیتی اعلام کردند که به هنگام گذر خودروی الحلقی از نزدیکی پارکی در منطقه المزه در دمشق، خودرویی بمب‌گذاری شده منفجر شد که هدفش ترور نخست‌وزیر بود اما او جان سالم به در برد و یکی از محافظان وی کشته شد. شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه هم گزارش داد که در این انفجار دست‌کم شش نفر کشته و 15نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این نخستین انفجاری نیست که شخصیت‌های مهم سوریه را هدف قرار می‌دهد. پیش از این و در مرداد‌ماه سال گذشته، در انفجاری مهیب که در داخل مقر شورای امنیت ملی سوریه رخ داد، داوود راجحه وزیر دفاع، آصف شوکت معاون وی، هشام بختیار رئیس دفتر امنیت ملی و حسن ترکمانی رئیس هسته بحران کشته شدند و محمد الشعار وزیر کشور هم زخمی شد.

وائل الحلقی در نخستین اظهارنظر پس از جان سالم به در بردن از این انفجار، گروه‌های تروریستی ورشکسته و مأیوس را به‌دست داشتن در این انفجار متهم کرد. نخست‌وزیر سوریه تصریح کرد که این انفجارهای تروریستی نشانه ورشکستگی و ناامیدی گروه‌های تروریستی و حامیان آنها در پی دستاوردهای اخیر ارتش سوریه است.

ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته با تغییر تاکتیک‌های جنگی و حرکت از جنگ کلاسیک به جنگ پارتیزانی در مناطق مرزی، پیشروی‌های گسترده‌ای را صورت داده و حلقه‌های ارتباطی میان گروه‌های مسلح را از بین برده است. مخالفان مسلح امیدوار بودند در سومین اقدام گسترده خود این بار وارد پایتخت شوند و معرکه بزرگ دمشق را رقم زنند اما ارتش سوریه این بار هم در عملیاتی پیشگیرانه این تحرکات را خنثی ساخت.

به موازات این انفجار، فرمانده ستاد مشترک ارتش انگلیس به دولت دیوید کامرون نخست‌وزیر هشدار داد که هرگونه دخالت مستقیم نظامی در سوریه می‌تواند انگلیس را به جنگی گسترده بکشاند که نتایج و پیامدهای آن غیرقابل پیش‌بینی است.
به نوشته روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز ژنرال دیوید ریچارد در نشستی سری با فرماندهان ارتش، خواستار پرداختن به این نکته شد که آیا استفاده محدود و غیرقطعی از سلاح شیمیایی در سوریه می‌تواند بهانه‌ای قوی برای اقدام نظامی مستقیم علیه حاکمیت سوریه باشد یا خیر؟

ارشدترین مقام نظامی انگلیس همچنین الگو‌گیری از بحران‌های لیبی و بوسنی و اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را امری بی‌فایده دانست و خاطرنشان کرد که حاکمیت سوریه از سامانه‌های دفاعی توانمندی برخوردار است که می‌تواند معادلات را به نفع خود تغییر دهد.این مقام لشکری انگلیس حتی ایجاد منطقه ایمن بشردوستانه در داخل سوریه را بدون همکاری سوری‌ها بی‌نتیجه دانست و پیش‌بینی کرد که چنین اقدامی می‌تواند به عملیات نظامی پیچیده‌ای منجر شود.

در این میان، وزیر خارجه روسیه هم هشدار داد که کشورش هرگز استفاده ابزاری از سلاح شیمیایی برای تحرک نظامی و از بین بردن حاکمیت سوریه را نخواهد پذیرفت. سرگئی لاوروف اعلام کرد که برخی کشورها همه ابزارها را برای از بین بردن حاکمیت سوریه توجیه‌پذیر می‌دانند اما موضوع استفاده از سلاح شیمیایی بسیار خطرناک است.

اما در جبهه مخالفان، پس از استعفای احمد معاذالخطیب اکنون ائتلاف مخالفان سوریه وی را متهم به خیانت و ارتباط با نظام سوریه کرده است. کمال اللبوانی از اعضای این ائتلاف خواستار بازداشت الخطیب و محاکمه وی شد. اللبوانی الخطیب را متهم کرد که استعفای خود را نه به ائتلاف بلکه به کشورهای غربی داده است. این درحالی است که الخطیب ضمن رد این اظهارات، گفته است آنقدر شجاعت دارد که درصورت تماس با هر گروه و طرفی، صراحتا آن را اعلام نماید.

کد خبر 211697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز