سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خودروهای مرگ همچنان در دو کشور سوریه و عراق می‌تازند و یک روز پس از قربانی شدن ده‌ها نفر در انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف این دو کشور، ساکنان دمشق دیروز هم مرگ و خون را میان خود قسمت کردند و بیش از 80 نفر از شهروندان سوری در انفجار یک خودروی بمبگذاری شده کشته و زخمی شدند.

انفجار

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، در انفجار خودروی بمبگذاری شده مقابل ساختمان سابق وزارت کشور در منطقه المرجه در قلب دمشق، دست‌کم 15نفر کشته و بیش از 70نفر دیگر زخمی شدند. منطقه المرجه از مناطق تجاری و پر رفت‌وآمد پایتختی است که بیش از سه سال است که خودروهای بمبگذاری شده در گوشه و کنار آن شهروندان سوری را به کام مرگ می‌فرستند.
انفجار دیروز دمشق در حالی رخ داد که یک روز پیش از آن، خودرویی بمبگذاری شده وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه را هدف قرار داد اما وی جان سالم به در برد.

گروه‌های مسلح همچنین موشک‌های خود را به سوی آسمان هم نشانه رفتند و یک هواپیمای مسافربری روسی را در حریم هوایی سوریه هدف گرفتند اما نتوانستند آن را ساقط کنند.به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، گروه‌های مسلح مخالف سوریه، دیروز یک هواپیمای مسافربری روس را که در ارتفاع 9800متری پرواز می‌کرد، با دو موشک هدف گرفتند اما موشک نخست در ارتفاع 9200متری و موشک دوم در ارتفاع 8900متری منفجر شدند.

در پی آن، مسئولان پرواز سوری با افزایش سطح پرواز هواپیما به یک هزار متر موافقت کردند و بدین‌ترتیب هواپیما و 159مسافر آن از ترکش این موشک‌ها جان سالم به در بردند. هواپیمای روس در مسیر شرم‌الشیخ به سوی جمهوری تاتارستان روسیه در حال گذر از حریم هوایی سوریه بود. مقام‌های روس می‌گویند معلوم نیست که گروه‌های مسلح از روسی بودن یا نبودن آن اطلاع داشتند یا خیر؟

در همین حال در ادامه بحث درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، دیروز روسای جمهور آمریکا و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی در این‌باره رایزنی کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین و باراک اوباما ضمن مکلف‌کردن وزرای خارجه خود به ادامه رایزنی‌ها درباره سوریه، آمادگی خود را برای اتخاذ تدابیر لازم برای حل و فصل بحران اعلام کردند. قرار است اوباما و پوتین‌ماه ژوئن آینده در دیداری رسمی، درباره تحولات بین‌المللی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در همین حال دیروز دبیرکل سازمان ملل از مقام‌های سوریه خواست تا با ورود کارشناسان برای تحقیق درباره احتمال استفاده از سلاح شیمیایی موافقت کنند.درخواست بان‌کی‌مون در حالی ارائه می‌شود که پیش از این، سوریه یک روز پس از آنکه اعلام کرد گروه‌های مسلح در منطقه خان العسل در نزدیکی حلب از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، از وی خواست تا هیأتی را راهی سوریه کند اما بان کی مون این موضوع را به موافقت شورای امنیت منوط کرد و در جلسه شورای امنیت، فرانسه و انگلیس با این خواسته مخالفت کردند و خواستار حضور کارشناسان سازمان ملل در کل مناطق سوریه شدند.

بان‌کی‌مون در تازه‌ترین درخواست خود مجددا گفته است که تیم کارشناسان بین‌المللی درصورت موافقت سوریه آماده‌اند ظرف 24 تا 48 ساعت وارد این کشور شوند.اما در آن سوی مرزهای سوریه و در عراق، در ادامه انفجارهای خونین در این کشور، دست‌کم 36نفر در استان‌های مختلف کشته شدند. انفجارهای اخیر استان‌های شیعه‌نشین میسان، دیوانیه و کربلا در حالی رخ می‌دهد که انفجارهای هفته گذشته، جان بیش از 180نفر را گرفت.

در انفجار کربلا دست‌کم سه نفر و در نزدیکی یکی از آرامگاه‌های شیعیان در منطقه محمودیه در جنوب بغداد هم چهار نفر کشته شدند. انفجار شهر العماره در استان میسان هم 12 کشته و 25 زخمی برجای گذاشت. در شهر دیوانیه مرکز استان دیوانیه هم انفجار خونین دیگری، هفت کشته و 15زخمی در پی داشت.

کد خبر 211858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز