همشهری‌ آنلاین وزیر خارجه عراق اعلام کرد که در حاشیه کنفرانس شرم‌الشیخ کارشناسان ایرانی و آمریکایی با هم مذاکره کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، زیباری تأکید کرد که وزرای خارجه دو کشور به رغم دیدار با یکدیگر، مذاکره‌ای انجام ندادند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا بر خلاف اظهارات روز پنجشنبه‌اش در خصوص تلاش جهت برگزاری نشست بین منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا این دیدار برگزار نشد، اظهار داشت: دیدارهای مستقیم بین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در این نشست صورت گرفته اما این دیدارها بدون مذاکره همراه بودند.

زیباری افزود: اما با توجه به نشست کارشناسی ایران و آمریکا باید بگوییم فضا و جو حاکم در حال حاضر مثبت است.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز  در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در پایان اجلاس شرم الشیخ اعلام کرد که فرصتی برای وی به منظور انجام دیدار با وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس پیش نیامده است.

کاندولیزا گفت: هیچ فرصتی به راحتی برای من پیش نیامد تا با وزیر امور خارجه ایران در شرم الشیخ دیدار کنم، زیرا اگر چنین فرصتی پیش می‌آمد، حتماً با متکی دیدار می‌کردم.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا تغییری در سیاست‌های کشورش در قبال ایران ایجاد شده‌است و آیا فکر می‌کنید زمان چنین کاری فرا رسیده‌است؟ گفت : تمایلی به وجود تنش در روابطمان با کشورهای دیگر نداریم.

رایس افزود: میان ما و ایران تاریخی وجود دارد که به 28 سال پیش برمی‌گردد؛ ما هیچ مشکل و بحرانی از نظر خود با ملت ایران نداریم، ایران دارای فرهنگ و تمدن کهن و بزرگی است که نقش مثبتی در جامعه بین‌المللی بازی کرده‌است.

وی گفت: ما مشکلاتی سیاسی درباره نحوه رفتار تهران در سطح بین‌المللی داریم.

کد خبر 21146

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز