همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پرس تی‌وی گفته است کشورهای غربی باید از ایران به علت عضویت در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) و همکاری با بازرسان آژانس تقدیر کنند.

علی اصغر سلطانیه

به گزارش شبکه پرس تی وی، علی اصغر سلطانیه همچنین تاکید کرد تداوم وجود کلاهک‌های هسته‌ای جدی‌ترین تهدید برای بقای انسان‌ها است. سلطانیه این مطالب را در سخنرانی خود در دومین نشست کمیته تدارکاتی بازنگری ان پی تی در ژنو مطرح کرد. این مقام ایرانی از دولت امریکا به علت اجرای بیست و هفتمین آزمایش هسته‌ای ساب کریتیکال خود در دسامبر گذشته انتقاد کرد و این آزمایش را در تناقض آشکار با تعهدات بین‌المللی واشنگتن خواند. سلطانیه هشدار داد آمارهای دولتی نشان می‌دهد صرف هزینه در زمینه تسلیحات هسته‌ای از سال ۲۰۱۰ به میزان زیادی افزایش یافته است و این هزینه‌ها در دهه آتی دست‌کم به یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با پرس تی‌وی به بررسی بیشتر این مساله پرداخته است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

پرس تی‌وی: سیاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همکاری برای ایجاد یک جهان عاری از سلاح هسته‌ای خلاصه شده است اما آن‌چه ما شاهد آن هستیم تهدیدهای دائمی از سوی کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای است تا حدی که به گفته شما خود انسانیت مورد تهدید قرار گرفته است. لطفا بفرمایید سیاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چقدر در این زمینه حقیقی و واقعی است و این نهاد تا چه حد در جلوگیری از تهدید سلاح‌‌های هسته‌ای موفق عمل کرده است؟

سلطانیه: همان‌طور که امروز در کنفرانس ان پی تی در ژنو نیز گفتم در واقع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای ماموریت خود موفق نبوده است زیرا اعضا و امضاکنندگان ان پی تی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و در حقیقت آن‌ها مقررات ان پی تی را نقض کرده‌اند اما گروه کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای که عضو ان پی تی هستند نیز به تعهدات خود بر اساس ماده ۴ این پیمان یعنی انتقال فناوری برای مقاصد صلح آمیز عمل نکرده‌اند و از سوی دیگر آنان بند ۶ این پیمان را هم نقض کرده‌اند زیرا آن‌ها پس از گذشت ۴۰ سال هنوز انتظارات درباره نابود کردن سلاح‌های هسته‌ای خود را برآورده نکرده‌اند و در حال ارتقا و به روز رسانی این سلاح‌های هسته‌ای نیز هستند.

و همان‌طور که گفتم امریکایی‌ها میلیون‌ها دلار در این زمینه هزینه کردند و به همراه انگلیس در زمینه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای فعالیت کردند و توافق اخیر بین فرانسه و انگلیس و همچنین فروش زیردریایی‌های آلمان به رژیم اسرائیل و استقرار تسلیحات هسته‎ای در اروپا و کشورهای اروپایی که ادعا می‌کنند کشورهایی فاقد سلاح هسته‌ای و عضو ان پی تی هستند همگی نشان می‌دهد که رژیم ان پی تی پس از گذشت ۴۰ سال هنوز با موانع و مشکلات جدی مواجه است و بنابراین ما یا همان کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای باید دور هم جمع شویم تا برای این وضعیت موجود که بسیار ناراحت کننده است و امنیت بین‌المللی را با تهدید مواجه کرده راه حلی بیابیم.

پرس تی‌وی: به نظر شما چرا هنوز بین کشورهایی که سلاح هسته‌ای ندارند و کشورهایی که با خودداری از امضای ان پی تی، سلاح هسته‌ای در اختیار دارند و از حمایت امریکا و متحدانش نیز برخوردارند تبعیض وجود دارد؟ منظورم این است که آیا این موضوع در نشست ژنو درباره ان پی تی و آژانس اتمی مطرح شده است یا نه؟

سلطانیه: همان‌طور که من در سخنانم به شدت از این استاندارد دوگانه و همچنین بیانیه‌ها و سخنان امریکا و انگلیس که در آن به عنوان مثال ادعا می‌کنند که ایران عضو ان پی تی نیست و سلاح هسته‌ای دارد یا ادعاهای مشابه درباره کره شمالی انتقاد کرده‌ام باید بگویم که این واقعا شرم آور است و نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ پایه و منطقی در پس ادعاهای خود ندارند زیرا در مقوله ان پی تی و مثلا در همین کنفرانس ان پی تی در وین آن‌ها باید از ایران به علت عضویت در ان پی تی و همکاری مداوم با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تقدیر کنند نه این‌که از جمهوری اسلامی انتقاد کنند و ما این استاندارد دوگانه را همواره شاهد هستیم؛ ارتقای همکاری هسته‌ای با سایر کشورها را از سوی امریکا، کانادا یا فرانسه و به عنوان مثال هند شاهد هستیم. هر چند ما به موضع هند احترام می‌گذاریم و فکر می‌کنیم تصمیم‌گیری درباره عضویت یا عدم عضویت در ان پی تی یک تصمیم مبتنی بر حق حاکمیت این کشور است اما این استاندارد دوگانه، درستی و جهان‌شمولی ان پی تی را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد.


در هر حال این کنفرانس به مدت ۲ هفته در ژنو برگزار می‌شود و بهترین همایش برای جنبش عدم تعهد و کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای به شمار می‌رود تا در آن کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کشورهای صنعتی را که از استاندارد دوگانه پیروی می‌کنند و در واقع از تحقق اهداف واقعی و نهایی ان پی تی خودداری کرده‌اند را زیر سوال ببرند.

همان‌طور که امروز نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفتم در واقع فتوای ایشان درباره سلاح‌های هسته‌ای که حاوی یک پیام روشن به همه شرکت‌کنندگان در این نشست بود مبنی بر این‌که ایران تنها کشوری است که به علت اصول و زمینه‌های مذهبی خود واقعا و صادقانه به ان پی تی متعهد است و کاملا در این زمینه همکاری می‌کند. و البته همزمان با این مساله در زمینه حقوق هسته‌ای خود نیز مصالحه و سازش نمی‌کند.

در هر حال این نشست همچنین فرصتی است برای زیر سوال بردن مشکل تهدیدی که از جانب توانمندی هسته‌ای رژیم اسرائیل مطرح است و یکی از دستور کارهای برجسته این نشست نیز به تصمیم‌گیری یک‌جانبه امریکا برای به تعویق انداختن کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای برمی‌گردد که بر اساس تصمیمی که سال ۲۰۱۰ در کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک به اتفاق آرا گرفته شد قرار بود سال ۲۰۱۲ در هلسینکی برگزار شود.

و واقعا جالب بود که امریکا در نشست وین منزوی شده بود چرا که همه شرکت‌کنندگان با هنجارها و مفاهیم مختلف این تصمیم واشنگتن را مورد انتقاد قرار دادند از جمله در بیانیه نم که من به نمایندگی از جنبش عدم تعهد آن را قرائت کردم؛ در واقع تمامی شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به شدت از تصمیم یک‌جانبه امریکا که برای حمایت از اسرائیل این نشست را به تعویق انداخت انتقاد کردند.

و بنابراین من نیز در پیام خود اعلام کردم امریکا که به هر قیمتی از رژیم اسرائیل حمایت می‌کند روز به روز منزوی‌تر می‌شود. و آخرین نکته این که در بخشی از پیام من که در ارتباط با ایران در مقابل کشورهای غربی بود به آن‌ها توصیه کردم که از رویارویی با ایران دست بردارند و به مذاکره و همکاری برای تحقق یک همکاری راهبردی بلندمدت با ایران روی آورند که قابل اطمینان‌ترین، با ثبات‌ترین و قدرتمندترین کشور در منطقه به شمار می‌رود.

و من امیدوارم که آن‌ها از این نصیحت پیروی کنند و دست از رویارویی و مقابله با ایران بردارند تا همکاری بهتری را در آینده شاهد باشیم و در زمینه ان پی تی نیز باید به این مساله دقت کنند زیرا در غیر این صورت آینده و جهان‌شمولی ان پی تی به طور جدی به مخاطره می‌افتد.

کد خبر 210998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز