گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد درصورت مذاکره با منوچهر متکی در کنفرانس شرم‌الشیخ، آماده است تا درمورد هر پرسشی با وی بحث و تبادل نظر کند.

در خبری که ایرنا آن را منتشر کرد، رایس به خبرنگارانی که او را در سفر به مصر همراهی می‌کنند، گفت: فکر می‌کنم که بتوانم به هر سئوالی که پرسیده شود، پاسخ دهم.

وی خاطرنشان کرد: آماده است با منوچهر متکی دراین کنفرانس درمورد موضوع‌هایی غیر از عراق از جمله برنامه‌ هسته‌ای ایران بحث و تبادل‌نظر کند.

رایس گفت: موضع ما در قبال برنامه هسته‌ای ایران مشخص است و فکر می‌کنم ایرانیان نیز به خوبی از آن آگاهند. وی با خاطرنشان کردن این مساله که فقط به بیان مجدد موضع آمریکا بسنده خواهد کرد، تصریح کرد: بدیهی است اگر ما بایکدیگر روبه‌رو شویم و به موضوع‌های دیگر بپردازیم، من آماده پرداختن به این موضوع‌ها ازدیدگاه سیاست آمریکا هستم.

همچنین به گزارش ایسنا، رایس تصریح کرد: اگربا متکی مواجه شوم، مطمئنا قصد دارم مودب باشم. این دومین بار ظرف چند روز گذشته است که مقامات آمریکایی بر حفظ ادب در برخورد احتمالی با مقامات ایرانی در نشست شرم الشیخ تاکید می‌کنند. پیش از این جورج بوش گفته بود که رایس در دیدار احتمالی با متکی مودب خواهد بود.

در دست بررسی

وزیرخارجه ایران نیز درباره احتمال دیدار خود با رایس در حاشیه اجلاس شرم الشیخ، این موضوع را نفی نکرد و گفت : این موضوع در دست بررسی است و هنوز هیچ تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

آمریکا راهش را نمی‌داند

سخنگوی وزارت خارجه هم با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در مورد احتمال مذاکره با ایران در اجلاس شرم‌الشیخ گفت: شاید آمریکایی‌ها می‌خواهند از این طریق مطالبی را مطرح کنند، اما راهش را نمی‌دانند.

سید محمد علی حسینی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در این مورد بحث‌هایی را مطرح کرده‌اند، اما به صورت رسمی چیزی به عنوان درخواست مذاکره از طرف آنان مطرح نشده است.

حسینی که در برنامه‌ خبری صدا و سیما حضور یافته بود، به برخی اتهامات آمریکا به ایران و نیز در کنار این مساله درخواست آنان برای مذاکره با ایران اشاره کرد و ‌گفت: آمریکایی‌ها همواره برخی مطالب را به صورت اتهام مطرح می‌کنند اما باید این نکته را مدنظر داشت که انجام مذاکره، زمینه، فرصت، طراحی و برنامه‌ریزی می‌خواهد و باید هدفمند باشد.

آزمون مهم

رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب مدعی شد : کنفرانس شرم الشیخ درباره آینده عراق آزمون مهمی خواهد بود که آیا ایران و سوریه واقعا خواهان کمک به همسایه خود هستند یا خیر.

به گزارش مهر، زلمای خلیل زاد، نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل اخیرا با عقب نشینی از اتهامات بی اساس علیه ایران مبنی بر تلاش برای بی ثبات کردن عراق اعتراف کرده است که ایران در برقراری ثبات در عراق نقش مهمی دارد.

نظرات رسانه‌ها

در همین حال، روزنامه‌ واشنگتن پست نوشت: با وجود افزایش احتمال برگزاری نشست میان مقامات عالی رتبه‌ آمریکا و ایران بعید است کاندولیزا رایس و همتای ایرانی‌اش در کنفرانس مصر گفت‌وگوهای رو در رو داشته باشند.

خبرگزاری فرانسه معتقد است کاندولیزا رایس در راستای تلاش‌های دیپلماتیک خود، ممکن است بایکوت دولت آمریکا درباره‌ تهران و دمشق را در طول این گفتگو‌ها رفع کند.

روزنامه گاردین هم نوشت: ایران در نشست وزیران خارجه‌ کشورهای منطقه و غربی در شرم‌الشیخ به آمریکا و انگلیس خواهد گفت که نیروهایشان را از عراق خارج کنند و حل مشکلات را به عهده همسایگان نگذارند.

کد خبر 21093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز