جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهر آنلاین: آخرین نماز جمعه فروردین ماه در تهران به امامت حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به انفجارهای اخیر در شهرهای بوستون و تگزاس اظهار کرد: باید زمان کمی بگذرد تا بتوانیم تحلیل واقع‌بینانه داشته باشیم، تا به حال گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته است، اما از این تریبون دو نکته قابل بیان است. موضع نظام در این باره این است که انفجار و کشتن آدم‌های بی‌گناه را در همه‌جا محکوم می‌کنیم، در آمریکا، سوریه،‌ عراق،‌ پاکستان و افغانستان در همه جا این اقدامات محکوم است.

وی گفت: براساس یک منطق این محکومیت صورت می‌گیرد، چراکه انسان محترم است. در روایات است که حضرت رسول(ص) به احترام جنازه یک غیر مسلمان بلند می‌شوند.

خاتمی اضافه کرد: انسان‌ها همه جا محترم هستند نه فقط در آمریکا، کشتن زنان و بی‌گناهان در آمریکا بد است، اما این اقدام در سوریه و عراق و غیره خوب است؟ رفتار در این باره در آمریکا و اروپا منافقانه است، چطور است از انفجار در آمریکا متاثر می‌شوید اما سلاح می‌فرستید در سوریه که زنان و کودکان با آن کشته می‌شوند، این تناقض یعنی شما از شعارهای ضدتروریسم و حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنید که این رفتار محکوم است.

وی تصریح کرد: به وجدان‌های بیدار دنیا می‌گویم که حالا که دیدید کشتار بی‌گناهان چقدر فجیع‌ است، پس در پاسخ به وجدان‌هایتان وارد صحنه شوید و دولت‌مردانتان را تحت فشار قرار دهید که ارسال سلاح به سوریه را قطع کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به به سالروز 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و دیدار عزیزان این عرصه با مقام معظم رهبری در تجلیل از نیروهای نظامی کشور به ویژه ارتش گفت: علی(ع) در نهج‌البلاغه در عهد مالک اشتر، 5 ویژگی برای نیروهای مسلح نظام اسلامی بیان می‌کنند اول، نیروهای مسلح دژ‌های مستحکم ملت هستند و مردمی‌اند. بنابراین نیروهای مسلح ما محبوب مردم‌اند. دوم، آن‌ها مایه زینت حاکمان عدل هستند، حاکمان عادل با داشتن این بازوهای توانا به اجرای احکام اسلامی می‌پردازند. امروز ارتباط نیروهای مسلح ما با فرمانده کل قوا از بالا به پایین نیست و آن‌ها فرمانده کل قوا را نایب امام زمان (عج) می‌دانند و این اطاعت عشق است.

خاتمی درباره معیار سوم، گفت: امروز تنها ارتش مکتبی که در زیر آسمان است نیروهای مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. ارتش نظام‌های دیگر از یک شخص، خاندان یا حزب دیکتاتور مثل صدام و آل‌خلیفه و کشورهای کمونیستی حمایت می‌کنند. اما ارتش ایران تنها از اسلام ناب محمدی حفاظت می‌کند. چهارم، امنیت کشور را نیروهای مسلح تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: با مدیریت ولی فقیه امروز نیروهای ما در بهترین وضعیت خود از آغاز انقلاب تاکنون در عرصه‌های مختلف قرار دارند. این‌که دشمن با این مجموعه‌ نیروهای مسلح جرات تعرض به این خاک را نخواهد داشت تودهنی محکمی به آنها خواهد بود. و پنجم این که یک نظام مقتدر نیروهای مسلح مقتدر می‌خواهد. اول انقلاب، امام به عنوان مدافع بزرگ ارتش وارد میدان شد و بر حفظ شدن ارتش تاکید کرد و روز 29 فروردین را برای آنها تعیین کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور گفت: در هر انتخابات سه واژه "رقابت، نقد و شعار" به کار برده می‌شود و مهم است. 32 انتخابات گذشته در رقابتی باشکوه انجام شده است، اما رقابت باید از جنس جمهوری اسلامی ایران نه غرب باشد، آنها معتقدند هدف وسیله را توجیه می‌کند و در تبلیغات می‌خواهند به هر طریق به کرسی انتخاباتی‌شان برسند و تخریب و فعل حرام همه مجاز است. اما در ایران نباید این اتفاق بیفتد، غیبت، تهمت، تخریب و افشای اسرار همیشه گناه است، چه در انتخابات و چه در مقاطع دیگر.

امام جمعه موقت تهران درباره "نقد" گفت: نمی‌گویم نقد نکنید، طبیعی است که در یک جامعه آزاد باید نقد باشد، یک طوری برای مردم حرف نزنید که انگار 34 سال این کشور خراب بوده و امروز "من" به عنوان فرشته نجات می‌خواهم بیایم و مردم را نجات دهم. این فرد به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد. به بهانه انتخابات به برخی منتصبین اصولگرایی و ارزش‌گرایی اتهام وارد می‌کنیم و می خواهیم آنها را زیر سوال ببریم که این خطا و گناه است پس نقد آری، اما نقد غیرمنصفانه نه.

خاتمی درباره "شعار" خاطرنشان کرد: هر کاندیدایی در پی جذاب‌ترین شعار است، اما بصیرت مردم اینجا حرف اول را می‌زند. که وقتی فردی فلان شعار را می‌دهد ببیند امکان‌پذیر است یا نه یا باغ سبز نشان دادن برای فریب مردم است، بنابراین نباید به شعارها توجه کرد.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: برخی‌ها دنبال این هستند که غربی‌ها از آنها در جریان انتخابات حمایت کنند، اما بدانند که حمایت از آنها از سوی غربی‌ها همانا و از چشم مردم افتادن همانا.

وی ادامه داد: ممکن است برخی غربی‌ها برای بی‌آبرو کردن یکی از کاندیداها بخواهد از او حمایت کند، اما آن کاندیدا باید فورا بیانیه دهد و خطش را از آنها جدا کند.

وی درباره باید‌ها و نبایدهای شادی در زندگی به سوره یونس اشاره کرد و گفت: تشویق به شادی و سرور در این سوره اشاره شده است که " شادی که در آن خدا و معنویت باشد هیچ‌گونه مورد نکوهش نیست. حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: من هم اهل شوخی و خنده هستم اما ذره‌ای شوخی‌هایم از مرز حق خارج نمی‌شود. اما شادی که همراه با غفلت از یاد خداست که به "ولنگاری" تعبیر می‌کنند این است که هر کاری دلمان خواست انجام دهیم اما این شادی نامطلوب است.

وی ادامه داد: خدا از این نوع شادی‌ها خوشش نمی‌آید. کسی که هرکاری دلش خواست انجام داد منتظر برخورد قهرآمیز خدا باشد. شادی باید برای خدا باشد که گناه به آن آلوده نباشد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران به جوانانی که می‌خواهند تشکیل خانواده بدهند، گفت: مجلس عروسی مجلس شادی است، اما نباید مجلس غفلت از خدا باشد. اختلاط محرم و نامحرم و پذیرایی با مشروبات حرام، موسیقی‌های مبتذل مسلم و حرام، مصداق غفلت از خداست و آنها خیر نخواهند دید. می‌خواهید خوشبخت شوید حریم خدا و دل پیغمبر و حضرت زهرا(س) را نشکنید، بنابراین در شادی‌هایمان مرتکب حرام و ترک واجب نشویم.

وی ادامه داد: در تفریحات نباید غیبت انجام شود و یا نماز اول وقت ترک شود.

کد خبر 209885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز