زباله، زباله، زباله، چه‌کار کنیم با این‌همه زباله! هر قدر درباره‎اش بگوییم باز هم کم است. اما با وجود این، آیا می‎دانید هر یک از ما روزانه چه‎قدر زباله تولید می‎کنیم؟ این زباله‎ها را کجا می‎ریزیم؟

امان از این زباله‌ها

چند تا از این زباله‎ها را مستقیم در سطل آشغال می‎اندازیم و چند تا را در خیابان و طبیعت؟! به بازیافت فکر می‎کنیم؟ تفکیک چه‎طور؟! ریحانه جارچی‎زاده، سفیر محیط‎زیست دوچرخه در یادداشت کوتاهی در این‌باره صحبت کرده است.

چند روز پیش داشتم توی اینترنت چرخ می‎زدم. خبری خواندم که واقعاً فکرم را به خودش مشغول کرد. این‌که در ایران، روزانه 50 میلیون کیلوگرم زباله‌ی خانگی تولید می‎شود و تنها پنج درصد آن بازیافت می‎شود. یعنی حدود 700 گرم زباله برای هر ایرانی! این یعنی من به‌طور متوسط در روز 700 گرم زباله‎ی خانگی تولید می‏کنم و موضوع ریختن زباله‏ها در کنار معضل بازیافت و... چیزی بود که ذهن من را خیلی مشغول کرد و باعث شد از خودم بپرسم که تا حالا چندبار شده زباله‎ای را از پنجره‎ی ماشین به بیرون پرتاب کنم؟ چندبار در مراسم‎ خاص، لیوان یک‌بارمصرف را کنار خیابان رها کرده‎ام؟ شاید با خودمان بگوییم: این‌جا که هزارتا زباله هست، حالا اگر شد هزار و یکی که چیزی نمی‎شود!

در ادامه‎ی این مطلب نوشته شده بود اگر به زیبایی شهر و محیط‎زیستمان اهمیت نمی‎دهیم و شهر خودمان را خانه‎ی خودمان نمی‎‏دانیم، فقط به احترام رفتگری که صدای خش‌خش جارویش هر شب از پنجره‎ی اتاقمان شنیده می‎شود، زباله‏هایمان را در خیابان رها نکنیم. بیایید همه با هم کمک کنیم که او برای برداشتن بطری خالی نوشابه‏‎ای که نوشیده‎ایم، کمرش خم نشود!

ریحانه جارچی‌زاده، 14 ساله،

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ى دوچرخه از تهران

 

امان از این زباله‌ها

عکس: شبنم اختری، 15 ساله، خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ى دوچرخه از رباط کریم

کد خبر 206572
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز