پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

نوشته رادنی شکسپیر* ترجمه احسان فتاحی: بر اساس اساطیر یونان باستان، پاندورا دختری بود که جعبه‌ای در اختیار گرفت و از وی خواسته شد که هرگز آن را باز نکند. زمانی که پاندورا این جعبه را باز کرد، شیاطین غیرقابل کنترلی از آن بیرون جهیدند.

no to eu

پاندورا نمی‌دانست که باز کردن جعبه چنین عاقبتی در پی دارد و به همین دلیل بخشیده شد. اما ترویکا (کمیته‌ای سه جانبه شامل کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول) بخشیده نخواهد شد. آنها آگاهانه این جعبه را باز کردند زیرا متکبرانه بر این باورند که می‌توانند دست به این کار زده و عواقب آن را کنترل کنند.

علاوه بر این، آنها می‌گویند این تنها جعبه‌ای برای قبرس است و چه کسی به قبرس اهمیت می‌دهد؟ آنها همچنین با خنده به خود می‌گویند که قبرس پاتوق روس‌های شریر و فوق شیطانی است. آنها با پوزخندی بر لب می‌گویند، روس‌ها که اروپایی نیستند، چرا پول آنها را نگیریم؟

بنابراین، ترویکا عامدانه و آگاهانه شیطان جعبه را رها کرده است. هز زمان که شهروندان اروپایی (و روسی) به دنبال یک پیمان و توافق غیر قابل نقض و یک ساز و کار مقدس برای حفاظت از سپرده‌های بانکی خود بودند، ترویکا آن توافق را در هم شکسته و حرمت آن ساز و کار مقدس را از بین برده است.

ترویکا به منظور پرداخت وام به دولت و بانک‌های ورشکسته قبرس، از سپرده گذاران بانکی خواسته ۷ تا ۱۰ درصد سرمایه خود را رها کرده و از آن چشم پوشی کنند. این نمونه تمام عیار مصادره اموال و خیانتی غیرقابل تصور در حق مردم قبرس است.

یا بهتر بگوییم چنین خیانتی تا امروز غیر قابل تصور بود. مردم که ترجیح می‌دادند پول‌های خود را در خانه پنهان نکنند، عموما به بانک‌ها اعتماد کردند که از پول آنها حفاظت کند و دولت‌ها نیز با بیمه سپرده‌های بانکی، از این اعتماد حمایت کرده‌اند. اما اکنون این بیمه هیچ ارزشی ندارد. همینکه ترویکا خواستار مصادره اموال مردم شده است، هیچ کس، ابدا هیچ کس نمی‌تواند کوچکترین اعتمادی به گفته‌های دولت بویژه در زمینه امور مالی بکند.

ترویکا در حالی که مصمم به حفظ نظامی فاسد و منحط تحت سلطه گروه معدودی از افراد خودخواه است، تصمیم به آغاز جنگی داخلی گرفته است. بله، در حالی که به نظر می‌رسد بیکاری فزاینده، کاهش حقوق‌های بازنشتسگی، کاهش مزایای اجتماعی و افزایش تورم هنوز ترویکا را راضی نکرده، این گروه اساسا به دولت‌ها اجازه داده که به شهروندانشان در هر کجا که می‌خواهند حمله کنند.

مشخصا دولت‌ها مخالف چنین چیزی نیستند. دولت‌ها که از مسائل مربوط به بانک نیوزیلند و بانک تصویه حساب‌های بین المللی درس گرفته‌اند، اکنون به مصادره پول‌مردم می‌اندیشند.

با وجود این، خوشبختانه پارلمان قبرس، آگاه از خشم مردم، جرات این را داشت که با این مصادره اموال مخالفت کند. پارلمان قبرس که احتمالا بپر گریلوی ایتالیایی و جنبش ۵ ستاره وی را الگوی خود قرار داده، حاضر نیست در مقابل ترویکا تسلیم شود.

ترویکا، خشمگین از این مخالفت، سیاست‌های ریاضتی سنگینی را برای قبرس در نظر خواهد گرفت و بر فروش اموال و دارایی‌های عمومی این کشور تاکید خواهد کرد. ترویکا به هر قیمتی شده می‌خواهد قبرس را به دلیل مخالفت با خود درس عبرتی برای دیگران کند. در عین حال، صرفنظر از اینکه چه مجازات‌های شریرانه‌ای (از جمله احتمال دزدیده شدن تمام وجوه صندوق بازنشتگی) بر قبرس تحمیل شود، سپرده گذاران در دیگر کشورهای اروپایی در حال پی بردن به این حقیقت هستند که پول آنها نیز ممکن است مصادره شود. بنابراین بیرون کشیدن ناگهانی وجوه از بانک‌ها توسط مردم بیش از پیش محتمل شده است. علاوه بر این، برنامه‌های کنترل سرمایه و محدودیت خروج سرمایه از بانک‌ها به زودی در دیگر کشورها آغاز خواهد شد.

در طرف دیگر روسیه است که به دلیل طرح مکارانه ترویکا جهت مصادره پول شهروندان این کشور، به خشم آمده است.
روسیه بهای سیاسی و مالی سنگینی را به ترویکا تحمیل خواهد کرد. به همه اینها می‌توان احتمال فزاینده خروج قبرس از حوزه یورو را اضافه کرد؛ امری که احتمالا منجر به تسریع خروج دیگر کشورها خواهد شد و حتی ممکن است باعث شود کشورهایی مانند آلمان، اتریش و فنلاند تصمیم بگیرند که پیش از بقیه ارز یورو را کنار بگذارند.

این به اصطلاح «تعطیلات بانکی» به زودی تبدیل به امری عادی در تمام اروپا خواهد شد و مصادره پول مردم دیگر امری غیرقابل تصور و باورنکردنی قلمداد نخواهد شد.

باید انتظار داشت که ارزهای بیشتری کاهش ارزش پیدا کنند، شورش‌ها و آشوب‌های بیشتری به وقوع بپیوندد و حتی دولت‌ها از شدت ترس، دست به چاپ فزاینده پول بزنند؛ امری که تورمی غیر قابل کنترل را در پی خواهد داشت. جعبه باز شده است و شیاطین به ما حمله کرده‌اند.

از سوی دیگر، در حالی که از شیطان‌های بیشتری در پی باز شدن جعبه رونمایی می‌شود، افراد خردمند نیز در حال پی بردن به این موضوع هستند که زمان مقابله رو در رو و مستقیم با معدود سلطه گران مالی جهان فرا رسیده است. مردم خواستار این هستند که ترویکا منهدم و از هم پاشیده شده و یک ساز و کار مالی جدیدی در سطح اروپا ایجاد شود.

در حقیقت، زمان یک انقلاب فکری، مالی و اقتصادی فرا رسیده است؛ انقلابی که در وهله اول دست به کنترل بانک‌های تجاری بزند. سپس پول و ثروت جامعه را به روی مردم باز کند تا تک تک افراد، اقتصادی واقعی را تجربه کنند. این بر خلاف وضعیت فعلی است که طی آن یک درصد قشر ثروتمند جهان از بانک‌های تجاری به منظور در اختیار گرفتن بیشتر و بیشتر ثروت مردم استفاده می‌کنند.

جعبه پاندورا باز شده و شر آزاد شده است؛ اما ما شکست نخورده‌ایم و اکنون باید با تلاش و کوشش فراوان خیر را به پیروزی برسانیم.

* رادنی شکسپیر استاد اقتصاد، فارع التحصیل دانشگاه کمبریج و وکیل برجسته انگلیسی است. شکسپیر یکی از بنیانگذاران جنش جهانی عدالت و یکی از اعضای شورای مسیحی عدالت پولی است. وی همچنین رئیس کمیته ضد شکنجه در بحرین است.

منبع: پرس تی وی

کد خبر 206501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز