همشهری آنلاین: هزاران قبرسی با تظاهرات در نیکوزیا، پایتخت این کشور بر ضد بسته نجات اقتصادی حوزه یورو که کشورشان را از نظر مالی فلج می‌کند اعتراض کرده‌اند.

قبرس

به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود ۱۵۰۰ معترض که از سوی حزب کمونیست آکل از احزاب مخالف این کشور هدایت می‌شدند روز چهارشنبه (۷ فروردین) به سوی کاخ ریاست جمهوری قبرس راه‌پیمایی کردند تا خشم خود را از این پیمان اعطای وام که ضربه بزرگی به سپرده‌گذاران در بانک‌های بزرگ این کشور وارد و هزاران نفر را بیکار می‌کند نشان دهند.

معترضان در حالی که پرچم‌های قبرس و کمونیست‌ها را در دست داشتند خطاب به ۳ وام دهنده بین‌المللی به این کشور یعنی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول فریاد می‌زدند «تروئیکا از قبرس بیرون برو»

آندرس پپتاس، یک مرد ۶۵ ساله بیکار قبرسی که در میان معترضان به چشم می‌خورد گفت :«من درباره آینده و حقوق بازنشستگی‌ام که با مشکل مواجه شده نگرانم. هیچ‌کس نمی‌داند که خواسته بعدی تروئیکا چه خواهد بود.»

اعتراضات روز چهارشنبه در پی صدور اعلامیه دولت قبرس که می‌گوید دسترسی به حساب‌های شخصی در بانک‌ها از روز پنج‌شنبه (۸ فروردین) محدود می‌شود صورت گرفت.

این تدابیر که انتظار می‌رود فقط به مدت یک هفته اجرا شود اما احتمال تمدید آن نیز وجود دارد با هدف مهار هجوم سپرده گذاران قبرسی به بانک‌های این کشور برای خروج سرمایه‌های‌شان صورت می‌گیرد که قرار است روز پنج‌شنبه پس از حدود ۲ هفته تعطیلی باز شوند.

نیکوزیا برای انعقاد پیمان دریافت بسته کمکی ۱۰ میلیارد یورویی (۱۳ میلیارد دلاری) از اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول تضمین‌هایی به این وام‌دهندگان ارائه کرد که مواردی از جمله وضع مالیات ۴۰ درصدی بر سپرده‌های بانکی با موجودی بیش از ۱۰۰ هزار یورو در ۲ بانک بزرگ این کشور یعنی «بانک قبرس» و «بانک لیکی» را شامل می‌شود.

برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند انعقاد پیمان اعطای وام بین قبرس و تروئیکا این کشور را از ورشکستگی نجات می‌دهد و احتمالا تضمینی برای آینده نیکوزیا در میان ۱۷ کشور حوزه یورو خواهد بود. با این وجود مردم قبرس در مخالفت با این پیمان که به گفته آن‌ها ممکن است این کشور را با رکود مواجه کند تظاهرات‌های متعددی برگزار کرده‌اند.

کد خبر 206490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز