چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در بحبوحه مشکلات اقتصادی در قبرس، هزاران معترض این کشور به سمت کاخ ریاست جمهوری قبرس در نیکوزیا راهپیمایی کردند.

قبرس

به گزارش پرس تی وی، این تظاهرات در حالی در روز سه شنبه (۶ فروردین، ۲۶ مارس) برگزار شد که دانش آموزان دبیرستانی نیز به این راهپیمایی به سمت کاخ ریاست جمهوری و پارلمان پیوستند تا مخالفت خود را با بسته مالی جدیدی که به تصویب نیکوزیا رسید، نشان دهند.

همچنین بانک‌های قبرسی از نگرانی هجوم مردم برای خالی کردن حساب‌های سپرده خود، در یازدهمین روز متوالی تعطیل هستند. آنها تا روز پنج‌شنبه که برنامه‌های کنترلی برای جلوگیری از خالی کردن حساب‌ها اعمال می‌شود، تعطیل خواهند بود.

یکی از تظاهرکنندگان که خواستار خروج ترویکا (شامل اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق جهانی پول) از قبرس بود، گفت «دستتان را از قبرس کوتاه کنید...کسانی که پول ما را دزدیدند باید به زندان رفته و بهای آن را پرداخت کنند.»

کارشناسان می‌گویند پیمان بسته کمکی بین قبرس و ترویکا قبرس را از ورشکستگی نجات می‌دهد اما این مسئله به بهای روبرو شدن قبرس با سا‌ل‌ها برنامه‌های ریاضتی انجام خواهد گرفت.

بر پایه این پیمان، سپرده گذارانی که بیش از ۱۰۰ هزار یورو در دو بانک بزرگ قبرس سپرده دارند، باید از سپرده خود تا ۴۰ درصد مالیات پرداخت کنند.

بانک لایکی، دومین بانک بزرگ قبرس تعطیل می‌شود و بدین ترتیب به بسیاری از سپرده گذارانی که حساب آنها بیمه نشده ضرر گسترده‌ای تحمیل خواهد شد. خیلی از این سپرده گذاران روس هستند. شهروندان روس حدود ۲۰ میلیارد یورو سپرده در بانک‌های قبرس دارند.

گفتنی است دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه ضمن محکوم کردن شدید پیمان جدید بین قبرس و وام دهندگان بین المللی، این توافق را با دزدی برابر دانست.

این توافق که روز دوشنبه در بروکسل حاصل شد، راه را برای پرداخت ۱۰ میلیارد یورو وام به قبرس از سوی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق جهانی پول هموار می‌کند.

کد خبر 206376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز