شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

محمدرضا نوروزپور: یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی آمریکا و جهان بودن، لازمه‌اش این است که مدیرانی با تجربه و پر از ایده‌های نو در آن شاغل باشند و گاهی چنین مدیرانی که می‌توانند در هر فصل، ارزش سهام و تعداد بینندگان را بالا ببرند حقوق‌های عجیب و غریبی دریافت می‌کنند.

دریافت‌های بالا در تلویزیون‌های بزرگ آمریکا همیشه هم یک قاعده نیست؛ بلکه گاهی، آن هم تنها برای افراد خاصی اتفاق می‌افتد. افرادی که توانایی‌های ویژه‌ای دارند و مثلاً می‌توانند ظرف یک سال 5/1 میلیارد سودآور باشند و رئیس مافوق خود را نیز متعجب کنند.
در تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا مدیرعاملی هست که حقوق و مزایای او تقریباً دو برابر رئیس شرکت مادر همان تلویزیون است. اگر به شما بگویند دریافتی سامر ردستون، یکی از غول‌های رسانه‌ای آمریکا که رئیس شرکت بزرگ و ایاکام؛ مادر شبکه‌های تلویزیونی بزرگ سی‌بی‌اس و MTV؛ VHI، نیکلودئون و... تنها نصف دریافتی یکی از مدیرانش در شبکه‌های زیرمجموعه است به‌طور قطع تعجب می‌کنید.

اما چه تعجب کنید یا نه مافوق از زیردستش کمتر حقوق می‌گیرد و این به خاطر توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد شخصی به نام لزلی مونوز است. کسی که خوب تلویزیون را می‌شناسد و می‌داند چگونه بینندگان را وادارد تا کنترل را کنار بگذارند و به‌جای تعویض بدون پایان کانال‌ها، تنها به سی‌بی‌اس چشم بدوزند.

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ که پس از رویترز دومین شرکت بزرگ ارائه دهنده اسناد مالی و اعتباری شرکت‌های ریز و درشت آمریکایی است، لزلی‌ مونوز در سال گذشته میلادی 28 میلیون و ششصد هزار دلار از سی‌بی‌اس حقوق و مزایا دریافت کرده است، در حالی که سامر ردستون 83 ساله که ریاست وایاکام؛ سومین شرکت بزرگ رسانه‌ای آمریکا و چهارمین در جهان را بر عهده دارد تنها نیمی از این حقوق را دریافت کرده است.
ردستون رئیس کل شرکت و ایاکام نیز در مجموع مبلغی معادل 2/12 میلیون دلار در سال 2006 دریافت کرده است .

به گفته منتقدین و تحلیلگران مالی آنچه سبب می‌شود دریافت افرادی چون مونوز از رؤسای مافوق خود نیز بالاتر رود خلاقیت آنها در کار، ثاثیرگذاری آنها در بازار و وابستگی شدیدی است که یک مجموعه عریض و طویل مانند سی‌بی‌اس، آن هم در یک دنیای پررقابت تلویزیونی مثل آمریکا به چنین اشخاصی پیدا می‌کند.

یکی از دلایلی که سبب می‌شود وایاکام به یکی از دهها مدیر زیرمجموعه خود چنین وجه کلانی اعطا کند این است که در سالیان گذشته هر بار که بحث تعویض و جایگزینی فرد تازه‌ای با مونوز 57 ساله در رسانه‌ها مطرح شد ارزش سهام سی‌بی‌اس و به تبع آن شرکت وایاکام به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

شبکه‌ای که هنوز داعیه‌دار پخش بهترین نوع از اخبار سخت خبر است و هم‌زمان بهترین گفت‌وگوهای خبری از جنس «60 دقیقه» را دارد و یا می‌تواند در یک شب 17 میلیون بیننده آمریکایی را پای یک سوپ اپرا (سریال‌های خانوادگی) بنشاند در سال گذشته 3/14 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است که از این میان 66/1 میلیارد دلار آن سود خالص بوده است.
در واقع مدیریت مونوز بر سی‌بی‌اس ارزش هر سهم این شبکه تلویزیونی را 15/2 دلار افزایش داده است که در مقایسه با بهترین سال‌های سی‌بی‌اس با افزایشی 5/1 درصدی مواجه بوده است.

با همه این احوال در برخی از گزارش‌هایی که از لایه‌های درونی وایاکام به بیرون درز کرده است برخی از سهامداران بزرگ نسبت به پرداخت‌های بالایی که در این شرکت صورت گرفته به ردستون اعتراض کرده‌اند و دلایل اقامه شده از سوی او مبنی‌ بر تاثیرگذاری عملکرد مدیران خوب در بالا رفتن ارزش سهام نتوانسته آنها را قانع کند.

از این‌رو ردستون برای راضی نگه داشتن سهامداران اعلام کرده است حقوق و اضافه پرداخت خود را در سال جاری باز هم کاهش می‌دهد و هرگونه اضافه پرداخت مدیران در سال جدید را به وضعیت سهام تلویزیون سی‌بی‌اس که به واقع گل سرسبد دارایی‌های وایاکام است منوط می‌کند.

از سوی دیگر اعلام این خبر و به همراه آن انتشار گزارش مالی سی‌بی‌اس نه‌تنها خللی در ارزش سهام این تلویزیون وارد نکرده بلکه بر اساس آخرین گزارش‌های اتاق بورس نیویورک ارزش هر سهم تلویزیون سی‌بی‌اس با 4 سنت افزایش مواجه شده و هم‌اکنون به رقم 45/31 دلار رسیده است.

در همین حال نیویورک با طرح این پرسش که آیا اگر دریافتی مونوز در سال جدید کمتر از سال گذشته باشد او همچنان حاضر به همکاری با سی‌بی‌اس خواهد بود؟ سهامداران این تلویزیون را به طمع‌ورزی متهم کرده است.

این نشریه می‌نویسد با وجود این‌که همه سهامداران سی‌بی‌اس می‌دانند که ثروت خود را مدیون تلاش‌ها و مدیریت خوب مونوز هستند حاضر نیستند حقوق و مزایای زیاد او را پذیرا باشند. این در حالی است که اگر مونوز تصمیم به رفتن از سی‌بی‌اس بگیرد ولو این‌که این کار را نکند هر برگ از سهام آنها دستخوش توفان رکود خواهد شد.

این نشریه همچنین از ردستون به خاطر عقب‌نشینی دائمی در برابر خواست سهامداران انتقاد کرده و یادآور شده است که هیچ شرکتی بدون مدیران لایق قادر به ثروتمند کردن سهامدارانش نخواهد بود؛ پس بهتر است سهامداران کمی تنگ‌نظری و خساست را کنار بگذارند و برای باز کردن راه‌های خلاقیت و نوآوری مدیران موفق را دلگرم کنند.

مونوز که علاوه بر مدیریت بر تلویزیون سی‌بی‌اس ایستگاه‌های رادیویی سی‌بی‌اس را نیز تحت کنترل دارد، دان‌ایموس مجری کهنه‌کار یک برنامه تاک‌شو رادیویی را به اتهام داشتن گرایشات نژادپرستانه اخراج کرد. با این حال آنچه دقیقاً منتج به اخراج این مجری قدیمی از رادیو سی‌بی‌اس شد و در واقع بهانه این کار را به دست مونوز داد؛ اظهارات سخیف او درباره تیم بسکتبال زنان دانشگاه روتگرز بود که به‌شدت احساسات آنها و طرفدارانشان را جریحه‌دار کرد.

این اقدام نیز سبب شد تا این مدیر 57 ساله کهنه‌کار که خوب می‌داند چگونه تلویزیون عریض و طویلی مثل سی‌بی‌اس آمریکا را اداره کند خبر یک بسیاری از روزنامه‌ها شود.

کد خبر 20623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز