چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

لادن بهبودی: تعطیلات نوروزی پربیننده‌ترین روزهای رسانه ملی در سال به شمار می‌آید.

نمایش جنگ‌ها و سریال‌های نمایشی یک طرف و نمایش فیلم‌های سینمایی یک طرف. پخش حداقل 5 فیلم سینمایی  در روز از شبکه‌های سیما که با در نظر گرفتن فیلم‌های سینمایی کودک و تکرار فیلم‌ها در ساعات نیمه‌شب به 8 فیلم نیز می‌رسد، خود نشان‌دهنده اهمیت فیلم‌های سینمایی و همچنین استقبال مردم از فیلم‌ها در ایام نوروز است.

آنچه که تاکنون مشخص شد، امسال شاهد پخش حدود 100 فیلم سینمایی خواهیم بود که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید.

همچون سال‌های گذشته فیلم‌های ایرانی در اقلیت هستند. هر شبکه تلویزیونی حداقل دو فیلم ایرانی را نمایش خواهد داد که همه آنها برای نخستین بار از سیما پخش می‌شود. شبکه یک، دو فیلم با موضوع معناگرا را برای پخش انتخاب کرده است: «اینجا چراغی روشن است» (رضا میرکریمی) و  «وقتی همه خواب بودند» (فریدون حسن‌پور) و شبکه  دو آخرین ساخته مجید مجیدی «بید مجنون» و «مجردها»‌ کاری از اصغر هاشمی را پخش خواهد کرد.

در بید مجنون شاهد بازی تحسین برانگیز پرویز پرستویی هستیم و شبکه سه قرار است در روز اول فروردین، فیلم «چند می‌گیری گریه کنی»‌ کاری از شاهد احمدلو  با بازی زنده‌یاد منوچهر نوذری را نمایش دهد. همچنین آخرین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا، «به نام پدر» که همچون بیشتر آثار این فیلمساز به جنگ تحمیلی می‌پردازد نیز از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. «باغ‌های کندلوس» (ایرج کریمی) و «یک بوس کوچولو» (بهمن فرمان‌آرا) نیز از شبکه چهار پخش خواهد شد.

«باغ‌های کندلوس» قرار بود نوروز گذشته از تلویزیون پخش بشود که به دلیل تأخیر در اکران آن پخش نشد و «یک بوس کوچولو» نیز از فیلم‌هایی بود که در ایام دهه فجر خبر پخش آن از شبکه چهار منتشر شد، اما این فیلم نیز تاکنون از سیما پخش نشده است.شبکه پنج یا شبکه تهران چهار فیلم ایرانی «زیارت»،  «قتل آنلاین» (مسعود آب‌پرور)، «زن بدلی» (بهداد میرفلاح) و «چکمه‌های استالین»‌ را نمایش خواهد داد.

از دو بازیگر سرشناس سینما دو فیلم سینمایی را شاهد خواهیم بود. پرویز پرستویی با فیلم «بید مجنون‌» و «به نام پدر» و محمدرضا فروتن با «وقتی همه خواب بودند» و  «مجردها» در میان فیلم‌های خارجی تنوع در موضوع و همچنین کشورهای تولیدکننده جالب توجه است. در میان  فیلم‌های خارجی فیلم‌هایی با موضوعات درام، کمدی، علمی تخیلی، اکشن، جنایی و حتی ترسناک را می‌توان دید. امسال آثار قابل توجهی از سینمای آسیا، به خصوص سینمای چین، ژاپن و هنگ‌کنگ و هند را شاهد خواهیم بود.

سرشناس‌ترین چهره استیون اسپیلبرگ است که دو فیلم  «اگه می‌تونی منو بگیر» (2002) و «تعقیب در شاهراه» یا «شوگرلند اکسپرس» (1974) که نخستین فیلم او به شمار می‌آیند امسال از شبکه‌های تهران و یک پخش خواهند شد.

 این دو فیلم  وجه مشترک دیگری نیز دارند؛ هر دو براساس وقایع حقیقی ساخته و به نمایش درآمده‌اند. «اگه می‌تونی منو بگیر» فیلمی با بازی تام هنکس و لئوناردو دی کاپریو است که براساس سرگذشت فرانک آباگنال ساخته شده است و «شوگرلند اکسپرس» نیز براساس حادثه‌ای واقعی در سال 1969 به تصویر کشیده شده است.

لئوناردو دی کاپریو را در فیلم «الماس خونین» (2006) نیز خواهیم دید. این فیلم که به کارگردانی ادوار زینک ساخته شده ماجراهای دو نفر؛ یک سفیدپوست قاچاقچی الماس و یک ماهیگیر بومی را برای یافتن یک الماس قدیمی به تصویر می‌کشد.

از ژانگ ییمو کارگردان سرشناس چینی نیز دو فیلم «راه خانه» (شبکه دو) و «خانه خنجرهای بران» (شبکه تهران) به نمایش درخواهد آمد. از  کوین کاستنر نیز همانند ژانگ ییمو دو فیلم از شبکه دو و تهران شاهد خواهیم بود.

 فیلم‌های «منطقه آزاد» و «محافظ». «منطقه آزاد» در سال 2003  به کارگردانی و بازیگری کاستنر ساخته شد و رابرت دوال نیز از بازیگران این فیلم است. این فیلم داستان دو کابوی قدیمی است که در منطقه‌ای آزاد زندگی می‌کنند و شرایط جدیدی برایشان پیش می‌آید.

«محافظ» نیز محصول  2006 است که به کارگردانی اندرو ایوس ساخته شده و فیلم حادثه‌ای است.از دانیل رادکلیف، دو فیلم متفاوت پخش خواهد شد. فیلم چهارم هری پاتر با عنوان «هری پاتر و جام آتش» از شبکه تهران و فیلم «دیوید کاپرفیلد» از شبکه یک.

فیلم «دیوید کاپرفیلد» محصول1999 بی‌بی‌سی است و دانیل رادکلیف در نقش کودکی کاپرفیلد بازی کرده است که این فیلم قرار است در اواخر تعطیلات نوروز در دو قسمت از شبکه یک پخش شود.از جکی چان چهره معروف فیلم‌های اکشن آسیای شرقی نیز دو فیلم «آربی‌هود» و «حماسه» از شبکه تهران را خواهیم دید.

در میان آثار سینمایی چندین اثر با موضوع جنگ جهانی به  چشم می‌خورد، فیلم‌هایی چون «شارلوت گری» (شبکه چهارم)، «سوفی شل» (شبکه دو)، «یکشنبه طولانی نامزدی» (شبکه چهار)، «استالینگراو» (شبکه یک) و «روزهای افتخار» (شبکه دو).
«شارلوت گری» محصول 2001 به کارگردانی گیلیان آرمسترانگ است که کیت بلانشت نقش اصلی را در آن بازی می‌کند.

شخصیت اصلی داستان نیز زن جوان اسکاتلندی به نام شارلوت گری است که در زمان جنگ جهانی دوم برای پیدا کردن نامزدش که مفقود شده به نیروی مقاومت فرانسه می‌پیوندد. فیلم «سوفی شل» محصول 2005 آلمان است که حوادث آن در مونیخ در سال1943 می‌گذرد. شخصیت‌های اصلی داستان نیز زن و شوهری عضو یک گروه مقاومت علیه نازی‌ها هستند که توسط گشتاپو دستگیر می‌شوند.

«یکشنبه طولانی نامزدی» ساخته فیلمساز برجسته فرانسوی ژان پیر ژنه است که پس از تجربه موفق فیلم «امیلی»، با بازیگر اصلی آن فیلم آدری تاتو این فیلم را ساخت که داستان آن در اواخر جنگ جهانی اول می‌گذرد.

از آثار پرفروش و معروف سینمای جهان در سال  2006 امسال فیلم‌های بسیاری را شاهد خواهیم بود که فیلم‌های «ماشین‌ها» و «شبی در موزه» شاخص‌ترین آنها هستند. انیمیشن‌ «ماشین‌ها» که قرار است در روز اول فروردین از شبکه یک سیما پخش شود، ساخته جان لاستر و محصول پیکسار انیمیشن است که تنها در آمریکا  244 میلیون دلار فروش داشته است.

فیلم «شبی در موزه» که تا همین اواخر بر پرده سینماهای جهان بوده و چندین هفته پیاپی در رأس جدول فروش فیلم‌ها قرار گرفته، ساخته شان لویی است که بن استیلز و رابین ویلیامز نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

 شخصیت اصلی این فیلم تخیلی و کمدی که از شبکه تهران پخش خواهد شد، یک نگهبان موزه است که متوجه می‌شود بر اثر نفرین یک تابوت مومیایی مصری که به موزه منتقل شده؛ شب‌ها همه موجودات زنده می‌شوند. فیلم ایراگون که با عنوان «پسر اژدهاسوار» از شبکه سه سیما پخش خواهد شد نیز از فیلم‌های پرسر و صدای سال 2006  است که در ژانر تخیلی ساخته شده است.

کد خبر 17839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز