همشهری آنلاین: کارشناس مسئول واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر ضرورت برخورداری از یک الگوی تغذیه‌ای صحیح در تعطیلات نوروزی تاکید کرد و افزود: در ایام نوروز پرخوری و ریزه‌خواری نکنید.

فرشته فزونی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: تماشای برنامه‌های تلویزیون و استفاده از رایانه را در این ایام محدود کنید و همراه با خانواده به پیاده‌روی و گردش در طبیعت بپردازید. حداقل 30 تا 60 دقیقه پیاده‌روی و ورزش روزانه مناسب است.

فزونی همچنین توصیه کرد: سعی کنید ساعات غذا خوردن و خوابیدن‌تان در این ایام منظم باشد، زیرا وعده‌های غذایی نامنظم و پرخوری منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر محدود کردن مصرف شیرینی و شکلات و استفاده بیشتر از میوه و سبزی عنوان کرد: در واقع بهتر است مصرف شکر، قندهای ساده، نمک و کربوهیدرات‌های تصفیه شده به حداقل ممکن برسد.

وی همچنین با بیان اینکه مصرف روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزی تازه برای بدن مفید و لازم است اظهار کرد: سبزی و میوه‌های رنگی و جوانه‌های تازه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند.

فزونی نکاتی نیز پیرامون نوشیدنی‌ها مطرح کرد و در این باره گفت: در مهمانی‌ها از مصرف زیاد نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه پرهیز و به جای مصرف نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های مصنوعی، از دوغ، آب، نکتار میوه‌ها و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده کنید.

به گفته وی مصرف روزانه 10-8 لیوان آب مفید است.

کارشناس مسئول واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تهیه غذای کم نمک و کم چرب اظهار کرد: مصرف غذاهای دریایی و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی روزانه گنجانده و غلات کامل از جمله نان سنگگ و برنج سبوس‌دار مصرف شود.

فزونی همچنین توصیه کرد: انواع شکلات، آجیل، کیک، بیسکویت، سیب زمینی برشته و انواع غذاهای سرخ کرده چربی زیادی دارند و باید مصرف آن بسیار محدود شود.

وی افزود: از روغن‌های مایع خوراکی به جای روغن‌های جامد و اشباع شده به میزان متعادل استفاده کنید.

کد خبر 204537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز