همشهری آنلاین: رئیس جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از مدت‌ها جدال سیاسی به صورت رسمی منصوب شد.

واحد مرکزی خبر نوشت: چند هفته قبل باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا یکی از چهره‌های شناخته شده برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا یعنی جان برنن را برای هدایت سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) در نظر گرفت. اما مطالب زیادی درباره جان برنان مطرح بود و به همین علت روند بررسی صلاحیت او را برای ریاست سیا بسیار طولانی شد. روز گذشته سرانجام جان برنان توانست از سنا برای تصدی این مسئولیت رای اعتماد بگیرد.

اعضای سنای آمریکا با 63 رای موافق و 34 رای مخالف به حضور جان برنان در سازمان سیا رای مثبت دادند. سرانجام جان برنان موفق شد بر مخالفت‌های شدید افرادی از قبیل سناتور ران پال فائق بیاید که با انتصاب این مشاور ویژه کاخ سفید در امور مبارزه با تروریسم برای تصدی ریاست سیا مخالف بودند.

ران پال برای جلوگیری از صدور رای اعتماد به جان برنان روز چهارشنبه حدود 13 ساعت در جلسه سنا سخنرانی کرد. به گفته ران پال و دیگر مخالفان جان برنان، حمایت وی در گذشته از کشتن شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا برخلاف قانون اساسی آمریکا است.

اریک هولدر دادستان کل آمریکا به این سخنان پاسخ داد و گفت دولت مجوز کشتن شهروندان آمریکایی را در خاک آمریکا نمی‌دهد. البته هولدر حاضر نشد بگوید که این اقدام غیرقانونی است زیرا به گفته او مواقعی از قبیل وضع آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر سال دو هزار و یک پیش می‌آید که آمریکا گریزی از این کار ندارد.

مسئله انتصاب جان برنان به ریاست سنا به فرصتی برای جمهوری خواهان تبدیل شد تا از این موضوع به عنوان حربه‌ای برای اعمال فشار بر کاخ سفید برای انتشار اسناد دولتی حساس استفاده کنند. معترضان خواهان انتشار اسنادی هستند که به کشته شدن سفیر سابق آمریکا در لیبی در سپتامبر سال گذشته و واکنش دولت باراک اوباما به این مسئله مربوط می‌شود.

کد خبر 204424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز