سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌‌الملل: وزارت امور خارجه روسیه رسماً اعلام کرد طرح پیشنهادی مارتی آهتیساری، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به کوزوو برای اعطای استقلال مشروط و تحت نظارت به این جمهوری قابل اجرا نیست و ممکن است مسکو در صورت به رای‌گذاشته شدن این طرح در شورای امنیت به آن رای منفی بدهد.

به گزارش خبرگزاری نووستی وزارت امور خارجه روسیه طرح جایگزینی را به جای پیشنهاد آهتیساری‌ آماده کرده که در آن اعزام هیأت‌هایی از سوی سازمان ملل به کوزوو و بلگراد پیش از ادامه مذاکرات پیرامون وضعیت کوزوو در آینده پیش‌بینی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سیزدهم آوریل بدون رای‌گیری با طرح جایگزین مورد نظر روس‌ها موافقت کرده بود و قرار است نمایندگان سازمان ملل امروز و فردا در بلگراد با مقامات ارشد جمهوری صربستان دیدار کرده و سپس برای رایزنی با نمایندگان ارشد مردم کوزوو راهی این جمهوری شوند.

ولادیمیر تیتو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد مسکو امیدوار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در سایه تهدید وتوی طرح پیشنهادی آهتیساری  درصدد یافتن راهکارهای جایگزین قابل اجرایی برآید که همه طرف‌ها بتوانند در مورد آن به اتفاق نظر برسند.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز، گزارش این سازمان پیرامون وضعیت کوزوو و دورنمای تکمیل اجرای قطعنامه 1244 شورای امنیت پیرامون آینده این جمهوری را غیرواقعی و مبتنی بر خوش‌بینی بیش از اندازه توصیف کرده بود.

در حالی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی از استقلال کوزوو از صربستان حمایت می‌کنند روسیه که متحد سنتی صرب‌ها  به شمار می‌رود مخالف اجرای این طرح است.

واویسلا کوشتونیکا،‌ نخست‌وزیر صربستان اوایل هفته جاری و مقارن با آغاز رسمی مذاکرات پیرامون آینده کوزوو اعلام کرده بود صربستان به استقلال کوزوو رضایت نخواهد داد و قبل از هر چیز خواستار روشن شدن تکلیف اقلیت صرب این جمهوری است.

کوزوو با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر پس از بمباران 78 روزه یوگسلاوی سابق از سوی ناتو برای توقف خشونت صرب‌ها علیه آلبانیایی‌تبارهای کوزوو در سال 1999 تحت نظارت این سازمان مدیریت شده است.

پیش از این مقامات کوزوو اعلام کرده بودند این جمهوری در ماه مه سال جاری میلادی به استقلال دست یافته و به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته می‌شود.

کد خبر 20409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز