یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مذاکرات دو روزه نمایندگان جمهوری صربستان و فرستادگان کوزوو در حالی به پایان رسید که صرب‌ها بر مخالفت خود با استقلال این جمهوری کوچک بالکان پای فشردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در پایان این مذاکرات واویسلاو کوشتونیکا، نخست‌وزیر ملی‌گرای صربستان هشدار داد چنانچه شورای امنیت بر تلاش آلبانیایی‌تبارهای کوزوو برای کسب استقلال مهر تأیید بزند خطرناک‌ترین حادثه در تاریخ فعالیت سازمان ملل متحد رقم خواهد خورد.

این در حالی است که مارتی آهیتساری، نماینده سازمان ملل در امور کوزوو گزارشی را تهیه کرده که در آن مسیری پیشنهاد شده که به استقلال کوزوو از صربستان منتج خواهد شد.

کوزوو از سال 1999 و پس از مداخله ناتو برای پایان دادن به عملیات نظامی  سرکوب جدایی‌طلبان آلبانیایی‌تبار کوزوو از سوی صرب‌ها تحت نظارت سازمان ملل مدیریت شده و به نوعی خود‌مختاری دست یافته است.

این جمهوری اکنون خواستار جدایی از جمهوری صربستان است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا از استقلال کوزوو حمایت می‌کنند در حالی که مسکو به عنوان متحد سنتی صرب‌ها مخالف جدایی کوزوو از جمهوری صربستان است.

اولی رن، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا روز گذشته در واکنش  به پایان  مذاکرات صرب‌ها و آلبانیایی‌ها تاکید کرد قدرت‌های بزرگ نباید برای تعیین آینده کوزوو وقت را هدر دهند.

او طرح آهیتساری را راهکاری واقع‌گرایانه توصیف کرد و از تصمیم او برای ارایه این طرح به شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی حمایت کرد.

کد خبر 17576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز