چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌های خبری پریشتینا از آمادگی حکومت موقت کوزوو استان خودمختار و جدایی‌طلب جنوب صربستان برای استقلال احتمالی که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد خبر دادند.

به گفته این منابع، به‌رغم نگرانی غرب از وتوی احتمالی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آینده سیاسی کوزوو توسط مسکو، حکومت پریشتینا در حال بررسی موضوعات تشکیل ارتش کوزوو، وزارت امور خارجه، پیش‌نویس قانون اساسی و انتخاب پرچم جدید است.

کوزوو عملا از سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی پرچم کشور آلبانی را بر فراز ساختمان‌ها و نهادهای دولتی خود برافراشته‌است.

رسانه‌های پریشتینا به نقل از منابع موثق از پلیس کوزوو تاکید می‌کنند که طرح‌های مختلف برای کوزووی مستقل از جمله تشکیل نیروهای امنیتی از قبل برنامه‌ریزی شده است.

همچنین به‌گفته همین‌منابع، پریشتینا با کمک کارشناسان حقوقی انگلیس برنامه‌ای را برای وزارت امور خارجه کوزووی مستقل تدوین کرده که در آن شبکه سفارتخانه‌های کوزوو در ‪ ۱۴‬کشور در منطقه بالکان و اروپای غربی پیش‌بینی شده است.

همچنین یک مقام بلندپایه پلیس کوزوو گفت که آلبانیایی تباران کوزوو در مرحله اول، گشایش سفارتخانه‌های خود را در واشنگتن، لندن، پاریس، رم، برن و وین طرح‌ریزی کرده‌اند و گشایش سفارتخانه‌ها در بلگراد و مسکو را در مرحله بعدی قرار داده‌اند.

گفته می‌شود که حکومت پریشتینا به دلیل مخالفت شدید روسیه با خواسته‌های آلبانیایی تباران کوزوو برای استقلال این استان، گشایش سفارتخانه‌های خود را در مسکو در مراحل بعدی انجام خواهد داد.

در طرحی که برای وزارت امور خارجه کوزووی مستقل پیش‌بینی شده است اولویت به عضویت کوزوو در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا و ناتو داده شده است.

خاطرنشان می‌شود که "مارتی آهتیساری" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کوزوو پیشنهاد نهایی خود را که مشتمل بر استقلال این استان با نظارت جامعه بین‌المللی است به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل تحویل داده است.

این طرح هم اکنون حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو را به همراه دارد، اما روسیه خواهان ادامه مذاکرات بیشتر دراین زمینه است.

رهبران سیاسی کوزوو اعلام کرده‌اند که در صورت عدم تصویب قطعنامه‌ای در تایید طرح پیشنهادی مارتی آهتیساری، پریشتینا بطور یکجانبه اعلام استقلال خواهد کرد.

کد خبر 18424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز