همشهری آنلاین: گروهی از سناتورهای امریکایی با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه شش کشور قدرتمند جهان، از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا دسترسی تهران به ذخایز ارزی یورو در خارج از کشور را قطع کنند.

به گزارش پرس تی وی: ۳۶ سناتور امریکایی در نامه‌ای به هرمان ون رومپویی رئیس شورای اروپایی، از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا به منظور افزایش فشارها علیه ایران، راه گریز اصلی ایران در سیاست های تحریمی امریکا - اتحادیه اروپا را ببندند.

فایننشال تایمز به نقل از سناتورهای امریکایی گزارش داد: «ما به شدت از شما می‌خواهیم تا همه اقدامات لازم را برای قطع توانایی ایران در استفاده از ذخایر ارزی یورو انجام دهید.»

این سناتورهای امریکایی از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا مانع دسترسی ایران به سیستم «تارگت۲» که اجرای آن از سوی بانک مرکزی اروپایی صورت می‌گیرد، شود. گفته می‌شود که نقل و انتقالات بازرگانی ایران با استفاده از این سیستم، تسهیل می‌شود.

این پیشنهاد یک روز پیش از برگزاری مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا بعلاوه امریکا) که روز سه شنبه (۸ اسفند) در شهر آلماتی قزاقستان آغاز شد، مطرح شده است.

جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ چند بار درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران مذاکره کرده‌اند؛ آخرین دور مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ ، ژوئن ۲۰۱۲ میلادی در مسکو برگزار شد.

امریکا، اسرائیل و برخی متحدان شان بارها ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای متهم کرده‌اند. این در حالی است که ایران این ادعاها را رد کرده است.

واشنگتن و اتحادیه اروپا بر پایه این ادعاهای بی پایه و اساس، تاکنون چندین دور تحریم‌‍های یک جانبه غیر قانونی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

کد خبر 203294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز