یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مروری بر فیلم‌های اکران نوروز92 نشان از این نکته دارد که مدیران سینمایی و اعضای شورای صنفی نمایش از اتفاق‌های اکران سال91 و آنچه در چیدمان ترکیب اکران نوروز91 رخ داد، تجربه‌های ارزشمندی آموخته‌اند.

سینما - فیلم تهران 1500

 آنچه در ترکیب اکران92 مشهود به‌نظر می‌رسد تلاش برای اکران آثاری است که آرامش را از سینماها سلب نکنند. به همین دلیل فیلم‌های «پل‌چوبی» مهدی کرم‌پور و «برف روی کاج‌ها» پیمان معادی با وجود بستن قرارداد با سینماها از فهرست اکران نوروزی خط خوردند و حتی فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده نیز که سوژه ملتهبی دارد از این اکران جاماند. درعوض فیلم «حوض نقاشی» مازیار میری به‌عنوان مهم‌ترین محصول حوزه هنری در فهرست نوروزی قرار گرفته است. در اکران نوروز91، حوزه هنری قصد داشت فیلم «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان را اکران کند و سینما آزادی به‌عنوان سرگروه نیز موافق اکران این فیلم بود ولی لجبازی مدیرکل وقت اداره نظارت و ارزشیابی که پروانه نمایش بوسیدن روی ماه را صادر نمی‌کرد و اظهارات رئیس شورای صنفی، فضا را به سمتی برد تا این فیلم نتواند در ایام نوروز اکران شود. درعوض فیلم‌های «خصوصی» حسین فرحبخش و «گشت ارشاد» سعید سهیلی در فهرست نوروزی قرار گرفتند؛ اتفاقی که پاره‌ای اعتراض‌ها را به‌دنبال داشت و پس از آن ماجرای لیست سیاه حوزه هنری و فیلم‌های تحریمی به‌وجود آمد؛ حاشیه‌هایی که تقریبا در کل سال91، سینمای ایران با آن درگیر بود. امسال اما لجبازی جای خود را به عقلانیت داده و ترکیبی برای اکران نوروزی چیده شده که تا حد امکان جنجال‌آفرین نباشد.

«رسوایی» مسعود ده‌نمکی، «حوض نقاشی»مازیارمیری، «رژیم طلایی» حسین فرحبخش، «قاعده تصادف» بهنام بهزادی و «تهران1500» بهرام عظیمی در سینماهای سرگروه اکران می‌شوند و قرار است «آقای الف» علی عطشانی هم که فیلمی سه‌بعدی است در چند سینما اکران شود. به این ترتیب تنها فیلمی که به‌نظر می‌رسد قابلیت ایجاد جنجال را داشته باشد رسوایی ده‌نمکی است؛ فیلمی که نمایش آن در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر واکنش‌های متفاوتی را به‌همراه داشت. جدای از اظهارنظرهایی که درباره کیفیت رسوایی شده، درباره فروش بالای این فیلم کمتر کسی تردید دارد. تردید بیشتر در این‌باره است که رسوایی می‌تواند به‌اندازه سه‌گانه «اخراجی‌ها» بفروشد یا خیر؟ رسوایی با حضور الناز شاکردوست در نقشی که در سینمای پس از انقلاب سابقه نداشته و بازی خوب اکبر عبدی در نقش روحانی امید اول گیشه نوروزی است. پس از فیلم ده‌نمکی، فیلم حوض نقاشی از بیشترین بخت برای موفقیت در اکران نوروزی برخوردار است. فیلم محبوب تماشاگران جشنواره سی‌ویکم که جایگاهش را با کلی اما و اگر با فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند تقسیم کرد، ملودرامی تأثیرگذار است که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کند. بازی شهاب حسینی و نگار جواهریان در نقش زوجی که دچار بیماری کم‌توانی ذهنی‌اند از نکات جالب‌توجه حوض نقاشی است. حوض نقاشی مورد بی‌اعتنایی داوران جشنواره قرار گرفت ولی مردم فیلم را دوست داشتند. مازیار میری کارگردان حوض نقاشی دو سال پیش ملودرام «سعادت‌آباد» را روی پرده سینماها داشت که با فروش قابل‌قبولی مواجه شد. «تهران 1500» دیگر فیلم اکران نوروزی، اثری انیمیشن است که با یک سال وقفه قرار است به اکران عمومی درآید. این فیلم توسط بهرام عظیمی کارگردانی شده‌است. معمولا فیلم‌های انیمیشن ایرانی در اکران عمومی مهجور واقع می‌شوند و به همین دلیل کل انیمیشن‌های ایرانی اکران‌شده سینمای ایران در این سال‌ها کمتر از انگشتان دست است. ظاهراً قرار است در مورد فیلم تهران 1500اتفاق‌های دیگری رخ دهد. با توجه به جذابیت‌های این انیمیشن و حضور تعداد قابل‌توجهی از بازیگران محبوب سینما به‌عنوان صداپیشه، کارشناسان به سرنوشت اقتصادی این فیلم ابراز امیدواری کرده‌اند.

«رژیم طلایی» تنها فیلم اکران نوروزی است که قبلا هیچ نمایشی نداشته است. این فیلم جزو آثار متقاضی حضور در سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر بود ولی هیچ خبری درخصوص اینکه اعضای هیأت انتخاب درباره‌اش چه نظری داشته‌اند، منتشر نشد و به هر حال این فیلم در فهرست فیلم‌های جشنواره امسال قرار نگرفت. رژیم طلایی محصول دفتر پویا فیلم است و حسین فرحبخش و عبد‌الله علیخانی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته‌اند. رضا سبحانی، کارگردان رژیم طلایی قبلا فیلم‌هایی چون «زیستن» با بازی اصغر بیچاره را کارگردانی کرده که در رده آثار جشنواره‌ای قرار می‌گیرد. سبحانی این بار سراغ سینمای کمدی رفته است. در رژیم طلایی مهدی هاشمی و مریلا‌زارعی نقش زوجی را بازی می‌کنند که قرار است از یکدیگر جدا شوند. منتها قرار است مهریه براساس وزن این زوج پرداخت شود و به همین دلیل مریلا زارعی رژیم چاقی گرفته و مهدی هاشمی می‌کوشد تا از وزن خود کم کند! امین حیایی هم دیگر بازیگر اصلی رژیم طلایی است.

«قاعده تصادف»، فیلم ستایش شده جشنواره سی‌ویکم فجر، دیگر اثر حاضر در فهرست اکران نوروزی است. این فیلم توسط بهنام بهزادی کارگردانی شده و در بخش بین‌الملل جشنواره، جوایز بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرده‌است. قاعده تصادف در بخش مسابقه سینمای ایران نیز سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفت. این ساخته بهنام بهزادی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگر بخش بین‌الملل را نیز از آن خود کرد. به این ترتیب بهزادی با دریافت چهار سیمرغ بیشترین جایزه را از سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد. قاعده تصادف فاقد بازیگران به‌اصطلاح چهره است و جز امید جعفری بقیه بازیگران فیلم را چهره‌های تلویزیونی و تئاتری تشکیل می‌دهند.

«آقای الف» نیز به‌عنوان نخستین تجربه سینمای ایران در زمینه سینمای سه‌بعدی در ایام نوروز در چند سینما به نمایش درخواهد آمد. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش سازندگان آقای الف، سالن‌های مناسب برای اکران سه‌بعدی باشد. در این فیلم پوریا پورسرخ و مهران رجبی نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند.

کد خبر 202777

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز